בעקבות הפיגוע בירושלים: ישונו הנהלים במחסום שועפאט

פרסום ראשון: המשטרה החליטה להקשיח את הנהלים במחסום שכלל עד היום שני מעברים, האחד רגלי והשני נתיב עבור כלי רכב. בעקבות האירוע הטראגי, הנוהל שאפשר עד כה לפלסטינים לצאת מהרכב לצורך בידוק - יבוטל לחלוטין. בנוסף, לא תתאפשר יציאה של פלסטינים ללא תעודת זהות מחוץ למחנה הפליטים

זמן צפייה: 01:49

פרסום ראשון: המחבל שביצע את פיגוע הירי הקטלני במחסום שועפאט בירושלים במוצאי שבת אומנם טרם נלכד, אך בינתיים, בעקבות האירוע המצער, הוחלט במשטרה לשנות את הנהלים במקום, כך פורסם הערב (שלישי) לראשונה במהדורה המרכזית.

נכון להיום מדובר במחסום עם שתי יציאות, האחת רגלית והשנייה של כלי רכב. הנוהל הנוכחי אפשר למעשה לעוברי אורח שאינם מחזיקים בתעודות זהות, לצאת מרכבם ולהיבדק דרך מעבר רגלי באמצעות מחשב - מה שהיווה פתח עבור המחבל עצמו לצאת מהרכב שאיתו הוא הגיע.

מהתחקור עולה שהנהג שהסיע את המחבל מסר את תעודת הזהות ללוחמים, אך המחבל עצמו יצא מהרכב וביצע את הירי. הנוהל האמור, שאפשר לפלסטינים לצאת מהרכב לצורך בידוק - יבוטל לחלוטין. הבידוק יתקשח בהתאם, ולא תתאפשר יציאה של פלסטינים שאין להם תעודת זהות מחוץ למחנה.

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע במחסום שועפאט בירושלים | צילום: דוברות המשטרה

במהלך התחקיר העיד קצין משמר הגבול ולוחם שהופיעו בתיעוד, וטענו כי חשבו שיש מחבלים נוספים במקום, שניים בסך-הכול, ולכן נראה הקצין בסרטון כשהוא מנסה לעשות פעולת ירי - ורץ לכיוון המעבר הרגלי, כאשר המחבל עצמו רץ בכלל לעבר כלי הרכב. הלוחם העיד שחשש מאוד מהאזרחים שבמקום ומירי דו-צדדי, ולכן לא ירה.

גם היום יעבדו במשטרה מתוך נקודת הנחה שהמחבל עוד נמצא במחנה הפליטים שועפאט מאחר וקיים חשש שברח לשם או לכיוון השטחים. עם זאת, לפי מערכת הביטחון קיים חוסר שיתוף פעולה מוחלט מצד התושבים.

נועה לזר, החיילת שנרצחה בפיגוע
סמל נועה לזר, הלוחמת שנהרגה בפיגוע במחסום שועפאט

ביום ראשון גורמים בכירים במערכת הביטחון ביקרו בחריפות את התנהלות לוחמי מעבר הגבול בפיגוע הקטלני בירושלים, שגבה את חייה של לוחמת המעברים סמל נועה לזר. בסרטון ממצלמות האבטחה במחסום, נראה המחבל כשהוא יוצא מרכב שעצר במחסום, ניגש אל החיילים, מכוון אקדח - ויורה מטווח אפס.

במערכת הביטחון אמרו: "לצערנו, אין חתירה למגע באירוע, אף אחד מהחיילים לא מגיב בירי חזרה, והמחבל מצליח להגיע ללוחמים לכדי טווח אפס". לאחר הירי נמלט המחבל מהמקום רגלית, ואז עלה על רכב שהגיע וסייע לו. הרכב נמלט לתוך מחנה הפליטים כאמור, וכעבור זמן קצר הנהג הסגיר את עצמו ונעצר. נכון לשעה זו המצוד אחרי המחבל נמשך.