החייל החשוד שירה למוות ביובל קסטלמן: "חשבתי שהוא מוציא נשק"

צה"ל פתח בחקירת שני החיילים שהיו מעורבים במותו של יובל דורון קסטלמן והחרים את נשקיהם. חשיפת חדשות 13: הלוחם השני שהיה בזירת הפיגוע סיפר בחקירתו כי צעק לחברו להפסיק לירות, החייל היורה: "לא שמעתי 'חדל אש'". היום פורסם תיעוד בו נראה קסטלמן כשהוא ירוי ולידו ארנקו, שאותו זרק לכיוון החייל כדי שיראה בתעודת הזהות שלו שהוא לא מחבל - אך האחרון ירה בו למוות בכל זאת

זמן צפייה: 06:47

פרסום ראשון: החייל בשירות המילואים החשוד שירה למוות ביובל דורון קסטלמן, שנטרל את המחבלים בפיגוע בירושלים בשבוע שעבר - נחקר היום (ראשון) באזהרה במצ"ח. הוא מסר בגרסתו הראשונית: "ראיתי שהוא מזיז את היד, חשבתי שכדי להוציא נשק - אז התחלתי לירות. לא שמעתי חייל אחר צועק לעברי 'חדל אש' - לכן יריתי שוב". במשטרה מפקפקים בגרסה זו, כיוון שבתיעוד שפורסם היום, ניתן לראות בתיעוד שקסלטמן מתחנן על חייו.

החייל הנוסף בשירות סדיר שנכח בזירה, סיפר בחקירתו כי צעק לחברו שיפסיק לירות. קסטלמן נורה תחילה בלסת ולא יכל לצעוק ללוחמים שהוא יהודי - ולא מחבל, כפי שחשבו. לאחר מכן, זרק את ארנקו כדי שהחיילים יראו את תעודת הזהות שלו - אך אחד מהם ירה בו בכל זאת וגרם למותו.

לאחר שבצה"ל הודיעו תחילה כי אין בכוונתם להתערב, היום זומנו שני החיילים לחקירה במצ"ח. הנשקים שלהם נלקחו לבדיקה, ונשקלים נגדם גם צעדים פיקודיים. בהודעה שפרסם היום דובר צה"ל נכתב: "אנו מביעים צער על מותו של יובל קטסלמן, שפעל באומץ לב ובגבורה". בצה"ל חוששים מתקריות ירי דו-צדדי ברחובות בשל ריבוי הנשקים והמתח המבצעי, והרמטכ"ל הרצי הלוי אף חידד היום בפני מפקדים: "חיילים לא יורים במי שמרים ידיים".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: תיעוד מבצעי מד"א

ראש הממשלה בנימין נתניהו שוחח מוקדם יותר היום עם אביו של יובל קסטלמן, ומאוחר יותר מסר: "יובל הוא גיבור ישראל, הדבר הזה חייב להיבדק עד תום" - זאת לאחר שאתמול התייחס במסיבת עיתונאים בקריה לפיגוע, ובמענה על השאלה אם יש להמשיך במדיניות חלוקת הנשק הנוכחית - אמר: "אני מאמין שצריך להמשיך עם המדיניות. יכול להיות שנשלם על כך מחירים, אלה החיים".

נתניהו אמר: "יובל, במעשה גבורה עילאי, הציל חיים רבים, אבל לצערנו קרתה שם טרגדיה איומה - האיש שהציל בעצמו נקטל. הדבר הזה חייב להיבדק עד תום. שוחחתי היום עם משה, אביו של יובל. מלח הארץ, משפחה ציונית, משפחה מופלאה. אני והעם כולו דואבים איתם על מותו של גיבור ישראל". לאחר השיחה, אמר משה לחדשות 13: "רה"מ שוחח איתי ואמר שלא ידע אמש את כל העובדות".

הבוקר התייחס השר בני גנץ לדבריו של נתניהו אתמול וכתב בחשבון הטוויטר שלו כי "המקרה של יובל הגיבור הוא לא 'החיים', אלא תמרור אזהרה שמחייב הפקת לקחים. נדרשת חקירה מקיפה של הנסיבות שהביאו אליו, הנהלים וההקפדה על טוהר הנשק". גם השר גדי איזנקוט התייחס לדברים בפוסט בחשבון הפייסבוק שלו: "עלינו לחנך ליוזמה ולחתירה למגע כפי שהפגין יובל - יחד עם הצורך לפעול ע"פ הוראות הפתיחה באש", כך איזנקוט.