צה"ל מסכם שנה: "פעילות בשש זירות, איראן בראש סדר העדיפויות"

בצבא אומרים כי איראן נמצאת בראש סדר העדיפויות ומעריכים שנגרמה פגיעה משמעותית לאמצעי הלחימה האיראניים בסוריה. ביהודה ושומרון נרשמה ירידה בכוחה של הרשות הפלסטינית, כשהדור הצעיר - שלא זוכר את האינתיפאדה השנייה - מתחמש באמצעי לחימה. בצה"ל צפויים להוציא בשנה הבאה אלפי צווי מילואים לשירות בשטחים בשל גל הטרור

נשיא איראן איברהים ראיסי
נשיא איראן איברהים ראיסי | צילום: רויטרס

צה"ל פרסם הבוקר (חמישי) את הנתונים לסיכום שנת 2022 בפעילות בגזרות השונות, שמהם עולה כי הצבא פועל בשש זירות במזרח התיכון. בראש סדר העדיפויות נמצאת איראן, כשהחיכוך הישיר עם הרפובליקה האיסלאמית צפוי להימשך גם בשנה הבאה.

בצה"ל אומרים כי המוכנות כלפי איראן "בסך הכול טובה". עוד מזהירים בצבא מפוטנציאל של זיקות בין הזירות השונות ב-2023 וההערכות יוצגו לממשלה החדשה שתושבע היום. בשנה החולפת הטיל צה"ל מאות חימושים, תקף מאות מטרות, ביצע עשרות מבצעי מב"מ (המלחמה שבין המלחמות) ועשרות מבצעים מיוחדים. במהלך השנה סוכלו גם עשרות תקיפות סייבר.

בגזרת סוריה טוענים בצה"ל כי השנה החולפת הייתה מוצלחת במניעת ההתבססות האיראנית במדינה. בצה"ל מעריכים שנגרמה פגיעה משמעותית לאמצעי הלחימה האיראניים על בסיס מודיעין מדויק - ורוב התקיפות היו אוויריות - אם כי הופעלה גם אש מהקרקע. כמו כן, ציינו בצבא, כי בשנה החולפת לא הייתה הפרעה מצד רוסיה לפעילות בסוריה ומנגנון התיאום עם מוסקבה עובד.

המנהיג העליון של איראן, עלי חמינאי
המנהיג העליון של איראן, איתוללה עלי חמינאי | צילום: רויטרס

בכל הנוגע ללבנון, אומרים בצה"ל כי המדינה נמצאת במשבר ועלולה להגיע לקריסה. ב-2022 הופלו ארבעה מל"טים של חיזבאללה שהיו בדרך לאסדת "כריש". כמו כן, החיכוך בין חיזבאללה ליוניפי"ל גובר. במהלך 2022 נתפסו 34.5 ק"ג סמים לאורך הגבול, 239 אמצעי לחימה ובוצע ירי של רקטה אחת. בהקשר הזירה הלבנונית יש לשים לב לחיכוך הגובה בין יוניפי"ל לחיזבאללה.

חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה
חסן נסראללה, מזכ''ל חיזבאללה | צילום: רויטרס

ביהודה ושומרון נרשמה ירידה בכוחה של הרשות הפלסטינית, כשהדור הצעיר - שלא זוכר את האינתיפאדה השנייה - מתחמש באמצעי לחימה. בצה"ל צפויים להוציא בשנה הבאה אלפי צווי מילואים לשירות בשטחים בשל גל הטרור. בנוסף, בגזרת עזה היציבות נשמרת ואופן הפעולה הוא תגובה משמעותית על כל רקטה "סוררת".הפעולות הללו הן מורכבות מאוד, דורשות מודיעין מדויק והכנות מבצעיות קפדניות. בהקשר זה מציינים בצה"ל כי שנת 2022 הייתה מוצלחת מאוד, וההתבססות האיראנית בסוריה נפגעה בצורה משמעותית.

פעילות צה''ל ביהודה ושומרון
פעילות צה''ל ביהודה ושומרון | צילום: דובר צה''ל

צה"ל הגביר באופן משמעותי את ההגנה על התפר, ולקראת השנה הבאה צפוי לבקש להגדיל את מספר גדודי המילואים שיוכל לגייס על מנת להמשיך ולעמוד במשימה. אם אכן תממש הממשלה החדשה את ההסכמים הקואליציוניים, ופלוגות מג"ב יוצאו מיהודה ושומרון, הדבר צפוי להטיל נטל כבד נוסף על אנשי המילואים. לצורך העניין, כיום יש באיו"ש 16-17 פלוגות מג"ב, שאם יוצאו, יידרשו להיות מוחלפות על ידי ארבעה גדודים צה"ליים. בהנחה שהן תוחלפנה על-ידי מילואימניקים, יש להכפיל את המספר ב-17.5, ולקבל גיוס של 70 גדודי מילואים נוספים במהלך השנה הבאה, שגם כך אמורה להטיל נטל משמעותי על אנשי המילואים.

במהלך 2022 נהרגו 31 ישראלים באירועי טרור, מהם 24 אזרחים והשאר אנשי כוחות הביטחון. במהלך השנה נרשמו 7,589 אירועי זריקת אבנים בגדה המערבית, 1,268 בקבוקי תבערה, 285 פיגועי ירי ו-14 פיגועי דקירה. בסך הכל נעצרו 2,672 פלסטינים במהלך השנה.