חיסול המחבל משועפאט: עדיין לא ידוע מי הסיע אותו למעלה אדומים

אחרי 11 ימים של מצוד חוסל עודאי תמימי לאחר שביצע פיגוע ירי נוסף ופצע מאבטח באורח קל. הרבה אנשים סייעו לו בדרך ורובם כבר עצורים בידי השב"כ - אך את המסלול שלו בימים האחרונים עדיין לא ניתן לשחזר. תיעוד קרב היריות בינו לבין המאבטחים, בו הוא נראה כשהוא ממשיך להילחם למרות הירי לעברו - נותן לו מעמד מיוחד בקרב הפלסטינים

זמן צפייה: 06:08

אחרי 11 ימים של מצוד חוסל המחבל עודאי תמימי, שביצע את הפיגוע במחסום שועפאט בו נהרגה הלוחמת נועה לזר, ואמש הגיע לכניסה למעלה אדומים ופתח בירי לעבר המאבטחים במקום. הערב (חמישי) נחשפו במהדורה המרכזית פרטים חדשים על המצוד אחריו, ומהם עולה כי בכל שלב היה תמימי צעד אחד לפני השב"כ והמשטרה.

את 11 הימים האחרונים העביר תמימי בעיקר באזור המחיה הרגיל שלו בצפון ירושלים, בין שועפאט לענאתא, והחליף כמה דירות מסתור. היו כמה מקרים בהם חוקרי השב"כ הגיעו ממש למיטה חמה - כלומר דקות ספורות אחרי שהוא עזב את המקום.

הרבה אנשים סייעו לו בדרך ורובם כבר עצורים בידי השב"כ, אך את המסלול שלו בימים האחרונים עדיין לא ניתן לשחזר, ועדיין לא ידוע מי הסיע אותו אתמול למעלה אדומים. תיעוד קרב היריות בינו לבין המאבטחים, בו הוא נראה כשהוא ממשיך להילחם למרות הירי לעברו, נותן לו מעמד מיוחד בקרב הפלסטינים, וברצועת עזה עמדו לזכרו היום דקה דומיה.

903290955
עודאי תמימי, המחבל החשוד בביצוע הפיגוע במחסום שועפאט

השביתה במזרח ירושלים מתרחשת בגלל שתמימי הפך ל'שאהיד-על'. לא היה כזה תקדים של שביתת מסחר על הרג מחבל, וזה קורה גם בגלל שהוא נלחם אך לא רק בגלל זה. הזרוע הצבאית של הפת"ח מתעוררת ומקבלת תמיכה מהרשות הפלסטינית.

ראינו שביתות מסחר שהרשות הכריזה ברמאללה אך לא אכפו אותן בירושלים, ובמקרה הזה יש אישור קו שנמצא אצל הפת"ח. מפלגת השלטון של אבו מאזן עושה את זה כבר בצורת 'גוב האריות' וגדודי חללי אל-אקצא. העלאת המעמד שלו ותמיכת כל התקשורת של אבו מאזן במעמד שאהיד על, אומרים שככל הנראה, כמו שאמר אתמול מושל שכם, אבו מאזן רוצה אינתיפאדה אך לא יכול לומר זאת, הוא מחויב להסכמים.

אבו מאזן ככל הנראה נכנע ולא יכול להתנגד לעניין הזה, מכיוון שכבר קמים תאים חמושים וזה קורה. מבחינת השטח והלהבות - זה כבר קורה, ויש הרבה סיכולים. יש תחרות בשטחים בין פת"ח, חמאס והג'יהאד האיסלאמי מי עושה יותר פיגועים, ופת"ח שהיה מזוהה פעם עם מנגנוני הביטחון – היום מזוהה יותר עם ארגוני הטרור.

זירת הפיגוע במחסום שועפאט בירושלים
זירת הפיגוע במחסום שועפאט בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

תמימי הגיע במוצאי השבת שעברה למחסום שועפאט ברכב טויוטה לבן. הוא רץ לעבר קבוצת אנשי ביטחון, חלקם אזרחים וחלקם חיילים, ופתח באש. אחרי הירי הוא רץ בחזרה, רגלית, לעבר מחנה הפליטים. סמל נועה לזר בת ה-18, לוחמת בגדוד המעברים "ארז" של המשטרה הצבאית, נפצעת באורח אנוש ומתה כעבור זמן קצר מפצעיה.

דוד מורל, מאבטח אזרחי בן 30 שעלה לישראל מברזיל בשנת 2017, נפצע באורח קשה בראשו ופונה לבית החולים הדסה עין כרם. בתחקיר ראשוני שנערך במקום מתברר כי ללוחמים ולמאבטחים במחסום לקחו רגעים אחדים להגיב, ובזמן הזה המחבל הצליח להימלט. הרכב שאיתו הגיע תמימי נמלט לכיוון הכפר ענאתא ומאוחר יותר הנהג הסגיר את עצמו. מאז הפיגוע נעצרו 15 חשודים במעורבות וסיוע ומקרוביו וסביבתו של תמימי.