לפני ואחרי התקיפה: הנזק לבסיס באספהאן נחשף בצילומי לוויין

אחרי הצילומים שנחשפו אמש ב-CNN והציגו את תוצאות התקיפה המיוחסת לישראל, אתר האופוזיציה האיראני פרסם צילומי לוויין חדשים המתעדים את הנזק שנגרם לסוללת ה-S300 של מערכת ההגנה האווירית האיראנית, אשר מגנה על מתקן הגרעין בנתנז

זמן צפייה: 02:36

צילומי לוויין חדשים שפורסמו היום (ראשון) באתר האופוזיציה האיראני "איראן אינטרנשיונל" מציגים את המצב של סוללת ה-S300 של מערכת ההגנה האווירית האיראנית שהגנה על מתקן הגרעין בבסיס באיספהאן, לפני ואחרי התקיפה המיוחסת לישראל בלילה שבין חמישי לשישי - ואת הנזק שנגרם לה.

התקיפה באיראן: צילומי לוויין חשפו את הנזק במתקן הגרעיני בנתנז

אתמול רשת CNN האמריקנית פרסמה גם כן צילומי לוויין החושפים פגיעה במערך ההגנה האווירית של המתקן הגרעיני האיראני בעיר נתנז. עד כה, ההנחה הרווחת הייתה שהתקיפה הישראלית נועדה להוות מידה כנגד מידה - תקיפה של בסיס חיל אוויר באיספהאן לאחר תקיפת בסיס חיל האוויר בנבטים, אך תמונות הלוויין שפרסמה CNN מראות את הסיפור האמיתי - התקיפה המיוחסת לישראל נועדה "להעביר מסר" של ממש.

כעת נחשף כי משמעות התקיפה הייתה הרבה יותר עמוקה ממה שחשבנו, ונועדה להעביר מסר לאיראן שישראל מסוגלת להשמיד את סוללות טילי הקרקע-אוויר מסוג S300 שהממשל הרוסי מכר לשלטונות בטהרן כדי להגן על מערך פרויקט הגרעין האיראני, פאר היצירה הרוסית המקבילה לטילי הפטריוט האמריקניים.

סוללת טילי ה-S300 באיספהאן והמכ"ם שלה, נועדה להגן, בין היתר, על אחד המתקנים הכי חשובים לפרויקט הגרעין של הרפובליקה האסלאמית - מתקן העשרת האורניום בעיר נתנז. על-פי פרסומים שונים מהיממה האחרונה, מטוסי קרב של חיל האוויר שהגיעו מהמרחב האווירי של עיראק, שיגרו מרחוק חימושים ארוכי-טווח לעבר הסוללות - כאלה שהוכנו ליום הפקודה של תקיפת מתקני הגרעין באיראן.

יירוטים בשמי ישראל
יירוטים בשמי ישראל, בעקבות המתקפה האיראנית | צילום: רויטרס

נזכיר כי חמישה ימים אחרי המתקפה האיראנית על ישראל, באיראן דווח בלילה שבין חמישי לשישי על תקיפה ישראלית באזור איספהאן, ובכיר אמריקני אישר לרשת ABC כי ישראל תקפה ברפובליקה האיסלאמית. סוכנות הידיעות הרשמית של איראן אישרה כי הותקף בסיס חיל האוויר האשטאם שיקארי הסמוך לאיספהאן, בסיס ממנו שוגרו כטב"מים לעבר ישראל במוצאי שבת, וכי מערכות ההגנה האוויריות הופעלו. כלי התקשורת במדינה דיווחו כי לא נפגעו מתקני גרעין בתקיפה.

הדיווחים הראשונים על פיצוצים בשמי איראן הגיעו בסביבות השעה 4:30 לפנות בוקר, וכתב רשת אל-מיאדין הלבנונית באיראן דיווח כי מערכות ההגנה האוויריות של איראן בלמו חמש מטרות בשמי המדינה. מעט לאחר הדיווחים על תקיפה, בוטלו הטיסות האזרחיות במספר נמלי בתעופה באיראן. נוסעים בשדה התעופה הבינלאומי בטהרן נקראו להתפנות מהמקום, לאחר שבוטלו כל הטיסות עד לשעה 10:30 בבוקר. שר הביטחון יואב גלנט שוחח הלילה עם מזכיר ההגנה האמריקני לויד אוסטין.