בצה"ל מאשרים: 6 החטופים שנרצחו באוגוסט שהו עם סינוואר

אחרי ההודעה הרשמית על חיסול יחיא סינוואר, דובר צה"ל אישר כי 6 החטופים שנרצחו במנהרה ברפיח בחודש אוגוסט שהו איתו בעבר. גופותיהם של הירש גולדברג-פולין, כרמל גת, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי חולצו ממרחב סמוך לאזור שבו חוסל סינוואר בשכונת תל-סולטאן ברפיח, ונבדק אם 6 החטופים שימשו לו עד אז כמגן אנושי

זמן צפייה: 07:52

אחרי ההודעה הרשמית על חיסול יחיא סינוואר, דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי אישר בהצהרה מיוחדת הערב (חמישי) כי 6 החטופים שנרצחו על-ידי חמאס במנהרה ברפיח בחודש אוגוסט שהו עם סינוואר בעבר. גופותיהם של הירש גולדברג-פולין, כרמל גת, עדן ירושלמי, אורי דנינו, אלכס לובנוב ואלמוג סרוסי חולצו ממרחב סמוך לאזור שבו חוסל סינוואר בשכונת תל-סולטאן ברפיח, ונבדק אם 6 החטופים שימשו לו עד אז כמגן אנושי.

"לוחמי צה"ל ושב"כ פעלו במשך חודשים להבאת מודיעין על מנת לחסל את יחיא סינוואר, מנהיג ארגון הטרור חמאס ואחד ממייסדי הזרועה הצבאית", אמר תא"ל הגרי בהצהרתו, "הוא התחבא במרחב שכוחותינו כיתרו לאורך תקופה ארוכה. אנחנו לא ידענו שהוא שם, אבל המשכנו לפעול בנחישות. הכוחות איתרו את סינוואר עם אפוד, אקדח ו-40 אלף שקל במזומן. הוא ברח וכוחותינו חיסלו אותו".

עוד הוא הוסיף: "לא היו חטופים עם המחבלים שחיסלנו. הכוחות סורקים כעת במרחב ונוהגים בזהירות המתבקשת. לאחר בדיקה שנערכה אנחנו יכולים לאשר שה-DNA של סינוואר נמצא במנהרה תת-קרקעית, כמה מאות מטרים מהמנהרה שבה נרצחו החטופים".

מהכלא הישראלי לטבח 7.10: סופו של "הקצב מח'אן יונס"

"101 חטופים עדיין מוחזקים בתנאים לא אנושיים בשבי חמאס זה שנה", אמר תא"ל הגרי, "אנחנו פועלים בכל המאמצים להשיב את כולם. נמשיך לפעול ככל שנידרש כדי לייצר את התנאים בכל דרך לחזרתם. זה יעד מרכזי ונמשיך לעשות הכול".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2410172306' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='מובס, מיואש ופצוע: התיעוד האחרון של סינוואר - לפני החיסול' poster='' kid='1_rs63vcz8' duration='472']

ראש הממשלה בנימין נתניהו הורה להודיע למשפחות חטופים כי אין סימנים לפגיעה בהם במהלך חיסולו של סינוואר. גורמים בישראל ובארצות הברית מעריכים כי צאתו של מנהיג חמאס מהתמונה מקרבת את הסיכויים לעסקת חטופים. גורם ישראלי אמר לחדשות 13 כי "סינוואר היה סרבן עסקאות סדרתי, וראה בחטופים קלפי מיקוח לשימור חייו ושלטון חמאס". עוד הוסיף הגורם: "אנו מקווים בזהירות שחיסולו יוביל להזדמנויות מדיניות, בהן עסקה לשחרור חטופים".

ב-CNN דווח כי בכירים אמריקנים מעריכים כי סינוואר היה המכשול העיקרי להגיע לעסקה - וכי חיסולו משנה את כללי המשחק באופן משמעותי. הם הוסיפו כי כי לאחר חיסולו של סינוואר תיתכן גם אפשרות להתניע עסקה של "כולם תמורת כולם" - כל החטופים תמורת כל האסירים הפלסטינים בבתי הכלא הישראליים.

המנהרה בה נרצחו החטופים
המנהרה בה נרצחו החטופים | צילום: דובר צה"ל
בקבוק עם צרכים במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו
בקבוק עם צרכים במנהרה בה הוחזקו ששת החטופים שנרצחו | צילום: דובר צה"ל
הפיר המוביל למנהרה בה אותרו גופות החטופים
הפיר המוביל למנהרה בה אותרו גופות החטופים | צילום: דובר צה"ל

כזכור, ב-1 בספטמבר השנה הודיע דובר צה"ל תא"ל דניאל הגרי בהצהרה מיוחדת כי הכוחות ברצועת עזה חילצו יום קודם לכן את גופותיהם של 6 החטופים ממנהרה ברפיח. חמישה מהם נחטפו ב-7 באוקטובר ממסיבת הנובה, מלבד כרמל גת שנחטפה באותה שבת שחורה מביתה בקיבוץ בארי. אחרי ששרדו כמעט 11 חודשים בשבי בעזה הם נרצחו על-ידי שוביהם, שנמלטו מהמקום.