מתיחות ביטחונית מצפון ועד דרום: בצה"ל נערכים להמשך ההסלמה

ברמת הגולן מתכוננים למטח רקטות נוסף אל עבר היישובים הסמוכים לגבול עם סוריה, ובאזור נפרסו עמדות כיפת ברזל. בגזרה הדרומית, ראשי הרשויות בעוטף עזה מרגישים שתגובת הממשלה לא מספקת - ותחושת הביטחון האישי נמצאת בירידה. בתוך כך, התקדמות במצוד אחר חולית המחבלים מהפיגוע בבקעת הירדן

זמן צפייה: 03:01

המתיחות הביטחונית בכל החזיתות ממשיכה גם הלילה: לאחר שנורו שש רקטות אמש והלילה מדרום סוריה לעבר רמת הגולן, האווירה הערב (ראשון) בגזרת הצפון מתוחה מאוד. מצד אחד באצבע הגליל וברמת הגולן שגרה מלאה, אך מצד שני, נוכח הלילה שעברו במושבים נטור, אבני איתן ונוב, קרוב למשולש הגבולות ישראל-סוריה-ירדן, התושבים מודאגים. החשש הוא שהארגון הפלסטיני פלוגות אל-קודס, שייצר הלילה שני מטחים למרות כוח יחסית מועט - יתקוף שוב. בנוסף, צה"ל יתגבר במרחב מחוז תל אביב, החל ממחר, בהיקף של פלוגת הכשרה.

צה"ל פורס הערב עמדות כיפת ברזל גם ברמת הגולן, למרות היכולות המועטות של אותו ארגון פלסטיני, שרקטה אחת ששיגר נפלה בסוריה ואחרת בירדן, אך עם זאת, הוא תקף את ישראל גם במצב שומר חומות, וחזר בו מליקחת האחריות על הירי הלילה. למרות זאת, בצפון נערכים כאמור לתרחיש של תקיפה נוספת.

רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בזירת הפיגוע בבקעת הירדן
רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בזירת הפיגוע בבקעת הירדן | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בתוך כך, גם באזור הדרום הדריכות הביטחונית בשיאה. ראש הממשלה בינימין נתניהו שוחח היום עם ראשי הרשויות באזור עוטף עזה, ואמר להם כי עדיין "לא נאמרה המילה האחרונה" ביחס לתגובת צה"ל. נתניהו מקיים את השיחה באיחור של 48 שעות מאז הירי מרצועת עזה אל עבר יישובי הדרום, ואחרי ביקורת חריפה שהוא והממשלה בראשותו סופגים בעקבות התגובה הרפה.

ראש הממשלה ניסה להסביר שצה"ל פועל באופן גלוי ובאופן לא גלוי נגד ארגוני הטרור גם בעזה וגם בלבנון, אך ראשי הרשויות מרגישים "שמורחים אותם", ומבחינתם אין הרבה הבדל בין השיחה הנוכחית לבין שיחה שהתקיימה לפני כחודש, אז נאמר להם אותו הדבר. שום דבר לא השתנה, ומאז נורו מטחי רקטות שצה"ל כלל לא הגיב להם.

בנוסף, תחושת הביטחון האישי של התושבים ניזוקה. הערב החליט אלוף פיקוד הדרום אליעזר טולדנו יחד עם ראש עיריית שדרות אלון דוידי לבטל את ההופעה של הזמר חנן בן ארי ולדחות אותה למועד אחר. כ-5,000 אנשים היו אמורים להגיע לאירוע שתוכנן להתקיים בשטח פתוח, אך דאגו מירי רקטי ובחרו שלא להגיע.

זירת הפיגוע בבקעת הירדן, חמרה
זירת הפיגוע בבקעת הירדן | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

בעניין אחר, בזמן שהאחיות מאיה אסתר די בת ה-20 ורינה מרים די בת ה-15, שנרצחו ביום שישי בפיגוע הירי בבקעת הירדן, הובאו היום למנוחות, ובזמן שהאם עדיין נאבקת על חייה, חלה התקדמות גדולה במצוד אחר פלוגת המחבלים שביצעה את הפיגוע.

המצוד נמשך בעיקר במישור המודיעיני, צעד אחר צעד, כשכוחות הביטחון בהובלת השב"כ וצה"ל מתקדמים אל עבר השלמתו, והצליחו להביא היום לאיתור הרכב של החוליה בשכם. בתוך כך, שגרירות בריטניה התכוונה לשלוח לארץ נציג להלווית האחריות, אך טענו שיש בארץ בעיות של סדרי אבטחה. הדבר אינו נכון, ומדובר על חשש מצד הבריטים לשלוח נציג לשטחי גוש עציון. בשגרירות שחרו שלא להגיב.

דווקא בזמן שצה"ל ומהערכת הביטחונית נאבקת בשלל הגזרות, מחר תתקיים צעדת ענק מצומת תפוח לכיוון אביתר שבשומרון. בצעדה ישתפפו חברי כנסת, כמו גם השרים איתמר בן גביר, בצלאל סמוטריץ' ואורית סטרוק. צה"ל ומג"ב יהיו אלה שיאבטחו את הצעדה, במה שמסתמן ככאב ראש גדול עבורם.