עשרות עזתים נהרגו כשחיכו לסיוע; צה"ל: "חמושים ירו על ההמון"

צה"ל הכחיש את את ההאשמות של משרד הבריאות ברצועה, הנשלט ע"י חמאס, שטען כי עשרות פלסטינים נהרגו ונפצעו מירי הצבא כשחיכו לשיירת סיוע הומניטרי בעיר עזה, וטען כי לפי תחקיר ראשוני של האירוע - חמושים פלסטינים ירו על ההמון שבזז את המשאיות, וכי זוהו אזרחים שנפגעו מדריסת המשאיות. עוד נמסר: "צה"ל ממשיך בתחקור האירוע"

סיוע הומניטרי לעזה
סיוע הומניטרי לעזה | צילום: רויטרס

דובר צה"ל הכחיש היום (שישי) את האשמות משרד הבריאות העזתי הנשלט על-ידי חמאס, שטען כי עשרות פלסטינים נהרגו ועשרות נוספים נפצעו הלילה מאש צה"ל כאשר המתינו לקבלת סיוע הומניטרי, ומסר כי בהתאם לתחקיר שבוצע בצה"ל, "חמושים פלסטינים ירו כשההמון בזז את המשאיות". עוד הוסיפו כי "מדובר בשקרים של ארגוני הטרור על מנת להלהיט את הרוחות לקראת יום שישי הראשון של חודש הרמדאן".

מדובר צה"ל נמסר: "אתמול צה"ל איפשר מעבר שיירה של 31 משאיות סיוע הומניטרי המכילות מזון ואספקה שיועדו לחלוקה לעזתים בצפון רצועת עזה. כשעה לפני הגעת שיירת הסיוע למסדרון ההומניטרי, זוהו חמושים פלסטיניים יורים בסביבת אזרחים עזתים שחיכו לשיירה. עם כניסת המשאיות, החמושים ירו בזמן שההמון החל לבזוז את המשאיות. כמו כן, זוהו אזרחים שנפגעו מדריסה על-ידי המשאיות".

"על בסיס תחקיר ראשוני ומעמיק שצה"ל ביצע במהלך הלילה, נמצא כי לא בוצע ירי לעבר שיירת הסיוע בכיכר כווית בשכונת זייתון שבעיר עזה. בדיקה של המערכות המבצעיות ושל כוחות צה"ל שללה ירי טנקים, ירי מהאוויר, או ירי של כוחות קרקעיים לעבר ההמון העזתי באזור שיירת הסיוע בכיכר כווית. יחד עם זאת, צה"ל ממשיך בתחקור האירוע".

"בזמן שצה"ל מקיים מאמץ הומניטרי עצים ומזרים מזון וסיוע הומניטרי לתושבי הרצועה, מחבלי חמאס פוגעים בתושבי עזה אשר מנסים להשיג מזון - וארגוני הטרור מפיצים שקרים על מנת להאשים את מדינת ישראל בכך. בדרך זו נוצר אירוע תקשורתי שקרי לקראת יום שישי הראשון של חודש הרמדאן, זאת במטרה להלהיט את הרוחות בזירות אחרות".

תיעוד ההתנפלות על משאיות הסיוע בעזה
תיעוד ההתנפלות על משאיות הסיוע בעזה | צילום: דובר צה"ל

לפני כשבועיים, 104 פלסטינים שהסתערו על משאיות סיוע הומניטרי בצפון רצועת עזה נרמסו למוות, לטענת משרד הבריאות בעזה הנשלט על-ידי חמאס. כמו כן, על-פי נתוני המשרד, 280 בני אדם נוספים נפצעו בתקרית. מצה"ל נמסר כי לפי תחקיר הצבא, עשרות עזתים נהרגו כתוצאה "מדריסה, דוחק והתנפלות על המשאיות", וכי הכוחות פתחו באש לעבר "מי שסיכנו את הכוחות" וירו לרגליהם.

תיעוד האירוע שפורסם באל-ג'זירה:

על-פי התחקיר הצה"לי, נכנסו לרצועה כ-30 משאיות עם ציוד הומניטרי, והיו בדרכן למחנות פליטים בשכונת רימאל שבעיר עזה. באזור השעה 4 לפנות בוקר אלפי פלסטינים הגיעו מכיוון חוף הים והתנפלו על המשאיות. לאחר מכן, עשרות עזתים נהרגו כתוצאה מדריסה, דוחק והתנפלות על המשאיות. בשלב הזה, חמושים במחסות החלו לירות על המשאיות באזור המעגנה בעזה. מהתחקיר עולה כי כוח אבטחה של צה"ל שהיה עשרות מטרים מהאזור - ירה לאוויר למטרת אזהרה.