"אינתיפאדה מסוג חדש": נמשך המצוד אחר המחבל השלישי

המחבל שלא נתפס, בן 50, הוא אביו של אחד משני המחבלים שנתפסו בזירת הפיגוע, ואשתו היא אזרחית ישראלית תושבת ג'דיידה-מכר שבגליל המערבי. במערכת הביטחון מאפיינים את גל הטרור החדש באלימות קשה כלפי כוחות צה"ל בכל מעצר - ובצעירים שלא מזדהים עם שום ארגון טרור

זמן צפייה: 07:43

נמשך המצוד אחר המחבל השלישי בחוליה שביצעה את פיגוע הירי בבקעת הירדן, והערב (ראשון) מגיעים עוד ועוד כוחות צה"ל ומשטרה לזירה. המחבל שלא נתפס, בן 50, הוא אביו של אחד משני המחבלים שנתפסו בזירת הפיגוע.

ההערכה היא כי המחבל שעדיין לא נלכד חמוש, ואשתו היא אזרחית ישראלית מהכפר ג'דיידה-מכר שבגליל המערבי, כך שלבנו שביצע עמו את הפיגוע יש אזרחות ישראלית. בצה"ל משבחים הערב את מפקד מחלקת הטירונים באוטובוס, שהפגין תושיה רבה בכך שהסיט את האוטובוס שמאלה אל השוליים, וגם פתח במכת אש לעבר המחבלים, מה שהניס אותם ומנע מהם לשרוף את האוטובוס כפי שתכננו.

סריקות בזירה - בעקבות פיגוע הירי בבקעת הירדן
סריקות בזירה - בעקבות פיגוע הירי בבקעת הירדן

במערכת הביטחון מדברים הערב על "אינתיפאדה מסוג חדש", שונה מההתפרצויות שחווינו בסוף שנות ה-80 ובתחילת שנות האלפיים. מה שמאפיין אותה זה המון אלימות כלפי כוחות צה"ל בכל מעצר, לא רק בג'נין ובשכם, וטרור מבוזר - צעירים שלא מזדהים עם שום ארגון טרור.

הארגונים אפילו נתפסים בעיני הצעירים הפלסטינים כמשהו מיושן - הם חיים ברשת ורוצים להעלות לטיק טוק את הפיגוע שלהם,. לכן ההתלבטות במערכת הביטחון עכשיו, ערב חגי תשרי, היא האם להגביר את הלחץ ולבצע עוד מעצרים שאולי יסכלו את הפיגועים הבאים, או לקחת צעד אחורה ולצמצם את החיכוך, כי גם החיכוך הזה מייצר בסופו של דבר עוד פיגועים.

רכב המחבלים שביצעו את הפיגוע בבקעת הירדן
רכב המחבלים שביצעו את הפיגוע בבקעת הירדן

בישראל אין אשליה שהרשות הפלסטינית יכולה לעצור מפגעים, ויש לציין כי באזורים המועדים לפורענות בשכם וג'נין הרשות לא שולטת - וישראל צריכה לעשות את העבודה. ברשות מציעים לפעילי חמאס וג'יהאד איסלאמי מעין מעצרי מנע - כלומר שיהיו עצורים אצלם כדי שלא יסתבכו עם כוחות הביטחון הישראליים. באשר לאנשי פת"ח, ניתן ל ומר כי בשנים האחרונות הם כמעט ישבו על הגדר, אך לאט לאט יש קריאות בתוך התנועה לשוב למאבק המזויין.

סריקות בזירה - בעקבות פיגוע הירי בבקעת הירדן
סריקות בזירה - בעקבות פיגוע הירי בבקעת הירדן

מתחקור ראשוני של הפיגוע עולה כי טנדר בו נסעו מחבלים פלסטינים נסע מאחורי אוטובוס שהסיע טירונים מחטיבת כפיר בדרכם לבא"ח כפיר בבקעות, ואז עקף אותו וביצע ירי. האוטובוס נעצר, ואז המחבלים שפכו דלק וניסו לשרוף את האוטובוס. שני חשודים נתפסו סמוך לטנדר השרוף כשהם פצועים קשה וסובלים מכוויות, לאחר שככל הנראה בקבוק תבערה התקלח בתוך רכבם. בתוך הטנדר נתפסו שני נשקים. אחד המחבלים הוא אזרח ישראלי מכפר בגליל המערבי.

סריקות בזירה - בעקבות פיגוע הירי בבקעת הירדן
סריקות בזירה - בעקבות פיגוע הירי בבקעת הירדן

טירוני חטיבת כפיר, שהיו על האוטובוס בדרכם לבא"ח כפיר בבקעות, התגייסו לפני שבועיים ולא היו חמושים. מתחקיר הפיגוע עולה כי המפקדים החמושים השיבו באש לעבר המחבלים, שכנראה ירו עשרות כדורים לעבר האוטובוס, שלא היה ממוגן ירי.

שישה חיילים נפצעו בפיגוע, בהם חייל אחד שפונה במצב קשה לבית החולים רמב"ם בחיפה כשהוא מורדם ומונשם, ומצבו השתפר בבית החולים. בנוסף פונה לרמב"ם נהג האוטובוס, בשנות ה-60 לחייו, שנפצע באורח קל-בינוני. מצבם של שאר החיילים שנפצעו הוגדר קל, והם פונו לבית החולים העמק בעפולה.