נתניהו בדיון ביטחוני: "להגביר את הסיכולים, להתמקד בחווארה"

אחרי המבצע שהסתבך בטולכרם, שבו נפצעו קשה 3 מסתערבים, וברקע הפיגוע בחווארה שבו ניצלה משפחה שהצליחה להימלט - הורה נתניהו על צעדים. צה"ל הודיע: "סגר כללי על יהודה ושומרון והמעברים ברצועת עזה בשמחת תורה"

Whatsapp Image 2023 10 05 At 1
מהומות בטולכרם | צילום: רויטרס

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערב (חמישי) דיון ביטחוני, על רקע המתיחות הגוברת והפיגועים שהתרחשו ביממה האחרונה ביהודה ושומרון. נתניהו "הנחה את צה"ל ושב"כ להגביר את מאמצי ההגנה והסיכול נגד גורמי הטרור, תוך התמקדות מיידית במסדרון חווארה". על-פי ההודעה, ראש הממשלה העיר על קצב סלילת כביש עוקף חווארה והנחה לקצר בחצי את מועד פתיחת הכביש. במקביל, צה"ל הודיע על הטלת סגר כללי על יהודה ושומרון וסגירת המעברים ברצועת עזה בשמחת תורה, בהתאם להוראת הדרג המדיני.

בדיון שקיים רה"מ השתתפו שר הביטחון יואב גלנט, הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש שב"כ רונן בר, מפקד פיקוד מרכז והמזכיר הצבאי לראש הממשלה, והוא התקיים שעות ספורות לאחר הפיגוע שהתרחש היום בחווארה - שנגמר ללא הרוגים רק הודות לתגובה מהירה מצד מי שעלול היה להיות הקורבן. בנוסף, הופצו הערב תיעודים של מתנחלים שהקימו סוכות בחווארה כמחאה.

בתיעוד מהפיגוע, במהלכו פתח מחבל באש אל עבר רכב בו נסעו שני הורים עם שני ילדיהם, ניתן לראות כיצד תושיית האב הצילה את משפחתו. בתיעוד, נראה הרכב של הישראלים עולה על אי-תנועה, חותך לנתיב הנסיעה הנגדי במהירות וכך חומק מהמחבל שירה לכיוונו מאקדח. בתום מצוד של שלוש שעות, כוחות צה"ל חיסלו את המחבל שנמלט מהמקום.

ראש הממשלה בנימין נתניהו
ראש הממשלה בנימין נתניהו (ארכיון) | צילום: רויטרס

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2310052325' autoplay='0' credit='' desc='מתנחלים מורידים כיסאות לסוכה בחווארה, הערב' poster='' kid='1_bwd5zv3u' duration='14']

אם המשפחה הניצולה סיפרה לאחר שהתאוששה: "באמצע חווארה, קצת לפני הכיכר המרכזית, פשוט שמענו בום ממש חזק. לא כל כך הבנתי מה קורה. בעלי לוחם בשריון אז ישר הוא זיהה שזה קול של ירי והוא עבר לנתיב הנגדי ונסע מהר תוך כדי ששמענו בומים מאחורינו. אחרי זה הבנו שזה היה באמת מחבל שבא עם אקדח. בנס הוא ירה על החלון האחורי, כשמאחורה הבת שלי בת השנה וחצי ישבה בצד הרחוק יותר. רגע לפני זה כמעט אספנו טרמפיסטיות שבסוף לא עלו".

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-0510232031' autoplay='0' credit='' desc='תיעוד הפיגוע בחווארה' poster='' kid='1_mz7d1ze7' duration='219']

כאמור, הפיגוע מגיע לאחר לילה בו פעלו כוחות צה"ל ביהודה ושומרון כמה מוקדים. הבוקר הותר לפרסום כי חמישה לוחמים נפצעו במהלך הלילה בפעילות בכפר הפלסטיני טולכרם - מהם שלושה באורח קשה. הלוחמים, מיחידת המסתערבים של מג"ב איו"ש, נפצעו בחילופי אש קשים עם מחבלים, במהלכם הושלכו עליהם מעל 20 מטענים. מתחקור ראשוני של האירוע, עלה כי הפציעות נגרמו מרימון רסס צה"לי שהשליכו המחבלים בחזרה לעבר הלוחמים, שנפגעו מרסיסיו.

הלוחמים פונו לבתי החולים בילינסון בפתח תקווה, מאיר בכפר סבא ולניאדו בנתניה, כאשר אחד מהם סובל מרסיסים בראש, בחזה, בבטן ובגפיים. לוחם שני הובהל עם פצעי ירי בגפיים ולוחם שלישי עם רסיסי רימון בחזה וירי בגפיים.

Whatsapp Image 2023 10 05 At 1
אזור טולכרם, הבוקר | צילום: רויטרס

בתוך כך, עולות שאלות קשות בנוגע לאבטחת המתפללים הרבים שביקרו במהלך הלילה בקבר יוסף שבשכם. למרבה המזל אף לוחם לא נהרג במבצע האבטחה, אך כל כניסה לעיר הפלסטינית גוררת עמה חיכוכים אלימים, והסיכוי שחיילי צה"ל יפגעו הוא בלתי מבוטל.

שלוש יחידות אבטחו את המתפללים בדרכם לקבר יוסף - יחידת חרוב, יחידת אגוז ומאות שוטרים ממשמר הגבול. סך הכל מאות לוחמים. למרות הסיכונים, ניתן להעריך כי הדרג הפיקודי באוגדת יהודה ושומרון מזדהה עם המשימה הזו ולכן לא מעלה ספקות לדרג המדיני בנוגע לצורך שלה.

Whatsapp Image 2023 10 05 At 1
חיילים ליד טולכרם, הבוקר | צילום: רויטרס

שעות לאחר התפילות בקבר יוסף, צה"ל ניצל את העימותים שהתקיימו במקום כדי להפתיע את הפלסטינים ולהיכנס פעם נוספת לבלאטה - דבר שהפורעים לא ציפו לו לאחר החיכוכים הרבים שכבר התרחשו לפני כן. במהלך הכניסה השנייה, השמידו הכוחות את חדר הפיקוד שאליו זרמו חומרים ממצלמות רבות בכניסה לעיר.

על אף השימוש שעשה הצבא בכניסת המתפללים, ולמרות שהדרג הפיקודי לא השמיע ביקורת, ניתן לשאול מדוע חיילים מסתכנים מלכתחילה לצורך משימה שהיא אינה צבאית וביטחונית בעיקרה.