"להוציא חיילים מבתי הכלא הביטחוניים": המלצות הוועדה לשרים

הצוות שבדק את תנאי השירות המליץ לשרי הביטחון וביטחון הפנים "על הוצאת חיילים מבתי הכלא הביטחוניים והחלפתם בסוהרים מקצועיים". עוד נאמר: "שב"ס שיפר משמעותית את הטיפול במשרתים, בדגש על מניעת הטרדות מיניות"

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: פלאש 90

הצוות לבחינת הצבת חיילים בשירות בתי הסוהר הגיש היום (חמישי) לשר הביטחון בני גנץ ולשר לביטחון הפנים עמר בר-לב את המלצותיו, שלפיהם יש להוציא חיילי צה"ל מבתי הכלא הביטחוניים ולהחליפם בסוהרים מקצועיים, "כפי שקורה בטיפול באסירים הפליליים". עוד נכתב כי "הצוות התרשם כי שב"ס שיפר משמעותית את הטיפול במשרתות ומשרתי החובה, בדגש על מניעת הטרדות מיניות".

הצוות, שהוקם לפני ארבעה חודשים בהוראת בני גנץ ועמר בר-לב, המליץ "להקפיד על הצבת חיילים רק בתפקידי אבטחה וליווי, בהתאם לקבוע בחוק ולהעביר חיילים המשרתים באגפים ביטחוניים בבתי כלא רגילים, שם מספר החיילים המוצבים נמוך, לשירות בבתי הכלא הביטחוניים הגדולים - שם מוצבים רוב החיילים".

כלא גלבוע
כלא גלבוע | צילום: משה שי, פלאש 90

עוד קבע הצוות כי ההליך חייב להיות הדרגתי, ולכן המליץ להאריך את ההסדר הקיים למשך שלוש השנים הבאות. "במהלך השנה הראשונה לתקופת ההארכה תגובש, בתיאום עם משרד האוצר, תכנית הדרגתית וסדורה להוצאת החיילים המוצבים בשב"ס והחלפתם באנשי קבע במתווה של הפחתה מדי שנה של מספר המוצבים בשירות זה". בנוסף ממליץ הצוות כי שב"ס, בתיאום עם צה"ל ומשרד הביטחון, יבצע עבודת מטה דחופה לצורך טיוב רשימת התפקידים, בהם ישובצו החיילים. על שב"ס להקפיד כי החיילים ישובצו רק בתפקידי אבטחה וליווי אסירים, בהתאם לקבוע בחוק.

בשלב השני, ממליץ הצוות "לבחון באם הליכי המיון המתקיימים כיום בשלב המלש"ב נותנים מענה על היבטי החוסן למשרתים בשב"ס". בדו"ח ההמלצה הודגש כי "לדעת כל חברי הצוות, אין מקום לאבחנה על בסיס מגדרי. אף שמשימות מסוימות (כגון חיפוש על אסירים/מבקרים) מחייבות התאמה מגדרית, מעבר לכך אין שום מקום או הצדקה לאבחנה בין המינים. עצם העלאת הנושא עלולה להביא לפגיעה בדרך הארוכה שעשו נשים בעולם ובמדינה בכלל, ובצה"ל וביתר גופי הביטחון בפרט, לקידום השוויון".

כמו כן קבע הצוות כי "על השב"ס להקפיד כי נהליו יקוימו בכל הדרגים כך שלא תהיה סיטואציה בה סוהר או סוהרת ישהו ביחידות וללא פיקוח עם אסירים ביטחוניים". כמו כן, "יש לפעול להפחתת האינטראקציות בהן נוצר מגע ישיר בין הסוהר או הסוהרתת לבין האסיר הביטחוני".

שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר לב
שר הביטחון בני גנץ והשר לביטחון פנים עמר בר לב | צילום: יונתן זינדל והדס פרוש, פלאש 90

שר הביטחון, בני גנץ: "אני מודה לחברי הצוות על העבודה המקצועית והמקיפה. שמירה על תנאי שירות נאותים לכלל משרתות ומשרתי החובה, היא בבסיס חובתנו המוסרית כמדינה, ובבסיס יכולתנו לשמור על ערך השירות וביטחון מדינת ישראל. לצד קידום המסקנות לטווח הארוך, ישנה חשיבות עליונה כי צה"ל ושירות בתי הסוהר, ימשיכו לשים דגש מיוחד על תנאי המשרתות והמשרתים הנמצאים בתפקיד מאתגר מקצועית ורגשית, בהתאם למסקנות שכבר הופקו בנושא".

השר לביטחון הפנים, עמר בר-לב: "ישנה חשיבות רבה לדו"ח הוועדה ואני מקבל אותו במלואו. חשובה במיוחד הקביעה ששירות חיילים בשב"ס תואמת את חוק שירות בטחון, ושאין לעשות הבדלה על בסיס מגדרי בין שירות חיילים לשירות חיילות בשב"ס. חשוב לא פחות המסר אותו מעבירה הוועדה, והוא כי שירות בתי הסוהר רתום ומחויב לטיפול מיטבי כולל במשרתות ובמשרתי החובה בו; וכי משרתות ומשרתי החובה חשים סיפוק גדול מתפקידם ותנאי שירותם בשירות בתי הסוהר, יודעים כי הם מבצעים משימה ביטחונית לאומית ונושאים עימם תחושת שייכות לארגון. אני גם מקבל את המלצת הוועדה שראוי גיוס הדרגתי על פני מספר שנים של סוהרים מקצועיים לטיפול באסירים ביטחוניים, במקומם של סוהרי וסוהרות החובה, וזה יחייב הקצאת משאבים נוספים לשב"ס, ואני מקווה שמשרד האוצר יירתם לטובת העניין. אני מבקש להודות לחברות וחברי הוועדה על עבודה מעמיקה ורצינית".