בצל המתיחות בין המדינות: שרי החוץ של איראן וסעודיה ייפגשו בקרוב

על רקע היחסים הרעועים בין המדינות, שר החוץ הסעודי ייפגש עם מקבילו האיראני בקרוב, במפגש שיתקיים על אדמת עיראק ובתיווכה. במקביל, שר הביטחון בני גנץ יצא לארצות לברית שם ייפגש עם מזכיר ההגנה אוסטין על ההתפתחויות האחרונות בסוגיית הגרעין האיראני

נשיא איראן רא'יסי ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן
נשיא איראן רא'יסי ויורש העצר הסעודי מוחמד בן סלמאן | צילום: רויטרס

על רקע המתיחות בין איראן וסעודיה, ששיאה נרשם בתקיפה האיראנית נגד מתקני הנפט הסעודיים בספטמבר 2019, שרי החוץ של המדינות צפויים להיפגש בקרוב. כך דווח בתקשורת הערבית והאיראנית. כזכור, המדינות ניתקו את היחסים בשנת 2016, לאחר שההמון האיראני הצית את השגרירות הסעודית בטהרן, בתגובה להוצאתו להורג בסעודיה של איש הדת השיעי שייח' נימר אלנימר.

מחאה נגד השגרירות הסעודית בטהראן טרם הועלתה באש, ינואר 2016
מחאה נגד השגרירות הסעודית בטהראן טרם הועלתה באש, ינואר 2016 | צילום: רויטרס

החל מחודש אפריל 2021, סעודיה ואיראן החלו בתהליך חימום היחסים ובתוך כך, נציגים ביטחוניים מטעם שתי המדינות קיימו חמישה סבבי שיחות ביניהן בתיווך עיראקי. עד כה, השיחות לא הבשילו לכדי תוצאות משמעותיות בשטח. הוסיף ואמר דובר משרד החוץ האיראני אתמול (שלישי) כי "לא נרשמה התקדמות משמעותית חדשה ביחסי המדינות".

ברקע למפגש הצפוי, נרשמו בעת האחרונה כמה ניסיונות להחיות את המשא ומתן על הסכם הגרעין בין איראן והמעצמות, כששר הביטחון בני גנץ הזהיר אתמול כי "איראן נמצאת שבועות ספורים מצבירת חומר לפצצה", וטען כי "מחיר עצירתה עכשיו נמוך מבעוד שנה".

ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה
ישיבת הסכם המעצמות על תוכנית הגרעין האיראנית בווינה, ארכיון | צילום: רויטרס

הבוקר, שר הביטחון יצא לביקור רשמי בארצות הברית, שם צפוי להיפגש עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין, שעמו ידון בין היתר על ההתפתחויות האחרונות בתוכנית הגרעין האיראנית. זאת, בשעה שסגן שר ההגנה הסעודי נמצא גם הוא בארצות הברית ונפגש שם עם היועץ לביטחון לאומי האמריקני ג'ייק סאליבן.

שר הביטחון בני גנץ ושר ההגנה האמריקני לויד אוסטין
שר הביטחון בני גנץ ושר ההגנה האמריקני לויד אוסטין | צילום: שמוליק עלמני

אירועים אלה מתרחשים ברקע תרגיל צה"ל הנרחב "מרכבות אש", שבמסגרתו בעוד שבועיים ייקח חלק חיל האוויר האמריקני יחד עם חיל האוויר הישראלי בתרגיל שידמה תקיפה באיראן כפי שנחשף אמש בחדשות 13. חיל האוויר האמריקני עם המתדלקים שלו יתדלק תדלוק אווירי מטוסי קרב ישראליים בדרך לתקיפה.