גורמים בחמאס: "ההצבעה בקבינט על פילדלפי סוגרת את הדלת למו"מ"

הגורמים אמרו ל"א-שרק" הסעודי כי השיחות בדוחא כשלו, וכי "לא הושגה פריצת דרך" באף אחת מהסוגיות - בפרט לאחר שהקבינט הצביע בעד השארת צה"ל בציר פילדלפי: "נתניהו אחראי להמשך המלחמה". גורמים המעורים במו"מ: "חמאס היה ונותר המכשול לעסקה, שישראל מוכנה ללכת כברת דרך ארוכה להגשימה"

זמן צפייה: 00:57

בעיתון הסעודי "א-שרק" צוטטו היום (שבת) גורמים בחמאס אמרם כי השיחות בדוחא כשלו, וכי "לא הושגה כל התקדמות או פריצת דרך" באף אחת מהסוגיות שבמחלוקת עם ישראל. לפי הגורמים, ההצבעה בקבינט אתמול על הישארות צה"ל בציר פילדלפי משמעותה "סגירת דלת המשא ומתן באופן סופי".

"ציר פילדלפי הוא ליבת המחלוקת בינינו לבין ישראל", אמר אחד הגורמים - והפנה אצבע מאשימה לראש הממשלה בנימין נתניהו: "אחראי להשארת הצבא באזור. הוא מעוניין להביא לקריסת השיחות ולהמשך המלחמה".

גורמים המעורים בפרטי המשא ומתן הגיבו על טענות גורמי חמאס בתקשורת הערבית: "אין חדש בתדרוכים אלה. גורמים בחמאס הגיבו כך פעמים רבות, כולל בנושא אי-סיום המלחמה. הדבר נועד לעודד גורמים ישראליים להמשיך להפעיל לחץ על הממשלה לנטוש עמדות יסוד החשובות לביטחון ישראל. חמאס היה ונותר המכשול לעסקה, שישראל מוכנה ללכת כברת דרך ארוכה להגשימה. זאת במטרה להחזיר את כל חטופינו - החיים והחללים כאחד".

איתור משגרים בציר פילדלפי
איתור משגרים בציר פילדלפי | צילום: דובר צה"ל
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת
רה"מ נתניהו והשר גלנט בכנסת | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

אתמול, בתום ישיבה סוערת וברוב של שמונה תומכים מול אחד - שר הביטחון יואב גלנט - הצביע הקבינט המדיני-ביטחוני בעד הישארות צה"ל בציר פילדלפי. השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר נמנע, בטענה כי התנגד לדילול הכוחות שהוצע בציר האסטרטגי. במהלך הדיון נרשמו חילופי דברים קשים בין ראש הממשלה לשר הביטחון. לאחר שנתניהו הציג לחברי הקבינט את המפות של דילול הכוחות האפשרי בפילדלפי - תקף גלנט: "אלו לא המפות שהצבא הציג והמליץ, אלה המפות שהוכנו כי כפית עליהם אותן".

בתגובה, ראש הממשלה דפק על השולחן ודרש: "תביאו מיד את המפות להצבעה, אנחנו נצביע על זה עכשיו בקבינט". בשלב זה הטיח שר הביטחון בנתניהו: "אתה יכול להצביע גם על להרוג את כל החטופים". בעקבות אמירתו החריפה, חלק מהנוכחים תקפו את גלנט.

תמונות חטופים על קיר בתל אביב
תמונות חטופים על קיר בתל אביב | צילום: רויטרס

בתוך כך, דווח אתמול בחדשות 13 כי ארה"ב נחושה להמשיך ולקדם את המגעים בין ישראל לחמאס, במטרה לממש עסקת חטופים ולהביא להפוגת אש ברצועת עזה: בוושינגטון שוקלים לפרסם בטווח הזמן הקרוב הצעת גישור בעניין ציר פילדלפי, בתקווה שנתניהו ומנהיג חמאס יחיא סינוואר יגלו התגמשות מסוימת.

הנשיא ג'ו ביידן אוחז מצידו במנוף לחץ משמעותי על נתניהו, בדמות פריסת הכוחות האמריקנים ברחבי המזרח התיכון, המסייעים בהגנה על ישראל ובהרתעת הציר האיראני. למרות תלותה המוחלט של ישראל בהגנה האמריקנית, ארצות הברית אינה מתכוונת להשאיר את הכוחות שלה באזור לטווח הזמן הארוך, ובוושינגטון סבורים כי בכל אופן הדרך הבטוחה למנוע תקיפה איראנית נותרה סגירה של עסקת חטופים. בשלב זה פרוסים באזור המפרץ הפרסי וכלל המזרח התיכון שתי נושאות מטוסים וצוללות גרעיניות של צבא ארצות הברית, ובקרוב יוחלט האם להשאיר אותן באזור ובאיזה שלב לצמצם את פריסת הכוחות.