המחבל ירה מטווח אפס; גורמי ביטחון: "לצערנו אין חתירה למגע"

בכירים במערכת הביטחון ביקרו את התנהלותם של לוחמי המעברים בפיגוע במחסום שועפאט, בעקבות תיעוד ממצלמות האבטחה במקום בו נראה המחבל כשהוא מתקרב רגלית לעבר החיילים העומדים במחסום, מרים אקדח ויורה ממרחק קצר: "אף אחד מהחיילים לא מגיב בירי חזרה"

זמן צפייה: 04:14

גורמים בכירים במערכת הביטחון ביקרו היום (ראשון) בחריפות את התנהלות לוחמי מעבר הגבול בפיגוע הקטלני בירושלים שגבה את חייה של לוחמת המעברים סמל נועה לזר. בסרטון ממצלמות האבטחה במחסום שועפאט, נראה המחבל כשהוא יוצא מרכב שעצר במחסום, ניגש אל החיילים, מכוון אקדח ויורה מטווח אפס.

במערכת הביטחון אמרו: "לצערנו, אין חתירה למגע באירוע, אף אחד מהחיילים לא מגיב בירי חזרה, והמחבל מצליח להגיע ללוחמים לכדי טווח אפס". לאחר הירי נמלט המחבל מהמקום רגלית, ואז עלה על רכב שהגיע וסייע לו. הרכב נמלט לתוך מחנה הפליטים, וכעבור זמן קצר הנהג הסגיר את עצמו ונעצר. נכון לשעה זו המצוד אחרי המחבל נמשך.

סמל נועה לזר, נפלה בפיגוע ליד שועפאט
סמל נועה לזר, נפלה בפיגוע ליד שועפאט | צילום: באדיבות המשפחה

המאבטח הנוסף שנפצע בפיגוע עדיין מוגדר במצב קשה לאחר שעבר במהלך הלילה ניתוח נוירוכירורגי בבית החולים הדסה עין כרם, והבוקר הוא מאושפז כשהוא מורדם ומונשם. המאבטח, בן 30, עלה לישראל מברזיל בשנת 2017, ובשנים האחרונות הוא מתגורר ברמות.

הלווייתה של הלוחמת נועה לזר תיערך מחר בצאת החג, בשעה 23:00 בחלקה הצבאית בבית העלמין בכפר יונה. לאחר מותה הועלתה החיילת מדרגת רב-טוראי לדרגת סמל. ראש המועצה האזורית עמק חפר גלית שאול אמרה: "בוקר קשה וכואב בעמק חפר. נועה, בת היישוב בת חפר, שהתחנכה בקריית החינוך ע"ש בן גוריון, בחרה לשרת כלוחמת בצבא ולתרום את המיטב למדינה. המועצה כולה משתתפת בצער משפחתה האהובה ומחבקת אותם ביום נורא זה. במועצה וביישוב בת חפר נערכים בשעות אלו על מנת לתמוך במשפחה ובחברים, ולסייע להם ככל הנדרש".

כוחות הביטחון במצוד אחר המחבל, הלילה בירושלים
כוחות הביטחון במצוד אחר המחבל, הלילה בירושלים | צילום: דוברות המשטרה

לפני זמן קצר, כוחות ימ"מ פשטו על בית משפחתו של המחבל במחנה הפליטים שועפאט ואמו נעצרה. כאמור, על פי שעה עדיין נערכים חיפושים אחר המחבל. ראש הממשלה יאיר לפיד התייחס לפיגוע ואמר: "בלב שבור קיבלתי את ההודעה על מותה של לוחמת צה"ל, סמל נועה לזר מגדוד ארז, שנרצחה בפיגוע ירי על ידי מחבל מתועב. בשמי ובשם ממשלת ישראל אני שולח ניחומים למשפחתה וחבריה, אין מילים שיכולות להקל על האובדן הגדול. לא נשקוט ולא ננוח עד שנמצה את הדין עם הרוצחים הנתעבים".