"סלחתי לעצמי": חווית הפוסט-טראומה שהפכה לסרט עטור שבחים

האחים רוזנקיאר שנולדו בקיבוץ יחיעם, גדלו על מיתוס הגבורה של מלחמת השחרור שחייב אותם לשרת ביחידות קרביות. במשך שנים הדחיקו את החוויות הקשות מהשירות, עד שהחליטו להשמיע את קולם

זמן צפייה: 10:17

האחים לבית רוזנקיאר, יונה, יואל ומיכה, ילידי קיבוץ יחיעם, גדלו על מיתוס הגבורה של מלחמת השחרור ובחרו לשרת ביחידות קרביות – ובכך להנציח את תדמית המאצ'ו המחייבת. חוויה פוסט-טראומטית של אחד מהם שינתה לחלוטין את מה שהם חשבו על צבא ועל גבריות, והפכה לסרט עטור פרסים בפסטיבלים בארץ ובחו"ל.

יואל הסביר כי במציאות של בן הקיבוץ, לא מדברים על הנקודות הרגישות ואסור "לשחות נגד הזרם": "אתה מסתכל על ההיסטוריה של הקיבוץ, על זה ש-'להיות גבר' זה אומר להיות ברדקיסט, להתחיל עם כמה שיותר בחורות, לדעת לשתות את הוויסקי כמו שצריך, לעבוד בבנות כי זה מקום עבודה הכי קשה, כמובן שללכת לצבא להיות ביחידה מובחרת".

לכתבות נוספות בחדשות 13 >> 

משרד החוץ בודק: דיג'יי טראנס ישראלי מוכר נרצח במקסיקו

הריאיון המלא של שר החוץ של בחריין לשליח חדשות 13

תואר מפוקפק: הוכתר הכלב המכוער ביותר לשנת 2019

Nayzfm
האחים רוזנקיאר | צילום: חדשות 13

יונה, המבוגר מבין השלושה, כתב וביים את הסרט על פי החוויה האישית שלו. "אתה לא מצליח לישון, כי כשאתה עוצם את העיניים ואתה מנסה להירדם, אז אתה לא מפסיק להקשיב", סיפר יונה. "זה מטריף את המוח, אתה שומע רעש מהארון וזה מקפיץ לך את הלב ברמה שהוא נופל לך לתחתונים. הייתי חולים על צבא, על מחבלים, על שהרובה לא עובד או יורה מים. ואז המחשבות שווא האלה משתלטות לך על המציאות ברמה שממש מפחיד אותך לצאת מהבית".

"הצלילה" הוא לא רק סרט, הוא תהליך הריפוי של יונה וההזדמנות שלו להשמיע את קולו. "כשמספרים לך סיפורי גבורה אתה בסוף רוצה להיות גיבור", אמר יונה. "אבל סלחתי לעצמי. ניסיתי ללכת בדרכים שלא היו דווקא מתאימות לי. אני לא אהיה חייל העל של מפקדת סיירת מטכ"ל, וזה בסדר, לא כולם צריכים להיות".

Rttapq
האחים רוזנקיאר | צילום: חדשות 13