פוענח פיגוע המטענים הכפול בירושלים: מחבל תומך דאעש יואשם ברצח

הותר לפרסום: המחבל איסלאם פארוח, תושב מזרח ירושלים בן 26, הוא זה שתכנן וביצע את פיגוע המטענים המשולב בבירה לפני כחודש, בו נהרגו טדסה טשומה והנער אריה שצ'ופק. בימים הקרובים צפוי נגדו כתב אישום בגין מעשי טרור ורצח

זמן צפייה: 04:52

הותר לפרסום: המחבל איסלאם פארוח, תושב מזרח ירושלים בן 26, הוא זה שתכנן וביצע את פיגוע המטענים המשולב בירושלים לפני כחודש, בו נהרגו טדסה טשומה והנער אריה שצ'ופק. היום (שלישי) תוגש הצהרת תובע נגד פארוח, וכן נגד חברו שתכנן פיגוע אחר. בימים הקרובים צפוי נגדו כתב אישום בגין מעשי טרור ורצח.

המשטרה הצליחה לאתר את החשוד לאחר שבנתה את מסלול הבריחה שלו, ובסוף השבוע שלאחר הפיגוע אותרו בשטח פתוח באזור יהודה ושומרון פריטים חשודים מוסתרים, בהם קטנוע שעל פי החשד שימש את המחבל לביצוע הפיגוע, חמישה מטעני צינור, בגדים ששימשו את המחבל לפני, במהלך ואחרי הפיגוע וחפצים נוספים.

באמצעות בדיקת DNA ייחודית, שהביאה לפענוח פרשיות עבר נוספות, הצליחו החוקרים לייצר את פרופיל החשוד, ולאחר שנעצר הוא שחזר את המעשים וסיפר בחקירתו כי ניהל קשרים עם תומכי דאעש אחרים, בהם פרופסור למפשט לאומי ועוזרו, תושבי ארצות הברית. המשטרה הגיעה אליהם וגירשה אותם מישראל.

החפצים של המחבל שהובילו ללכידתו
החפצים של המחבל שהובילו ללכידתו

החפצים של המחבל שהובילו ללכידתו
החפצים של המחבל שהובילו ללכידתו

לפי החשד, המחבל גם תכנן לפוצץ מטען רב עוצמה עם בלון גז על כוחות הצלה שיגיעו לטפל בפצועים שנפגעו מפיצוץ המטען הראשון. בעקבות תקלה במנגנון ההשהייה, החליט המחבל שלא לפוצץ את המטען רב העוצמה שתכנן להפעיל בצומת רמות.

המחבל, ללא רקע ביטחוני קודם, מתגורר לסירוגין בכפר עקב שבמזרח הבירה וברמאללה, והוא מהנדס מכונות במקצועו. מחקירת שב"כ וימ"ר ירושלים עלה כי הוא פעל פעל תחת אידיאולגיה סלפית-ג'האדיסטית המזדהה עם ארגון הטרור של המדינה האסלאמית (דאעש), וכי הוא ביצע את הפיגועים לבדו, לאחר שתכנן את הוצאתם לפועל במשך זמן, לשם פגיעה באזרחים ישראלים בירושלים.

המחבל איסלאם פארוח שביצע את פיגוע המטענים הכפול בירושלים
המחבל איסלאם פארוח שביצע את פיגוע המטענים הכפול בירושלים

במסגרת החקירה עלה שהעצור צרך תכני טרור, ובין היתר מצפייה בהם למד אודות ייצור חומרי נפץ וביצע ניסויים בבור אותו חפר בשטח פתוח באיזור בנימין, שם גם ייצר את מטעני הנפץ. בבור שאותר ופוצץ הוסתרו חומרי גלם ליצור מטענים נוספים, וכן נתפס ברשות המפגע נשק מסוג קרלו. במהלך המרדף אחריו נתפס מטען נוסף מוכן להפעלה, ומהחקירה עלה שהוא התכוון לבצע באמצעותם פיגועים נוספים.

במסגרת החקירה נעצרו חשודים נוספים, אולם התברר בחקירה כי אינם מעורבים בפיגוע זה. אחד מהחשודיםנעצר על ידי בלשי ימ"ר ירושלים ובחקירתו התברר כי הוא תכנן, לבדו וללא קשר לפיגוע המטענים, לבצע פיגוע נוסף באזור התחנה המרכזית בירושלים. החשוד היה בשלבי תכנון ראשוניים ומעצרו סיכל את כוונותיו. מעצרו הוארך ובימים הקרובים צפוי גם נגדו כתב אישום.

המכתב שנשלח ממכללת עזריאלי בעקבות חשיפת המחבל
המכתב שנשלח ממכללת עזריאלי בעקבות חשיפת המחבל

מהמכללה האקדמית להנדסה עזריאלי, שם למד המחבל, נשלח הבוקר מכתב לסטודנטים ובוגרי המכללה, ובו נכתב: "לצערנו, אחד החשודים הינו בוגר המכללה, שסיים את לימודיו במחלקה להנדסת מכונות לפני מספר שנים. המכללה מגנה ומוקיעה בחריפות כל פעולה או אמירה אלימה, והתנהלות שאינה במסגרת החוק, ומחזקת את כוחות הביטחון על פעילותם המהירה לגילוי האחראים לפיגוע".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: רויטרס

ראש הממשלה יאיר לפיד שיבח את כוחות הביטחון על לכידת המחבל, ומסר: "כפי שהבטחנו - הגענו אליו. ישראל תשים את ידה על כל מחבל שיפגע באזרחיה ותמצא איתו את מלוא חומרת הדין. המאבק בטרור ממשיך כל העת. בזמן חקירת הפיגוע נעצר חשוד נוסף, שאינו מעורב בפיגוע הזה אך תכנן לבצע פיגוע אחר בבירה, וכך הצלנו חיים של אזרחי ישראל. אנחנו נמשיך להילחם בטרור ולמצות את הדין עם המחבלים ועם שולחיהם. מדינת ישראל תעשה כל שביכולתה להביא ביטחון לאזרחיה".

מפכ"ל המשטרה קובי שבתאי אמר: "מיד אחרי הפיגוע הכפול בירושלים הגדרתי את לכידת האחראיים לפיגוע הרצחני כמשימה ראשונה במעלה. היום עם הגשת הצהרת התובע כנגד המחבל אנחנו סוגרים מעגל ומביאים לדין את האחראי לפיגוע הכפול, פיגוע שלצערנו הסתיים ברציחתם של טדסה טשומה ז"ל והנער אריה שצ׳ופק ז"ל ובפציעתם של אזרחים נוספים".

עוד הוסיף המפכ"ל: "מאז הפיגוע שוטרי מחוז ירושלים בשילוב זרועות עם שרות הבטחון הכללי וצה"ל פעלו בנחישות מסביב לשעון וניהלו חקירה אינטנסיבית ומקצועית עד למעצר המחבל ופענוח הפיגוע. יחד עם שוטרי מחוז ירושלים, פעלו במצוד ובחקירה גם לוחמי משמר הגבול, אנשי מערך החבלה של משטרת ישראל ואנשי הזיהוי הפלילי באח״מ. לכל אלה חלק משמעותי מאוד בפענוח המורכב של חקירת הפיגוע. שוב הוכחנו כי ידה הארוכה של מערכת הבטחון מגיעה לכל מי שעוסק בטרור, כך פעלנו תמיד וכך נפעל בעתיד".

זירת הפיגוע בירושלים שבו נרצח אריה שצ'ופק
זירת הפיגוע בירושלים | צילום: רויטרס

הפיגוע הכפול התרחש בשעת בוקר מוקדמת ב-23 בנובמבר, כאשר מטען חבלה התפוצץ באזור צומת הכניסה לירושלים. כוחות משטרה גדולים הוזעקו למקום, וכחצי שעה לאחר מכן התפוצץ מטען נוסף בצמוד לתחנת אוטובוס בצומת רמות. כתוצאה מהפיגוע הכפול נרצחו הנער אריה שצ'ופק בן ה-16, וטדסה טשומה, תושב פסגת זאב שהיה בשנות ה-50 לחייו ומותו נקבע שלושה ימים מאוחר יותר בבית החולים. למעלה מ-20 בני אדם נפצעו.