שני קצינים הודחו, אלוף הפיקוד ננזף: תחקיר הרג עובדי הסיוע בעזה

צה"ל הציג את תחקיר האירוע בו נהרגו 7 עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי "WCK" במרכז הרצועה, ממנו עולה כי זיהוי שגוי הוביל לכשל חמור - ירי הכטב"מים היה מנוגד להוראות הפתיחה באש. הרמטכ"ל החליט על הדחת ראש מטה הנח"ל ומפקד סיוע האש של החטיבה, ונזף פיקודית במח"ט, במפקד אוגדה 162 ובאלוף פיקוד הדרום

זמן צפייה: 02:21

צה"ל הציג הבוקר (שישי) את תחקיר האירוע בו נהרגו 7 עובדי ארגון הסיוע הבינלאומי "World Central Kitchen" השבוע במרכז רצועת עזה, ממנו עולה כשל חמור שכן ירי הכטב"מים היה מנוגד להוראות הפתיחה באש והנהלים המבצעיים, כתוצאה מזיהוי שגוי. כתוצאה ממסקנות התחקיר החליט הרמטכ"ל הרצי הלוי על הדחתם של אלוף-משנה (מיל') נוחי מנדל, ראש מטה חטיבת הנח"ל, וקצין בדרגת רב-סרן, מפקד סיוע האש של החטיבה. הרמטכ"ל נזף פיקודית במפקד פיקוד הדרום, האלוף ירון פינקלמן, במפקד אוגדה 162, תת-אלוף איציק כהן, ובמפקד חטיבת הנח"ל, אלוף-משנה יאיר צוקרמן.

האלוף במיל' יואב הר אבן, שערך את התחקיר, עבר על הקלטות קשר, צילומים, ושיחות עם המפקדים. מהתחקיר, שהוצג לראש הממשלה בנימין נתניהו ולשר הביטחון יואב גלנט, וכן לשגרירים זרים ולארגון WCK עצמו, עולה כי לא היה מידע על הימצאות אנשי הארגון ברכבים, ובצה"ל הגדירו זאת כ"טעות טראגית".

לכל העדכונים מהיום ה-182 למלחמה

ספינת הסיוע שהגיעה באותו לילה, במימון איחוד האמירויות, נבדקה בקפריסין וחיל הים ליווה אותה. מהתחקיר עולה כי היה תיאום בין הארגון לבין פיקוד הדרום ומתאם פעולות הממשלה בשטחים, ובשעות הלילה הועמסו 8 משאיות והן נעו על ציר החוף דרומה לכיוון המחסן. 20 דקות לאחר תחילת הנסיעה זוהו שלושה רכבים שמצטרפים לשיירה, כאשר מרכז האש ותא התקיפה של חטיבת הנח"ל לא היה מודע לכך שמדובר ברכבי הארגון.

בשעה 22:28 זיהה כטב"ם מסוג "זיק" חמוש מבצע ירי על גג אחת המשאיות. בצה"ל סברו שיש חמושים בציר השיירה, ומפקד אוגדה 162 הורה לא לתקוף שיירה הומניטרית. במתפ"ש ניסו לדבר עם אנשי WCK, אך קצין הביטחון שלהם לא הצליח לייצר קשר בזמן אמת. בשעה 22:46 עצרה השיירה במחסן, וכששלושת הרכבים נסעו לכיוון דרום - בחטיבה סברו כי הם אינם חלק מהשיירה ההומניטרית, והם סווגו בזיהוי שיגוי כרכבי חמאס. אז ביצע צה"ל שלוש תקיפות של כטבמ"ים, והתוצאה הייתה טרגית - 7 מעובדי ארגון הסיוע נהרגו במקום.

המרחב בו התקיים המבצע ההומניטרי במרכז הרצועה
המרחב בו התקיים המבצע ההומניטרי במרכז הרצועה | צילום: דובר צה"ל

מסקנות התחקיר מעלות כי ניתן היה למנוע את האירוע, אך יחד עם זאת מציינים בצה"ל כי הגורמים שאישרו את התקיפה היו משוכנעים כי הם תוקפים פעילי חמאס חמושים ולא את פעילי ארגון הסיוע: "הפגיעה ברכבי הסיוע היא טעות חמורה, שנבעה מכשל חמור, כתוצאה מזיהוי שגוי, טעות בקבלת ההחלטות ותקיפה בניגוד לפקודות ולהוראות הפתיחה באש".

מצה"ל נמסר: "צה"ל רואה בחומרה את התקרית הקשה שגבתה את חייהם של שבעה אנשי סיוע הומניטרי, בלתי מעורבים וחפים מפשע. אנו מביעים את צערנו העמוק על האובדן, ומשתתפים בצערם של בני המשפחות וארגון WCK. אנחנו מייחסים חשיבות עליונה לפעילותם ההומניטרית החיונית של ארגוני הסיוע הבינ"ל, ונמשיך לפעול לתיאום וסיוע לפעילותם, תוך הקפדה על ביטחונם ושמירה על חייהם.  צה"ל שב ומדגיש את מחויבותו ללחימה חסרת פשרות בארגון חמאס, זאת לצד שמירה על ערכי צה"ל, דיני המלחמה וההימנעות מפגיעה בחפים מפשע. צה"ל ילמד את לקחי האירוע, ויטמיע את הלקחים הנדרשים לקראת הבאות".

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

מארגון WCK נמסר בתגובה לפרסום התחקיר: "צה"ל הכיר באחריותו ובטעויותיו הקטלניות במתקפה הקטלנית על שיירתנו בעזה, ונקט בצעדים משמעתיים נגד האחראים. אלו צעדים חשובים, אך עם זאת ברור גם מהתחקיר כי צה"ל הפעיל כוח קטלני בניגוד לפרוטוקול. ללא שינוי מערכתי, יהיו יותר כישלונות צבאיים, יותר התנצלויות ועוד משפחות אבלות. אנו דורשים הקמת ועדה עצמאית שתחקור את רצח עמיתינו, צה"ל אינו יכול לחקור באופן אמין את כישלונו בעזה".

זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה
זירת תקיפת הרכב של ארגון הסיוע WCK במרכז הרצועה | צילום: רויטרס

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' מסר בתגובה להדיח את ראש מטה חטיבת הנח"ל: "העובדה שמכל מחדלי ה-7 באוקטובר, הקצין הראשון והיחיד שהופך לשעיר לעזאזל ומודח בשיחת טלפון הוא נוחי מנדל רמ"ט חטיבת הנח"ל, היא מקוממת ומעבירה מסר בעייתי למפקדים וללוחמים. לא מתקבל על הדעת שהרמטכ"ל עורף ראשים של קצינים חדים והתקפיים. אם יש צורך להעניש ולהוקיע מפקדים אלו צריכים להיות קצינים שקפאו על השמרים והובילו אותנו לאסון הנורא. הצבא זקוק למפקדים יוזמים והתקפיים שרוצים בהכרעת האוייב. מפקדים בכירים שלא חתרו להכרעת האוייב בשדה הקרב ועודם מעדיפים טכניקות והכלות שכשלו, יש לנו מספיק. החלטת הרמטכ"ל לא תורמת לאמון הציבור בפיקוד הבכיר".