הקצין הבכיר ש"מסייע" למתגייסים

סא"ל במיל' עמוס כהן פתח משרד ייעוץ למי שמתגייס. תמורת שכר של כמה מאות שקלים הוא מתחייב גם לנסות לעזור לשנות שיבוץ, המשטרה הצבאית תקיים בדיקה בשיתוף משטרת ישראל

סא"ל כהן
סא"ל כהן | צילום: חדשות 2

עמוס כהן הוא סגן אלוף במילואים ופיקד בעבר על לשכת הגיוס בירושלים. בימים האלו הוא עוסק גם במתן שירותי ייעוץ והכוונה למועמדים לשירות צבאי שהוצבו ביחידות בהן הם לא מעוניינים לשרת: "אני מנסה לעזור, מה שאני יודע, מה שאני מכיר, בדרכים חוקיות לחלוטין". בעקבות הפרסום, המשטרה הצבאית תקיים בדיקה בנושא יחד עם משטרת ישראל.

רוצים לקבל עדכונים נוספים? הצטרפו לפייסבוק רשת

סא''ל כהן
סא''ל כהן | צילום: חדשות 2

בשבועות האחרונים התלווינו לצעירה שרצתה לשנות את השיבוץ שניתן לה - מיחידת המעברים במשטרה הצבאית, לתפקיד אחר, בחיל הים. לאחר שחברה המליצה לה, היא בחרה לפנות לשירותיו של הקצין הבכיר לשעבר שינסה לסייע.

"המחיר הוא 400 שקלים כולל מע"מ, לפגישה הזו", הציג כהן בפני הצעירה את התנאים. "אם אנחנו מצליחים, אז אותה עלות של הפגישה". לאחר שהצעירה שאלה, הבהיר כהן כי במידה ויצליח הצעירה תחויב לשלם 400 שקלים נוספים.

צפו: הסא''ל יסדר
צפו: הסא''ל יסדר

חשוב לציין שבמהלך השיחות הראשונות כהן ממליץ לפעול בצינורות המקובלים: מכתבים, פקסים, ופניות. אבל המועמדת לשירות שמיואשת מהמתנה אין סופית למענה, מאישורים לפקסים שמגיעים לשום מקום מחליטה לקבוע פגישה.

"אני לא עושה שום דבר שהוא לא חוקי", הבטיח כהן. "אני לא משלם שוחד לאף אחד, אני לא עושה שום דבר שיכול להוות לך בעיה, למשפחה או לי". כהן גם סיפר לצעירה שהגיעה אליו לייעוץ עד כמה התפקיד אליו היא מיועדת הוא נוראי. "אני קודם כל רוצה לשנות לך את התפקיד, זה הכי חשוב פה", הסביר. "זה תפקיד...נעזוב שהיא תאכל קש, הבעיה היא שזה עוד תשע שנים של מילואים".

אחרי מילוי פרטים אישיים, נתוני קב"א דפ"ר ועוד מרכיבים בפרופיל של המתגייסת שלנו, כהן מדריך אותה לכתוב מכתבים עם בקשה לשינוי השיבוץ ומבטיח ללכת פיזית, בעצמו לקדם את הפניה. "אני ביום שני נוסע לתל השומר, שלישי ורביעי, אני שלושה ימים רצוף שם", סיפר כהן. "אנחנו נהיה בקשר אני ואת. אני חוזר הביתה היום אני אשב רק על זה".

בסוף פגישת הייעוץ מגיע גם התשלום - 400 שקלים - כולל מע"מ ויש גם קבלה. אחרי הפגישה אנחנו פונים לכהן, כדי לוודא איפה עומד השיבוץ: "אני מסרתי את הבקשה למפקד מיט"ב אתמול, ואני רוצה שאתם תפקססו גם", אמר. "נתתי את המכתב לרל"שית שלו. אני מחר ומחרתיים שם, אני אדחף את זה עוד יותר ואני אפעיל את כל מי שאני יכול להפעיל".

לשכת הגיוס (ארכיון)
לשכת הגיוס (ארכיון) | צילום: פלאש 90

בשלב הזה עצרנו את התהליך מול כהן. בשיחה איתנו, הוא כבר צנוע בהרבה ממה שהציג בפני הצעירה: "לא היה ולא נברא, ואני לא הייתי במיט"ב למעלה משנה. אני לא נפגש, אני לא מכיר אף אחד ממיט"ב. אני לא נכנס, אני יכול לשלוח מכתבים ובקשות, אבל לדבר עם מפקדים, שקר וכזב. אני לא הייתי בלשכת הגיוס למעלה מ-10 שנים. במיט"ב אני רק מוסר בקשה. אם אתה בדרגת סא"ל ומעלה, אתה יכול להיכנס ולמסור בקשה, אני לא רואה בזה פסול.

מצה"ל נמסר בתגובה: "בצה"ל רואים בחומרה את המקרה המתואר וקוראים למלש"בים שלא לפנות לגורמים אשר מציעים שירותים מפוקפקים וחסרי כיסוי. מדובר באזרח שבעברו היה קצין בצה"ל במערך הגיוס. לפני מספר חודשים הגיעו לידי צה"ל תלונות אנונימיות על כך שהאזרח פונה לגורמים בלשכת הגיוס בבקשות הנובעות ממניעים זרים. נתנה הנחייה גורפת ע"י מפקד מיטב שלא לענות לאותו אזרח, ולא להעביר לו כל מידע שהוא. בעקבות הכתבה, בצה"ל יבחנו את המידע, וינקטו הצעדים הנדרשים. כמו כן, האזרח לא יבצע שירות מילואים עד לסיום הבירור בעניינו".