צבי זמיר, ראש המוסד במלחמת יום הכיפורים, הלך לעולמו בגיל 98

צבי זמיר, שהיה ראש המוסד הרביעי בין השנים 1968 ל-1974, היה אחראי בין היתר על מבצע "זעם האל" לחיסול ראשי "ספטמבר השחור", שביצעו את טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן. ערב מלחמת יום הכיפורים העביר התרעה על כוונת סוריה ומצרים לפתוח במלחמה מהסוכן המצרי אשרף מרואן ("המלאך")

זמן צפייה: 04:51

צבי זמיר, לשעבר ראש המוסד, הלך הלילה (בין שני לשלישי) לעולמו בגיל 98. זמיר היה ראש המוסד הרביעי, תפקיד בו כיהן בין השנים 1974-1968 - לאחר שהחליף את מאיר עמית. במהלך כהונתו הוא היה אחראי, בין היתר, על מבצע "זעם האל" לחיסול ראשי "ספטמבר השחור", שביצעו את טבח הספורטאים באולימפיאדת מינכן. ערב מלחמת יום הכיפורים, באוקטובר 1973, קיבל זמיר התרעה על כוונת סוריה ומצרים לפתוח במלחמה מהסוכן המצרי אשרף מרואן ("המלאך"). זמיר העביר אותה לישראל עשר שעות לפני שפרצה. במהלך המלחמה סיפק המוסד בראשותו "ידיעת זהב" שהביאה למפנה בחזית המצרית.

במלאת 50 שנים למלחמת יום הכיפורים, המוסד פרסם לראשונה ספר ובו מחקר היסטורי וייחודי, ששמו נלקח מדבריה של ראש הממשלה לשעבר גולדה מאיר לזמיר: "פעם, כאשר יהיה מותר לספר, אתה וחבריך תקבלו פרס". בספר נחשף מידע רב שסיפקו שלל מקורות מודיעיניים שהופעלו על-ידי המוסד בשנים שלפני המלחמה, ובראשם אשרף מרואן, שהיה מקור מודיעיני אסטרטגי חשוב. מרואן היה זה שסיפק את ההתרעה למלחמה. מרגע שפרצה, במהלכה ולאחריה, ראש המוסד זמיר מילא תפקיד מרכזי בהצגה וניתוח של תמונת המודיעין לדרג המדיני. במקביל, המוסד המשיך לספק מודיעין איכותי שהשפיע עמוקות על מהלכי המלחמה והמשא ומתן לסיומה.

זמיר נולד בשם צבי זרז'בסקי בלודז' שבפולין ב-3 במרץ 1925. כעבור מספר חודשים עלתה משפחתו לארץ. ב-1942 הצטרף זמיר לפלמ"ח, ושנתיים לאחר מכן הוכשר כמפקד מחלקה ב"הגנה". ב-1946 נעצר על-ידי הבולשת הבריטית בשל מעורבותו בהבאת מעפילים והיה כלוא כמעט שנה במחנה מעצר בלטרון. עם שחרורו הצטרף לפלמ"ח.

צבי זמיר, אשרף מרואן והמברק
צבי זמיר, אשרף מרואן והמברק | צילום: צביקה ישראלי, ארכיון המדינה
צבי זמיר באזכרה לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, ב-2016
צבי זמיר באזכרה לראש הממשלה לשעבר יצחק רבין, ב-2016 | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

כמו כן, במהלך כהונתו כראש המוסד, בעיצומו של מבצע "זעם האל", התרחשה אחת הפרשות החמורות במוסד - "פרשת לילהאמר" - שבמסגרתה ניסו לוחמי הארגון לחסל את עלי חסן סלאמה, ראש "ספטמבר השחור", ב-21 ביולי 1973 - אך ירו למוות בטעות באחמד בושיקי, אזרח מרוקאי בעיר לילהאמר שבנורווגיה. שישה ממשתתפי הפעולה נלכדו על-ידי המשטרה המקומית יום לאחר האירוע, נחקרו ונשפטו.

בתום תפקידו מילא זמיר שורה של משרות ניהול בכירות במשק, והיה חבר בשתי ועדות חקירה שמינתה ממשלת ישראל לחקירת המהומות בהר הבית בשנת 1990 ולחקירת רצח ראש הממשלה יצחק רבין בשנת 1995.

במלחמת העצמאות פיקד על הגדוד השישי ולחם עימו במסגרת חטיבת הראל. הוא עסק בליווי שיירות ולחם בקרבות הקשים לפריצת הדרך לירושלים ובמבצע חורב לגירוש הצבא המצרי מהארץ. בשנים 1951-1950 הדריך בקורס מפקדי גדודים, ובשנים 1953-1951 פיקד על חטיבת גבעתי. בתום תפקידו יצא לקורס פיקודי בכיר בצבא הבריטי ובשנים 1955-1954 פיקד על בית הספר לחי"ר (בה"ד 3).

בין 1956-1955 זמיר עמד בראש מחלקת חי"ר באגף ההדרכה ובמינוי משני פיקד על חטיבת המילואים "כרמלי". לאחר מכן, ב-1959-1957, שהה זמיר בלימודים אקדמיים ובמקביל פיקד על המפקדה המשימתית של אוגדה 36. בשנים 1965-1962 כיהן כאלוף פיקוד הדרום, ובין 1968-1966 כיהן כנספח צה"ל בבריטניה ובמדינות סקנדינביה, בכלל זה בתקופת מלחמת ששת הימים. ב-1968 השתחרר מצה"ל.

ב-2016 ניהל זמיר את "הקרב האחרון" על באב אל-וואד, כשהגיע עם ותיקי הפלמ"ח - האלופים במיל' ישעיהו גביש וחיים גורי - למחות על ההחלטה להנציח במקום את רחבעם זאבי.

צבי זמיר ב-1960
צבי זמיר ב-1960 | צילום: דובר צה"ל
ראש המוסד צבי זמיר
ראש המוסד צבי זמיר עם יצחק שמיר | צילום: אילון מגי, לע"מ

ממשרד ראש הממשלה נמסר בשם המוסד למודיעין ולתפקידים מיוחדים: "צבי זמיר, ראש המוסד הרביעי, (1968-1974), הלך לעולמו הלילה. זמיר נמנה עם דור תש"ח, ושירת כמפקד בפלמ"ח ובצה"ל במלחמת העצמאות. לאחר שירות ארוך ומשמעותי בצה"ל, במסגרתו פיקד על חטיבת גבעתי, היה אלוף פיקוד דרום והנספח הצבאי בלונדון, הוא מונה ב-1968 הוא על ידי ראש הממשלה לוי אשכול ז"ל, לעמוד בראש המוסד למודיעין ותפקידים מיוחדים. שנות כהונתו של זמיר כראש המוסד התאפיינו בעשייה נרחבת, תוך התמודדות עם אתגרים משמעותיים, ובראשם המאבק בטרור הפלסטיני ברחבי העולם והאיום הצבאי על מדינת ישראל ששיאו בפרוץ מלחמת יום הכיפורים.

"זמיר הוביל גישה יוזמת ונחושה להתמודדות מדינת ישראל נגד הטרור הפלסטיני שהתעצם בשנים אלו. תחת פיקודו המוסד הוביל מבצעים נועזים לאיסוף מודיעין וסיכול פעולות טרור, בהם פעילויות ברחבי העולם לפגיעה בראשי ארגון 'ספטמבר השחור' שעמדו מאחוריי רצח הספורטאים במינכן. זמיר ראה את תפקידו של המוסד להביא מודיעין והתרעה למלחמה לאור האיומים הצבאיים שנשקפו על מדינת ישראל מצד מצרים וסוריה. בתקופתו כראש מוסד, הרחיב הארגון את קשריו החשאיים עם מדינות האזור, וגייס מקורות רבים, הבולט בהם היה 'המלאך', אשר זמיר היה מעורב בתחקורו באופן אישי ולאורך שנים, כולל תחקורו ערב המלחמה וקבלת ההתרעה הדרמטית על פריצתה.

"במהלך המלחמה מילא זמיר תפקיד מרכזי סביב שולחן המלחמה, והביא לחיזוק במעמדו של המוסד בקהילת המודיעין והביטחון ומול הדרג המדיני, שנמשך עד ימינו. המוסד תחת פיקודו של זמיר עבר תהליכי שינוי מרחיקי לכת בתחומי המטה, המבצעים והטכנולוגיה אשר משפיעים על פעילות הארגון ומימוש משימותיו עד היום. משפחת המוסד מרכינה ראש על לכתו של אדם ערכי וצנוע אשר האמין באחריות האישית של מפקדי הארגון ועובדיו למקצועיות, יושרה וחתירה למגע. הוא היווה מודל והשראה למפקד אמיץ, ישר, ומעורב אשר פיו וליבו שווים, וטובת המדינה וביטחונה היו לנגד עיניו תמיד. יהי זכרו ברוך".