מאות טילים במתקפה איראנית חסרת תקדים: "תהיה תגובה חריפה"

אזעקות, יירוטים ופיצוצים מצפון עד דרום. הערכה בישראל: כ-200 טילים שוגרו. מד"א: "אין נפגעים". פיקוד העורף: "ניתן לצאת מהמרחבים המוגנים - עד להודעה אחרת". הקבינט לדיון. דיווח: חמינאי הורה על המתקפה - והועבר ל"מתחם בטוח"

זמן צפייה: 56:37

כחצי שנה לאחר המתקפה הקודמת, ועל רקע חיסול נסראללה והפעולה הקרקעית בלבנון - איראן תוקפת ישירות את ישראל עם מאות טילים. אזעקות הופעלו הערב (שני) סמוך ל-19:30 בכל רחבי הארץ, פיצוצים עזים נשמעו מצפון עד הדרום, ויירוטים תועדו באזורים נרחבים. פיקוד העורף פרסם התרעת חירום עם תחילת המתקפה, וקרא "להיכנס מיד למרחבים המוגנים". המרחב האווירי של ישראל נסגר במהלך המתקפה, ועם סיומה הוא נפתח מחדש. לאחר מכן נשא דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי הצהרה מיוחדת - ואמר: "לירי יהיו הלשכות, כרגע לא מזוהים איומים נוספים מאיראן". הקבינט המדיני-ביטחוני כונס לדיון. בכיר ישראלי אמר: "איראן תשלם מחיר כבד".  דיווח: חמינאי הורה על מתקפת הטילים - והועבר ל"מקום בטוח". 

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0110242030' autoplay='0' credit='' desc='דובר צה"ל בתום המתקפה: "ביצענו לא מעט יירוטים"' poster='' kid='1_yj1cu0dz' duration='201']

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן וסגניתו והמועמדת לנשיאות קמלה האריס עקבו אחר המתרחש מחדר המצב בבית הלבן, היועץ לביטחון לאומי בבית הלבן, ג׳ייק סאליבן, אמר כי "ההתקפה האיראנית נהדפה, זה מראה על מיומנות של צה״ל והיכולות גם של צבא ארה״ב במזרח התיכון. הסלמה מסוכנת מאוד", והוסיף: "יהיו השלכות חמורות עבור איראן בעקבות המתקפה הזאת". במשמרות המהפכה פרסמו הודעה: "אם היישות הציונית תגיב על המתקפה הערב - המתקפה הבאה נגדה תהיה עוצמתית יותר".

יירוטים מעל אשקלון
יירוטים מעל אשקלון | צילום: רויטרס
יירוטים מעל אשקלון
יירוטים מעל אשקלון | צילום: רויטרס

בשעות אחר הצהריים אמר בכיר בבית הלבן כי "יש סימנים לכך שאיראן מתכננת מתקפת טילים בטווח הזמן המיידי", והוסיף: "היא תישא בהשלכות". בעקבות כך קיים ראש הממשלה בנימין נתניהו התייעצות ביטחונית מצומצמת, כשבמקביל שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי קיימו הערכת מצב נפרדת. שגרירות ארה"ב בישראל פרסמה אזהרה חריגה לעובדיה וקראה להם להיערך לכניסה למקלטים.

השר גלנט והרמטכ"ל הלוי בהערכת מצב
השר גלנט והרמטכ"ל הלוי בהערכת מצב | צילום: אלעד מלכה

דובר צה"ל נשא הצהרה לנוכח האיום, התייחס לאינדיקציות שהתקבלו בבית הלבן - והבהיר: "בשלב זה אנו לא מזהים איום אווירי מכיוון איראן". בתחילת ההצהרה עדכן: "לפני זמן קצר שותפינו בארה"ב עדכנו אותנו כי הם מזהים היערכות של איראן לירי טילים לעבר ישראל בטווח הזמן הקרוב. התמודדנו עם איום מצד איראן בעבר - ונתמודד איתו גם עכשיו".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-todays-talk-clips-part-0110241702' autoplay='0' credit='' desc='דובר צה"ל: "שותפינו בארה"ב עדכנו אותנו כי הם מזהים היערכות של איראן"' poster='' kid='1_9ve2vzvo' duration='225']

בפנייה לציבור, הגרי הוסיף: "יש להמשיך לנהוג באחריות, כפי שעשיתם לאורך כל המלחמה. הקפידו על הנחיות פיקוד העורף, שעודכנו היום. מערכי ההגנה האווירית שלנו ערוכים באופן מלא, מטוסי חיל האוויר מסיירים בשמים - אך ההגנה לא הרמטית ועל כן יש להמשיך ולהקפיד על ההנחיות". לסיום הבהיר: "אנחנו נמצאים במוכנות שיא, בהגנה ובהתקפה, יחד עם שותפינו בארצות הברית, בעלת בריתנו. אנחנו עוקבים אחר ההתפתחויות באיראן".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410011644' autoplay='0' credit='דוברות ראש הממשלה' desc='נתניהו על ההיערכות לתקיפה איראנית ' poster='' kid='1_zakt09gv' duration='45']

נתניהו פרסם הצהרה מוקלטת, בה אמר: "אנחנו בעיצומה של מערכה נגד ציר הרשע של איראן. אמרתי אתמול שאלה ימים של הישגים גדולים ואתגרים גדולים. הישגים גדולים כי סיכלנו את נסראללה ואת צמרת הפיקוד שלו ואת התוכנית של חיזבאללה לכיבוש הגליל. נחנו נחושים להחזיר את תושבינו בצפון בביטחה לבתיהם, אבל מנגד יש גם אתגרים גדולים", המשיך ראש הממשלה, שהוסיף: " יש להישמע בקפדנות להנחיות פיקוד העורף, זה מציל חיים. ובנוסף - צריך  לעמוד יחד. נעמוד יחד איתנים בימי המבחן שלפנינו. ביחד נעמוד, ביחד נילחם וביחד ננצח".

הטיל הבליסטי החדש של איראן
טיל איראני (ארכיון) | צילום: חדשות 13

מוקדם יותר החמיר פיקוד העורף באופן משמעותי את ההגבלות במרכז, שנכנסו לתוקף לפי שעה עד יום שבת. במסגרת ההחמרה, מותרת התקהלות של עד 30 איש בשטח פתוח ועד 300 איש במבנה. ההגבלות המעודכנות חלות גם על אזור הכרמל, ואדי ערה, מנשה, שומרון, שרון, דן, ירקון, השפלה, ירושלים ושפלת יהודה. אין שינוי בהנחיות לשאר אזורי הארץ. לפי שעה, טקסי הזיכרון לציון שנה ל-7 באוקטובר יתקיימו כסדרם.

עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן
עלי חמינאי, המנהיג העליון של איראן | צילום: רויטרס

מאז חיסולו של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה ביום שישי, שורת בכירים בטהרן איימו בתגובה קשה נגד ישראל. בראשם, המנהיג העליון עלי חמינאי, שאמר לאחר החיסול הדרמטי בדאחייה: "אנו עומדים לצד חיזבאללה, גורל האזור ייקבע על-ידי כוחות ההתנגדות - כשחיזבאללה נמצא בחזית".

"בעזרת אללה, לבנון תגרום לישראל להצטער על מעשיה", הוסיף חמינאי, "זוהי חובתם של כל המוסלמים לעמוד לצד תושבי לבנון וחיזבאללה, ובכל האמצעים שיש בידיהם - עליהם לסייע להם בהתמודדות עם המשטר הציוני הפולש, המדכא והמרושע". יועצו של האייתוללה הוסיף: "ההתנגדות חיה, והאויב טועה אם הוא חושב שהיא תיעצר באמצעות חיסול מנהיגיה".

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל, במהלך התקיפה האיראנית (אפריל) | צילום: רויטרס

בחודש אפריל השנה הותקפה ישראל לראשונה ישירות מאיראן, ואז שוגרו יותר מ-300 כטב"מים, טילי קרקע-קרקע וטילי שיוט לעבר הארץ. אזעקות הופעלו בעשרות יישובים ברחבי הארץ, בין היתר בירושלים, באר שבע, דימונה ובערד, וכן ברמת הגולן.

רוב השיגורים יורטו מחוץ לגבולות ישראל בסיוע ארצות הברית ומדינות נוספות, וכמה טילים בודדים חדרו לשטח הארץ. נזק נגרם לבסיס חיל האוויר בנבטים, אך התשתית לא נפגעה. בפזורה הבדואית בנגב נפצעה ילדה בת 7 באורח קשה משברי יירוט.