מאסר עולם ועוד 26 שנים בכלא לרוצח הרב רזיאל שבח

אחמד קונבע, שרצח את שבח בן ה-35 בפיגוע בחוות גלעד ב-2018, הורשע בעבירת גרימת מוות בכוונה ובעבירות ביטחוניות חמורות אחרות. כוחות צה"ל הרסו את ביתו באותה שנה, אך זה נבנה מחדש - ונהרס שוב כשנתיים לאחר מכן

הרב רזיאל שבח ז"ל

בית המשפט הצבאי גזר היום (חמישי) את דינו של אחמד קונבע, שהורשע בעבירה של גרימת מוות בכוונה - המקבילה לעבירת הרצח - בגין גרימת מותו של הרב רזיאל שבח בינואר 2018 בפיגוע ליד חוות גלעד, וכן בעבירות ביטחוניות חמורות נוספות. הוא נידון לעונש מאסר בפועל של מאסר עולם ו-26 שנים נוספות. בנוסף, הנאשם ישלם פיצויים לעיזבון המנוח בסך של 1.5 מיליון ש״ח.

בעקבות מותו של הרב שבח, התנהלה חקירה ביטחונית מורכבת ביותר. לאחר שקונבע הכחיש את המיוחס לו, החל נוהל הליך ההוכחות בפני בית המשפט הצבאי, ובמסגרתו התקיימו ישיבות רבות ונשמעו עדי תביעה רבים. ההליך העלה בתוכו סוגיות משפטיות ייחודיות, והושקעו בניהולו משאבים נרחבים.

הלוויתו של רזיאל שבח שנרצח בפיגוע בחוות גלעד
הלוויתו של רזיאל שבח שנרצח בפיגוע בחוות גלעד | צילום: ללא קרדיט

הרב שבח בן ה-35 היה אחת הדמויות הבולטות בחוות גלעד. בינואר 2018, בעת שנסע ברכבו, עקפו אותו המחבלים בין צומת ג'ית לחוות גלעד בכביש 60, וירו בצווארו. שבח הזעיק את מד"א בעצמו ואף הספיק ליצור קשר עם אשתו יעל ולספר לה על שאירע. הרב שבח פונה לבית החולים מאיר שבכפר סבא בניידת טיפול נמרץ במצב אנוש, שם נקבע מותו. בזירת האירוע נמצאו 22 תרמילי קליעים.

פעולת צהל לאיתור מבצעי הפיגוע שבו נרצח רזיאל שבח
פעולת צהל לאיתור מבצעי הפיגוע שבו נרצח רזיאל שבח | צילום: דובר צהל

כוחות צה"ל הרסו את ביתו של המחבל ב-2018, אך זה נבנה מחדש. לאחר מכן, ב2020,  לוחמי צה"ל נכנסו לג'נין בכוחות גדולים והרסו את ביתו החדש של קונבע ועימותים פרצו במקום. על פי דיווחים פלסטינים, מתפרע אחד נהרג אז מאש צה"ל וארבעה נפצעו.