13 נרצחים, 33 רקטות: חודשיים של טרור מאז הקמת הממשלה

ממשלת נתניהו השישית הבטיחה להילחם בטרור, אך את התוצאות עד עכשיו לא ממש ניתן להגדיר כהצלחה, ובמובנים רבים ממשלת ה"ימין על מלא" ממשיכה את אותה מדיניות. כשהיו באופוזיציה הם הפגינו ומחו, אך חודשיים לתוך הממשלה שלהם - נראה שהמצב רק הלך והחמיר

זמן צפייה: 02:09

ממשלת נתניהו השישית הבטיחה להילחם בטרור, אך את התוצאות עד עכשיו לא ממש ניתן להגדיר כהצלחה. היום (ראשון) נרצחו  האחים הלל ויגל יניב מהר ברכה, שנורו למוות בפיגוע בחווארה, ובמובנים רבים ממשלת ה"ימין על מלא" בעצם ממשיכה את אותה מדיניות של הממשלה הקודמת, וניתן לראות את זה בכל החזיתות.

כשהיו באופוזיציה, ראשי הקואליציה הנוכחית הפגינו, מחו והתראיינו על אובדן הביטחון וגל הפיגועים. במרץ 2022, למשל, צייץ איתמר בן גביר: "עוד פיגוע ועוד פיגוע. אמרנו והזהרנו שממשלה שתלויה בתנועה האסלאמית סופה לפגוע קשות בביטחון המדינה? בנט זה גדול עליך, לך!".

חודשיים לתוך הממשלה שלהם, נראה שהמצב רק הלך והחמיר. מהקמת הממשלה נרצחו בפיגועי טרור 13 ישראלים. ב-27 בינואר, ערב שבת, שבעה נרצחים בטבח ליד בית הכנסת בשכונת נווה יעקב בירושלים. שבועיים מאוחר יותר, ביום שישי בצהריים, שלושה נרצחים בפיגוע דריסה בכניסה לשכונת רמות בבירה.

זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים
זירת הפיגוע בשכונת נווה יעקב בירושלים | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

ב-13 בפברואר, לפני עשרה ימים בדיוק, נפל במחסום שועפאט לוחם מג"ב אסיל סוועד, והיום כאמור שני נרצחים בפיגוע קטלני בחווארה. מה קרה בינתיים בדרום? גם עזה מתעוררת ומסלימה. 33 רקטות נורו לעבר יישובי העוטף והערים שדרות ואשקלון, בחודש אחד. התושבים חוזרים שוב לשגרת הטיפטוף הזכורה לרע.

ובעיקר נוצרה משוואה חדשה: פעולות של צה"ל נגד ארגוני הטרור בגדה גוררות גם ירי רקטות ולילות לבנים בעוטף עזה. חוזרים ומזהירים אותנו מרמדאן ופסח מתוחים בסוף מרץ, אך נראה שהמתיחות וההסלמה כבר כאן ובגדול.

זירת פיגוע הירי בחווארה
זירת פיגוע הירי בחווארה | צילום: נאסר אישתייה, פלאש 90

מחקירת הפיגוע שהתרחש היום עולה כי המחבל ברח לשכם, ולכן הכניסות והיציאות לעיר נסגרו על ידי הצבא והמשטרה. ההנחה היא שהוא לא פעל לבד, ונבדק האם הוא משתייך לארגון "גוב האריות" שאחראי על הרבה מאוד פיגועים בתקופה האחרונה בשומרון.

ההערכה כרגע היא כי לא מדובר בפיגוע שקשור לוועידה שנערכה היום בעקבה שבירדן, אלא ברצון לנקום על פעולת כוחות הביטחון בקסבה של שכם בשבוע שעבר, במהלכה נהרגו 11 פלסטינים. במערכת הביטחון חוששים כעת מפיגועי השראה שימשיכו את מעגל הדם, ובינתיים נכנסו לחווארה הערב מתנחלים רבים כשהם רעולי פנים והחלו להתפרע במקום.