מתחילת המלחמה: כ-3,200 חיילים נפצעו, 9,000 פנו לקב"ן

2,438 חיילים פונו לבתי החולים מאז 7 באוקטובר - מתוך 3,221 שנפצעו בסך הכל. בתמרון הקרקעי נפצעו 1,713 חיילים במידה שהצריכה טיפול בבית חולים. זמן הפינוי הממוצע של חיילים שנפצעו בעזה - שעה ו-6 דקות. בצה"ל מעריכים כי אם המלחמה תתפשט לזירה הצפונית - הטיפול הרפואי בחיילים יהיה קשה יותר

זמן צפייה: 01:05

על פי נתונים חדשים שהגיעו הערב (שני) לידי חדשות 13, כ-3,221 חיילים נזקקו לטיפול רפואי מתחילת המלחמה, כשמתוכם 2,438 נזקקו לאשפוז. מתחילת התמרון הקרקעי, 1,713 חיילים נפצעו במידה שדרשה פינוי לקבלת טיפול בבית חולים. זמן הפינוי הממוצע של חיילים שנפצעו בעזה לבית החולים עומד על שעה ושש דקות - זמן הנחשב קצר משמעותית בהשוואה למלחמות ישראל קודמות. בנוגע לפגיעות בנפש, כ-9,000 חיילים פנו לקב“ן מתחילה המלחמה. כ-75% מהחיילים שקיבלו מענה בריאותי נפשי חזרו ללחימה.

במקביל, בצה"ל כבר נערכים להרחבת הלחימה לצפון, בצל החשש כי הסטנדרטים שנשמרים כעת במלחמה בעזה יהיו קשים לשימור בזירה הצפונית.

טיפול בחייל פצוע
טיפול בחייל פצוע | צילום: דובר צה"ל
חיילי צה"ל ברצועה חיל הרפואה
צילום: דובר צה"ל

לראשונה במלחמה הזו, צוותי פינוי חטיבתיים נעים בשדה הקרב על גבי נמ"רים (נגמ"ש מרכבה) או כלים כבדים אחרים, ובהן צוות רפואי מתקדם של חיל הרפואה - הכולל רופאים מומחים בתחום הכירורגיה, טראומה או הרדמה, ובעלות אמצעים לניטור מתקדם, דם מלא ועוד. על פי נתוני צה"ל, כמאה מנות "דם מלא" ניתנו בשטח, וכ-100 פצועים קיבלו מנת פלזמה.

בין הפצועים: 155 שסבלו מפגיעות עיניים, ובהם כמה בודדים מתוכם אף מעיוורון מלא, וכ-300 שסבלו מפגיעות אקוסטיות. שיעור התמותה בקרב הפצועים עומד עד כה על 6.7% – האחוז הנמוך ביותר בהיסטוריה של צה"ל. נתון זה מלמד כי פצועים שמותם עשוי היה להיקבע אילו היה מדובר במלחמות עבר, שורדים כעת ומגיעים בחיים לבתי החולים.

חיילים בחיל הרפואה מפנים פצועים
חיילים בחיל הרפואה מפנים פצועים | צילום: דובר צה"ל
חיילים מחיל הרפואה מלחמת חרבות ברזל
צילום: דובר צה"ל
חיילי צה"ל ברצועה חיל הרפואה
צילום: דובר צה"ל

בתוך כך, כדי לתת מענה לצרכים רפואיים שבשגרה, נחתם הסכם עם רשתות סופר פארם ו-BE שבמסגרתו חיילים בסדיר, קבע ומילואים יכולים לקבל תרופות ללא תשלום באמצעות מרשם בסניפי הרשתות ברחבי הארץ. את התרופות ניתן לקבל בהצגת מרשם תקני (מודפס/ידני/דיגיטלי). תרופות המצריכות בשגרה אישור מיוחד יינתנו בכפוף לאסמכתא אשר תתקבל ממרפאת היחידה וניתנת להורדה באפליקציית "מדיתיק".