דיווחים: 32 מהחטופים בעזה לא בחיים; נבדק אם עוד כ-20 נהרגו

וול סטריט ג'ורנל מדווח כי גורמים בישראל מעריכים שכ-50 מתוך 136 החטופים שמוחזקים בידי חמאס בעזה - מתים. לפי דיווח ניו יורק טיימס, שמסתמך על תחקיר סודי בצה"ל - 32 חטופים נהרגו בשבי, וייתכן ש-20 נוספים מתים. דובר צה"ל בתגובה: "מסרנו מידע ל-31 משפחות שקרוביהן מתו, נעביר להן כל עדכון". במקביל, בני משפחות החטופים מחו מול בסיס הקרייה

זמן צפייה: 00:56

ב"וול סטריט ג'ורנל" פורסם הערב (שלישי) כי לפי ההערכות הישראליות, כ-50 חטופים המוחזקים בשבי חמאס - מתים. הדיווח מסתמך על מקורות מצריים, שטענו כי גורמים בישראל הציגו את המידע לגורמים אמריקנים בקהיר בשבועות האחרונים. בעקבות זאת, לפי הדיווח, חלה התקדמות במגעים לעסקה.

ב"ניו יורק טיימס" דווח מוקדם יותר הערב כי לפי הערכות המודיעין בישראל, לפחות 32 מתוך 136 החטופים שמוחזקים בידי חמאס בעזה - אינם בחיים. לפי הדיווח, שמסתמך על תחקיר סודי בצה"ל ועל דבריהם של ארבעה בכירים בצבא - נבדק מידע לא מאומת שלפיו עוד כ-20 נהרגו בשבי, מספר המתכתב עם פרסום וול סטריט ג'ורנל.

לפי הדיווח, כל 32 משפחות החטופים שנהרגו בשבי קיבלו הודעה על מותם. ידיעות אלו מגיעות ברקע הסערה על העסקה המסתמנת לשחרור החטופים, שהגיעה לשיאה בישיבת הממשלה האחרונה, בה הובעה התנגדות רחבה למתווה שגובש ב"פסגת פריז".

קרובי החטופים באיילון דרום: "חיי הממשלה לא על חשבון חיי החטופים"
קרובי החטופים באיילון דרום: "חיי הממשלה לא על חשבון חיי החטופים" | צילום: שימוש לפי סעיף 27א' לחוק זכויות יוצרים

במקביל, בני משפחות החטופים מוחים בשעה זו מול בסיס הקרייה בתל אביב בקריאה "לשחרר את כל החטופים עכשיו - ובכל מחיר". חלק מהמפגינים אף חסמו את נתיבי איילון, אך פונו לאחר זמן קצר. כמו כן, בתגובה לטענות משפחות החטופים כי "רק עסקה תחלץ את החטופים - ולא מבצע צבאי", דובר צה"ל אמר לניו יורק טיימס כי רוב ההרוגים מתו ב-7 באוקטובר, עת פשיטת חמאס על שטח ישראל - ולא עקב פעולות צה"ל ברצועה.

דובר צה"ל, תת-אלוף דניאל הגרי, אמר הערב בהצהרתו כי צה"ל עדכן 31 משפחות על כך שקרוביהן נהרגו במהלך שהייתם בשבי חמאס - מספר שלא עומד בקנה אחד עם פרסום ניו יורק טיימס. כמו כן, אמר הגרי: "אנחנו לא שוכחים את החטופים, נמסור כל פיסת מידע חדשה עליהם למשפחותיהם - לא נשאיר אותן באפלה".

עוד הגיב דובר צה"ל: "אנו מפעילים את כל האמצעים האפשריים כדי לאתר כל שביב מידע אפשרי על החטופים שמוחזקים בידי חמאס". כזכור, במהלך פעולת צה"ל ברצועת עזה, הכוחות זיהו בשוגג את שלושת החטופים הישראלים יותם חיים, סאמר טלאלקה ואלון שמריז, כאיום. החיילים ירו לעברם והם נהרגו.

מזכיר המדינה האמריקני בלינקן נפגש עם נשיא מצרים א-סיסי במהלך ביקורו בקהיר מלחמת חרבות ברזל מצרים
מזכיר המדינה האמריקני בלינקן נפגש עם נשיא מצרים א-סיסי במהלך ביקורו בקהיר | צילום: רויטרס

בתוך כך, מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן נפגש היום עם נשיא מצרים עבד אל-פתאח א-סיסי בקהיר, ושוחח עימו על המאמצים לקידום העסקה במסגרתה ישוחררו חטופים. גורמים אמריקנים אמרו שבלינקן מקווה לקבל בביקוריו בקהיר ובדוחא עדכון בנושא תגובת חמאס למתווה העסקה, במסגרתה תשרור הפסקת אש זמנית. ברביעי יגיע שר החוץ האמריקני לישראל, ובמסגרת הביקור ישוחח עם ראש הממשלה בנימין נתניהו על שיחותיו במצרים ובקטר.