הכנות אחרונות למתקפה באיראן: התחייבות נתניהו - וההערכות בישראל

בישראל ממשיכים להיערך לתגובה למתקפת הטילים האיראנית: ברקע הדיווח על מחסור בטילי יירוט בישראל והגעת מערכת ההגנה האווירית האמריקנית, מסתמן כי ישראל תתקוף מטרות צבאיות באיראן - לאחר שנתניהו הבטיח לביידן שלא יותקפו מתקני גרעין, גז ונפט. עם זאת, ההערכה היא שגם מתקפה כזו תגרור תגובה נוספת איראנית. גלנט: "נתניהו, הרמטכ"ל ואני רואים את התגובה באיראן עין בעין"

זמן צפייה: 01:05

ברקע הדיווח על מחסור בטילי יירוט והגעת רכיבים ממערכת ההגנה האווירית THAAD האמריקנית לארץ, בישראל ממשיכים היום (שלישי) להיערך לתגובה על המתקפה האיראנית, שכללה כ-200 טילים בליסטיים. מסתמן כי ארצות הברית קבעה את גבולות הגזרה של המתקפה, ונשיאה, ג'ו ביידן, דרש מראש הממשלה בנימין נתניהו לא לפגוע במטרות גרעין, נפט וגז - דבר שהאחרון התחייב לו.

כעת, מסתמן כי ישראל תתקוף מטרות צבאיות. עם זאת, ההערכה היא כי גם אם התגובה תהיה רק למתקנים צבאיים, היא ככל הנראה תגרור תגובה נוספת מאיראן - כך שאין לדעת איך ומתי ייעצר סבב המהלומות בין המדינות.

שני גורמים ישראלים מסרו ל"ניו יורק טיימס" כי "חיל האוויר הישראלי יכול לתקוף מגוון רחב של מטרות צבאיות באיראן, לרבות אתרי שיגור, אתרי ייצור ומחסני טילים ומזל"טים, וכן בסיסים צבאיים ומבני ממשלה מרכזיים". כמו כן, על אף שהבטיחו שלא יתמקדו באתרי גרעין, ייתכנו תקיפות נגד מעבדות איראניות למחקר גרעיני - שאינן עוסקות בהעשרת אורניום, כך לפי הגורמים הישראלים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410151710' autoplay='0' credit='שחר יורמן' desc='גלנט בוועדה לניהול המשק בשעת חירום ' poster='' kid='1_afh08qhe' duration='295']

בתוך כך, שר הביטחון יואב גלנט כינס היום את הוועדה לניהול המשק בשעת חירום, כדי לדון בהיערכות לאפשרות של התרחבות המערכה האזורית, ולהרחיב את המוכנות הממשלתית לשיקום יישובי הצפון וחיזוק האזור. הוא אמר למנכ"לי משרדי הממשלה, בהתייחסו לתקיפה העתידית באיראן: "אין לנו עניין לפתוח חזיתות נוספות ומערכות נוספות. אני עוסק בהכנה של מערכת הביטחון ביחד עם הרמטכ"ל - והדברים מגיעים אל ראש הממשלה ולקבינט. אנחנו רואים את הדברים עין בעין - ראש הממשלה, שר הביטחון והרמטכ"ל, גם בהקשר לצורך בתגובה וגם למהות של התגובה".

הוא הוסיף: "הפורום הזה חשוב במיוחד בעת הזאת, אחרי שבלמנו לפני כשבועיים מתקפה נפשעת של איראן - שירתה עלינו 200 טילים בליסטיים. אין לנו כוונה להשלים עם פגיעה בריבונות וניסיון לפגוע באזרחים ובתשתיות ישראליות מבלי להגיב. התגובה תהיה מדויקת, כואבת ומפתיעה כלפי איראן".

"אנחנו צריכים לדון במשמעויות של כל דבר, ולמרות שאנחנו מרוכזים בצפון ובדרום, המשמעות של פעולה כזאת יכולה להשליך גם על מקומות אחרים, וראינו לעניין הזה דוגמאות", אמר גלנט. "לפני שנה היינו בנקודה מאוד נמוכה, היום אנחנו במצב שבו חתכנו במידה כמעט מוחלטת את יכולתו של החמאס לפעול כארגון - והמצב בחיזבאללה הולך ונהיה דומה במובנים רבים. זה לא כלי אפקטיבי בידי איראן על מנת לפעול ולאלץ את מדינת ישראל לתנאים קשים".

שר הביטחון יואב גלנט
שר הביטחון יואב גלנט | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

שר הביטחון הדגיש: "הסיבה העיקרית שהאיראנים פעלו נגדנו זו הסיבה הזו מפני שקצצנו את שתי הזרועות האלה באופן מאוד משמעותי. אלה נכסים שאיראן בנתה לאורך עשרות שנים, עם השקעה של מיליארדים, והתוצאות הן שהיא עומדת בפני שוקת שבורה בעניין הזה. לכן היא הפעילה את הכוח משטחה".

במקביל, הבוקר דווח כי ישראל ניצבת בפני מחסור חמור בטילי יירוט, בעת שהיא מחזקת את מערכות ההגנה האווירית כדי להגן על עצמה מפני המתקפות של איראן, חיזבאללה ויתר ארגוני הטרור בסביבה - כך בכירים בתעשייה הביטחונית, קצינים לשעבר ואנליסטים מסרו ל"פייננשל טיימס" הבריטי.

"בעיית התחמושת של ישראל רצינית", אמרה דנה סטרול, לשעבר האחראית על המזרח התיכון במשרד ההגנה האמריקני. "אם איראן תגיב למתקפה ישראלית וגם חיזבאללה יצטרף - ההגנה האווירית של ישראל תימתח". סטרול הוסיפה כי המלאי ששולחת ארה"ב אינו בלתי מוגבל. "ארה"ב לא יכולה להמשיך לספק לאוקראינה ולישראל באותו קצב. אנחנו מגיעים לנקודת מפנה".

מערכת THAAD
מערכת THAAD | צילום: צבא ארה"ב/US ARMY

עם זאת, הפנטגון הודיע היום כי אמש החלה הגעת צוותים ורכיבים ראשונים לישראל - לקראת הפעלת מערכת ההגנה האווירית המתקדמת THAAD. עוד נמסר כי בימים הקרובים יועברו עוד רכיבים - וינחתו חיילים נוספים שמיועדים להפעיל את הסוללה, שמיועדת להתחיל לפעול "בעתיד הקרוב". כמו כן, נכתב בהודעתם כי הצבת הסוללה בישראל ממחישה את מחויבות ארצות הברית להגנת ישראל מפני טילים בליסטיים.