הערכת מצב קודרת בצה"ל: הסיכוי להסלמה נותר גבוה מתמיד

התגובה הישראלית בלבנון וברצועת עזה הסתיימה לעת עתה, כאשר גם חמאס וגם חיזבאללה נמנעים מלהגיב על התגובה הזו ונזהרים להרחיב את העימות, אך בצה"ל מעריכים כי כל הגורמים סביב רואים את החולשה הישראלית - והמוקד נותר בהר הבית

זמן צפייה: 02:20

התגובה הישראלית בלבנון וברצועת עזה הסתיימה לעת עתה, כאשר גם חמאס וגם חיזבאללה נמנעים מלהגיב על התגובה הזו ונזהרים להרחיב את העימות - אבל הערכת המצב בצה"ל הערב (שישי) עדיין קודרת, והסיכוי להסלמה נותר גבוה מתמיד, בוודאי ב-13 הימים שנותרו לרמדאן.

הנפץ העיקרי היה ועודנו הר הבית, אבל גם אם נעבור את השבועיים האלו של הרמדאן בשלום, בצה"ל מזהירים כי נישאר במציאות אחרת, בה כל הגורמים סביבנו רואים את החולשה הישראלית וימשיכו לאתגר אותנו בכל החזיתות.

בחמאס ובחיזבאללה מוסיפים הערב לאיים על ישראל שאם תתקוף בעזה או בלבנון תהיה מצידם תגובה חריפה. בכירים בחיזבאללה אומרים כי כל מעשה טיפשי של ישראל - כלומר, תקיפה ישירה של מטרות חיזבאללה - יוביל לעימות כולל.

Whatsapp Image 2023 04 07 At 1
הנזק מתקיפת חיל האוויר בדרום לבנון | צילום: רויטרס

לעומת זו, ברצועת עזה מנמיכים פרופיל, כאשר חמאס דאג שלא להרחיב את טווח הירי של הרקטות היום, שאותו הוביל ברובו הג'יאהד האיסלאמי, וזו מחשש להסלמה ומבצע צבאי רחב של צה"ל ברצועה. גורמים פלסטיניים אומרים הערב כי תגובה ישראלית והתדרדרות להסלמה היא אפשרית היום יותר מתמיד.

מצד ראשי הרשויות בעוטף עזה, רובם מהצד הימני של המפה הפוליטית ומקורבים לנתניהו, נשמעת היום ביקורת זועמת על מדיניות התגובה של נתניהו ושל שר הביטחון יואב גלנט. לדבריהם הם מעבירים מסר רע מאוד לארגוני הטרור גם ברצועת עזה וגם בלבנון, ודורשים מראש הממשלה למצוא את העיתוי הנכון לחזור לסיכולים הממוקדים נגד ראשי ארגוני הטרור ברצועה.

זירת הפיגוע בבקעת הירדן, חמרה
זירת הפיגוע בבקעת הירדן | צילום: מיכאל גלעדי, פלאש 90

המתיחות בגבול הצפון ובגבול הדרום התערבבה היום גם במצב הנפיץ ביהודה ושומרון, וצה"ל ושב"כ בשיאו של המצוד אחר חוליית המחבלים שביצעו היום את פיגוע הירי הקטלני בבקעת הירדן, בו נרצחו שתי אחיות בנות 16 ו-20, עולות חדשות מבריטניה, כאשר אם המשפחה נפצעה אנושות והרופאים בבית החולים הדסה עין כרם בירושלים עדיין נלחמים על חייה.

שב"כ וצה"ל לא מגששים באפלה, ואם תחילה חשבו שהיעד לאיתור המחבלים הוא ביריחו, כעבור זמן קצר התחדדה ההבנה שמדובר בצפון הגדה, באזור שכם וג'נין. ראש הממשלה נתניהו הגיע הערב לזירת הפיגוע בצומת חמרה, ואמר: "זה רק שאלה של זמן עד שנבוא חשבון עם המחבלים".