פיגוע דריסה במחסום מכבים: צעיר נהרג ו-5 נפצעו, המחבל נוטרל

מחבל דרס הולכי רגל באזור מודיעין-מכבים-רעות, צוותי מד"א פינו צעיר כבן 20 מחוסר הכרה לביה"ח שערי צדק, אך שם נקבע מותו. פצוע נוסף במצב בינוני-קשה פונה לביה"ח שיבא, ארבעה נוספים נפצעו קל. המחבל, פלסטיני בן 41, נורה ונוטרל באזור מחסום ניל"י

זמן צפייה: 00:54

צעיר כבן 20 נהרג הבוקר (חמישי) בפיגוע דריסה על ידי משאית במחסום מכבים. באירוע נפצעו חמישה בני אדם - אחד מהם באורח קשה וארבעה במצב קל, שלושה מהם חיילים. הם פונו לבתי החולים אסף הרופא, שערי צדק ושיבא תל השומר. נהג המשאית ניסה להימלט ודקות לאחר מכן נוטרל במחסום חשמונאים (ניל"י) הסמוך על ידי לוחמי המעברים של משרד הביטחון. לאחר הפיגוע, ראש הממשלה בנימין נתניהו הודיע כי יקיים הערכת מצב הערב בקריה בתל אביב.

הצעיר שנהרג פונה תחילה במצב אנוש לבית החולים שערי צדק בירושלים. לאחר מאמצי החייאה צוותי הרפואה נאלצו לקבוע את מותו. צעיר נוסף נפצע באורח קשה ופונה לבית החולים שיבא תל השומר שם נכנס לחדר ההלם. שניים מהפצועים שפונו במצב קל שוחררו מבית החולים לביתם.

Whatsapp Image 2023 08 31 At 0
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: תיעוד מבצעי מד''א
המפכ''ל קובי שבתאי בזירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
המפכ''ל קובי שבתאי בזירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90

כוחות משטרה גדולים במקום, כולל המפכ"ל קובי שבתאי שקיבל סקירה על האירוע. המחבל הצליח לעבור את המחסום, על כביש 443, הבחין בשלושת הצעירים ודורס אותם במהירות. לאחר מכן הוא נמלט כקילומטר אל מחסום ניל"י ושם מנסה לדרוס שוב אך מנוטרל על ידי לוחמי המעברים, שקיבלו קודם לכן הודעה בקשר שהמחבל בדרכו.

המחבל הוא דאוד עבד אלראזק פאיז פאיז, פלסטיני תושב דיר עמאר שבבנימין, בן 41 בעל אישור עבודה בישראל וללא רקע ביטחוני קודם. לדברי מפקד מחוז מרכז במשטרה, אבי ביטון: "אין ספק במדובר בפיגוע. המחבל לא עבר את המחסום, הוא עשה פרסה ודרס את הולכי הרגל".

Whatsapp Image 2023 08 31 At 0
זירת הפיגוע במחסום מכבים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' הגיע לזירת הפיגוע ואמר: "אני רוצה לשלוח תנחומים למשפחת הנרצח ואיחולי החלמה לפצועים. רואים כבר בשלב הזה את חשיבות המחסומים, אותו מחסום חשמונאים שבו חוסל המחבל שניסה לברוח בחזרה לשטחי יהודה ושומרון".

"המסר החשוב הוא שאנחנו נילחם בטרור, בסביבה התומכת והמשלחת שלו, בכל הכוח", הוסיף סמוטריץ'. "אנחנו לא מוכנים לקבל את הטרור כגזרת גורל. יש כאן סביבה תומכת, הסתה, רשות פלסטינית שלוקחת אחריות על הדבר הזה, ספרי לימוד, מערכה שלמה שצריך לנהל אותה במאבק חסר פשרות בכל המעגלים אל מול מי שמעורב בטרור, והרבה ב'עשה טוב' - בלהמחיש ולהבהיר לאויבים שלנו שכשהם מנסים לפגוע בנו הם רק מחזקים את האחיזה שלנו בכל חלקי המולדת".

זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: ג'מאל עווד, פלאש 90
כוחות צה''ל בזירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
כוחות צה''ל בזירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: רויטרס

שר הביטחון יואב גלנט הגיב לאירוע: "שולח את תנחומיי למשפחתו של ההרוג בפיגוע הדריסה הבוקר, ומאחל רפואה שלמה לפצועים. מדובר בפיגוע עם תוצאות קשות, מלוא ההערכה לכוחות הביטחון על פעולתם הנחושה שהביאה לנטרול המחבל תוך זמן קצר".

יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ אמר כי זהו "עוד בוקר קשה. הטרור הרצחני שוב גובה חיי אדם. אני מבקש להשתתף בצער משפחת הנרצח, לאחל החלמה מהירה לפצועים ולשבח את תגובת צה"ל ומאבטחי רשות המעברים, שהביאה לנטרול המחבל. גם הבוקר הזה נזכור - החוסן הישראלי חזק מהטרור. בנחישות ובאחריות, נגבר על אויבינו".

זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים
זירת פיגוע הדריסה במחסום מכבים | צילום: רויטרס

דובר מד"א זכי הלר עדכן בתוכנית "העולם הבוקר" כי: "שלושה צעירים כבני 20 מטופלים על ידי החובשים והפרמדיקים של מד"א ומפונים לבית החולים שערי צדק בירושלים ולבית החולים שיבא תל השומר. לשערי צדק מפונה צעיר שמצבו מוגדר קשה מאוד, הוא סובל מחבלות בבטן ובראש, מחוסר הכרה. לבית החולים שיבא מפונה פצוע נוסף שמוגדר בינוני עד קשה, הוא בהכרה עם חבלת בטן. פצוע נוסף במצב קל עם חבלה ברגל. המחבל נוטרל באזור מחסום ניל"י".

פראמדיק מד"א אבי שיף סיפר: "הגענו בכוחות גדולים למקום וראינו שלושה צעירים כשאחד מהם מחוסר הכרה וסובל מפציעות בבטן ובראש. מיד הענקנו להם טיפול רפואי מציל חיים בשטח ופינינו אותם בניידות טיפול נמרץ לבית החולים כשמצבו של אחד אנוש, אחד קשה והשלישי קל".

Whatsapp Image 2023 08 31 At 0
זירת נטרול המחבל במחסום ניל''י | צילום: דוברות איחוד הצלה

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2308310920' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_y0q98idy' duration='12']

הפיגוע הוא עוד אירוע בשורת פיגועים ועימותים בתקופה האחרונה. אמש נדקר צעיר בן 25 בתחנה של הרכבת הקלה ברחוב שבטי ישראל בירושלים. המחבל, ח'אלד סאמר זעאנין, תושב בית חנינא שבצפון העיר - בן 14 - נורה למוות על-ידי לוחם מג"ב שנסע ברכבת.

מוקדם יותר אתמול ניסה מחבל לדרוס כוח צה"ל בעמדה צבאית בצומת 200, סמוך להתנחלות בית חגי שבדרום הר חברון. הוא נורה וחוסל על-ידי לוחמים מגדוד 603 בחיל ההנדסה הקרבית. לוחם נפצע באורח קל ופונה להמשך טיפול בבית חולים, משפחתו עודכנה. לא היו נפגעים נוספים באירוע.

זירת פיגוע הדקירה ברחוב שבטי ישראל בירושלים
זירת פיגוע הדקירה ברחוב שבטי ישראל בירושלים | צילום: יונתן זינדל, פלאש 90

באירוע אחר, הלילה נפצעו קצין ושלושה לוחמי צה"ל בעת פעילות בקבר יוסף שבשכם במטרה לאבטח מתפללים שהגיעו למתחם. הלוחמים עברו באופן רגלי בסמוך למטען שהופעל עליהם. לוחם אחד נפצע באורח בינוני עם כוויות ורסיסים, והקצין ושני לוחמים נוספים נפצעו באורח קל בלבד עם פגיעות רסיסים בגפיים.