אזהרת הפיגועים בחגים: מספר ההתרעות לטרור מזנק מיום ליום

שבוע בלבד לפני ראש השנה כינסו שר הביטחון והרמטכ"ל הערכת מצב בקריה, ובמהלך הדיון הציגו גורמי הביטחון את התרחיש הזכור מפסח האחרון - תרחיש רב זירתי של רקטות מלבנון ומעזה, פיגועים בשטחים - ובתוך תחומי ישראל

זמן צפייה: 01:39

שבוע בלבד לפני ראש השנה, ובשיאו של גל טרור כינסו הערב (חמישי) שר הביטחון יואב גלנט והרמטכ"ל הרצי הלוי הערכת מצב בקריה בתל אביב לקראת החגים - ובסופה הם מזהירים מהזינוק בהתרעות לפיגועים. מדינת ישראל תיכנס לחגי תשרי עם מה שמגדירים במערכת הביטחון כ"זווית כניסה גרועה", כלומר כמות גבוהה של התרעות, וליתר דיוק מעל 200 התרעות, כאשר בכל יום שעובר מתקבלות עוד ועוד התרעות לפיגועים.

לא בכדי דיבר שר הביטחון גלנט בתום הערכת המצב גם על לבנון וגם על עזה - מכיוון שבדיון הציגו גורמי הביטחון את התרחיש הזכור לנו מפסח האחרון - תרחיש רב זירתי של רקטות מלבנון ומעזה, פיגועים בתוך תחומי ישראל וכמובן פיגועים בשטחי יהודה ושומרון.

צה"ל מגביר פעילות יום אחר יום במחנה הפליטים ג'נין ובמחנות פליטים נוספים בשטחים אשר מהם יוצאים פיגועים, בהם נור א-שמס שליד טולכרם. 22 גדודים של צה"ל נמצאים בשטחים, והתחושה היא כי החגים השנה יהיו מתוחים במיוחד.

השר גלנט והרמטכ''ל הלוי בהערכת מצב בקריה
השר גלנט והרמטכ''ל הלוי בהערכת מצב בקריה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

בהערכת המצב בקריה השתתפו גם סגן ראש השב"כ, ראש אגף המבצעים בצה"ל האלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, המתפ"ש האלוף רסאן עליאן ובכירים נוספים במערכת הביטחון. השר גלנט אמר בתום הדיון: "אנו נמצאים בתקופה ביטחונית מורכבת בכלל הגזרות, ובמיוחד ביהודה, בשומרון ובעוטף ירושלים. כדי לוודא שאזרחי ישראל יעברו בבטחה את תקופת החגים, מערכת הביטחון נערכת בפריסה רחבה - במודיעין, בהגנה על הצירים והיישובים ובפעולות לסיכול פעילי הטרור ומשלחיו".

״המסר שלי למערכת הביטחון ברור: עלינו להגן על אזרחי ישראל", הוסיף גלנט, "בתקופה זו, יהיו מי שינסו לפגוע בנו בחסות החגים. כנגד גורמי הטרור נפעל בפעולות ההגנה, ואם נדרש להתקפה, נעשה זאת באופן מוחץ. אני מציע לכל גורמי הטרור - ביו"ש, בעזה, בלבנון או בכל מקום אחר, אל תנסו אותנו".

השר גלנט והרמטכ''ל הלוי בהערכת מצב בקריה
השר גלנט והרמטכ''ל הלוי בהערכת מצב בקריה | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

מוקדם יותר היום, ראש המוסד דוד ברנע נשא דברים באירוע לציון יובל שנים למלחמת יום הכיפורים, והתייחס למשמעויות והלקחים שהופקו מהמלחמה וכיצד אלו אקטואליים גם לתקופתנו: "היום אנחנו יודעים מה תפקידנו ויעודנו. המיקוד האסטרטגי שלנו סובב סביב איום קיומי - מולו נתמודד, בו נשקיע. אל לנו להמעיט בחשיבות האחדות כדי לשרוד - כוחנו באחדותנו הפנימית, בערכים הבסיסיים עליהם מושתתת המדינה - ערכי היהדות והדמוקרטיה. כוחנו בשיתופי הפעולה בתוך המערכת ובשילוביות על בסיס יתרונות יחסיים".

ראש המוסד הדגיש בנוסף את החשיבות בהתמודדות עם האתגרים הקיומיים על ישראל: "אל לנו לחדול מטיפול באיום הקיומי של מדינת ישראל. אל לנו לזלזל באויב וביכולותיו - סביבנו מדינות וארגונים שממשיכים להתחזק כדי לאיים על שלומנו כאן. אל לנו להפריז בתמיכת בני בריתנו בשעת משבר או מבחן".

ראש המוסד דוד ברנע דדי
ראש המוסד דוד ברנע | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

ברנע התייחס גם לקונספציה בה הייתה שרויה המדינה וקהילת המודיעין והביטחון ערב המלחמה. הוא התייחס גם לאופן שבו לקחי המלחמה השפיעו ומשפיעים על פעילותו של המוסד עד היום: "אל לנו ליפול לקונספציה. עלינו לפעול כדי להנכיח את כח ההרתעה שלנו, עלינו לחתור לנורמליזציה. מדינה המזלזלת בשאיפה לשלום נידונה להישאב לתוך המלחמה. גם היום אנו חשים את החוזק, העומק המודיעיני, היכולות העוצמתיות - צו השעה הוא לענווה מודיעינית וספקנות".