אזהרה מנסיעות לטורקיה: "חשש שאיראן תפגע בישראלים"

המטה לביטחון לאומי מפרסם חידוד לאזהרת המסע לטורקיה עבור מבקרים ישראלים: "מזה מספר שבועות, וביתר שאת מאז האשמתה של איראן את ישראל במותו של קצין משמרות המהפכה בשבוע שעבר, גובר החשש במערכת הביטחון מפני ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם"

זמן צפייה: 02:39

האגף ללוחמה בטרור במטה לביטחון לאומי (מל"ל) מפרסם היום (שני) חידוד אזהרת מסע לטורקיה עבור מבקרים ישראלים: "מזה מספר שבועות, וביתר שאת מאז האשמתה של איראן את ישראל במותו של קצין משמרות המהפכה בשבוע שעבר, גובר החשש במערכת הביטחון מפני ניסיונות איראניים לפגוע ביעדים ישראליים ברחבי העולם".

על-פי גורמים במערכת הביטחון, מדובר באזהרות על רקע איום ממשי כלפי ישראלים בזירה הטורקית. כמו כן, חלה עלייה ברמת האיום גם במדינות נוספות הגובלות באיראן. לפיכך, על אזרחים ישראלים לשמור על עירנות ולהקפיד על כללי הזהירות הנדרשים בכל נסיעה לאחת ממדינות אלו.

במטה לביטחון לאומי הוסיפו כי ההמלצה הרשמית לאזרחים ישראלים מצד המל"ל היא להימנע מנסיעות שאינן חיוניות לטורקיה וככלל, לנהוג בצעדי זהירות מחמירים באם מחויבים להגיע למדינה:

  • הימנעות מיצירת קשר עם זרים וגילוי חשדנות כלפי הצעות ופניות מצד גורמים בלתי מוכרים. זאת לרבות נותני שירותים מקומיים.
  • הימנעות ממסירת פרטים אישיים, פרטי נסיעה ומסירת מיקום מדויק בזמן אמת או מבעוד מועד.
  • הצטיידות מראש במספרי הטלפון של שירותי החירום ביעד בו מבקרים (כוחות ביטחון/רפואה) והנציגות הישראלית.
  • הימנעות משיתוף גורמים זרים בשירות עבר מערכת הביטחון, לרבות שירות צבאי.
  • הימנעות מהחצנת הזהות הישראלית, בבתי מלון, אטרקציות, מסעדות ואזורים ציבוריים.
  • חידוד אזהרת מסע הינה מהלך חריג של המטה לביטחון לאומי וגורמים במערכת הביטחון מוסרים שמדובר באזהרות על רקע איום ממשי כלפי ישראלים בזירה הטורקית.כמו כן, אותם גורמים מדגישים היום כי חלה עליה ברמת האיום גם במדינות נוספות הגובלות באיראן ועל אזרחים ישראלים להיות עירניים ולהקפיד על כללי הזהירות הנדרשים בכל נסיעה לאחת ממדינות אלו.
  • ברקע, יוזכר כי לפני מספר ימים פורסמו ניסיונות איראניים למשיכת ישראלים לחו"ל לשם פגיעה בהם או חטיפתם.

הלווית קצין משמרות המהפכה סיאד חודאיי, טהרן
הלווית קצין משמרות המהפכה סיאד חודאיי, טהרן | צילום: רויטרס

בשבוע שעבר, אחרי חיסולו של הקצין הבכיר במשמרות המהפכה, סיאד חודאיי, שלפי הערכות עומד מאחורי שורת ניסיונות פיגוע בישראלים בעולם, דיווחה רשת אל-ג'זירה מפי מקור איראני כי הפעולה היא "חציית קו אדום שישנה משוואות רבות". עוד אמר המקור: "האחראים לפעולה ישלמו מחיר יקר".

בחדשות 13 פורסם כי חודאיי שלח, בין היתר, את מנסור רסולי להתנקש בקונסול הישראלי באיסטנבול. רסולי, סוחר סמים איראני, נעצר ונחקר לאחרונה באיראן, והודה בחקירתו כי פעל מטעם הכוחות המיוחדים של משמרות המהפכה, "כוח קודס", במטרה להתנקש במספר גורמים מערביים באירופה. חקירת המתנקש התבצעה על ידי המוסד בביתו על אדמת איראן ובסיומה הוחלט לשחררו ולא לחטוף אותו. רסולי נשמע בהקלטה מודה שפעל בשליחות איראן ומשמרות המהפכה.

הרכב שבו נורה קצין משמרות המהפכה
הרכב שבו נורה קצין משמרות המהפכה

כמו כן, בין יעדיו היו מפקד בכיר בכוחות האמריקנים בגרמניה, דיפלומט ישראלי העובד בקונסוליה בטורקיה, ועיתונאי צרפתי. הוא העיד שנשלח להקים רשת מבצעית מקרב גורמים זרים. עוד הוא אמר כי הוא נשלח להתנקש בחייהן של שלוש מטרות מערביות עבור הרפובליקה האיסלאמית.

באיראן דווח כי סודאיי חוסל על-ידי שני רוכבי אופנוע ברחוב מוג'הדין א-איסלאם בטהרן. לפי משמרות המהפכה, חמישה כדורים נורו לעבר הקצין: שלושה פגעו בראשו ושניים בידו. לפי הדיווח, החיסול אירע ב-16:00 (שעון מקומי). ההתנקשות התרחשה ליד ביתו של הקצין וכי כוחות הביטחון פתחו במצוד אחר היורים. באיראן טענו עוד כי "סוכנים שפעלו למען ישראל נעצרו בחשד לחיסול".

בהודעת משמרות המהפכה נכתב כי "ההתנקשות פעולת טרור שעומדים מאחוריה גורמים השייכים ל'כוחות היהירות העולמית' (כינוי למדינות המערב)". ימים ספורים לאחר מכן דווח על "תאונה תעשייתית" שגרמה לפיצוץ במרכז למחקר ביטחוני במחוז פרצ'ין הסמוך לטהרן שבאיראן. מהנדס נהרג ואדם נוסף נפצע.