סערת הר הבית: הפשרה שמציעה המשטרה - ועשויה למנוע פיצוץ

אחרי הפרסום אודות החלטת נתניהו לקבל את עמדת בן גביר ולהגביל את עליית ערביי ישראל להר הבית במהלך הרמדאן, במשטרה טוענים כי הם יודעים להצביע על כ-5,000 אזרחים שנחשבים כמועדים לפורענות - וניתן יהיה להגביל רק אותם. גורמים בממשלה מתחו ביקורת על ההתנהלות: "ככה אי אפשר לנהל דיונים בסוגיות הכי רגישות שיש".

זמן צפייה: 01:50

אחרי הפרסום אמש אודות החלטת ראש הממשלה בנימין נתניהו לקבל את עמדת השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר להגביל את עליית ערביי ישראל להר הבית במהלך הרמדאן, על-אף אזהרת שב"כ ובניגוד לעמדת צה"ל, הערב (שני) פורסם במהדורה המרכזית כי המשטרה מנסה לקדם פשרה - אשר יכולה אולי למנוע פיצוץ. במסגרת הדיון שהתקיים אצל ראש הממשלה, במשטרה טענו כי הם יודעים להצביע על כ-5,000 מערביי ישראל שנחשבים כמועדים לפורענות, וניתן יהיה להגביל רק אותם.

השר בן גביר דרש במהלך הדיון כי הכוחות יפרצו להר בכל מקרה בו יונף דגל חמאס או כרזה שמסיתה לטרור, וכן לאסור באופן גורף כניסת פלסטינים מיהודה ושומרון, ולהגביל את מספר המתפללים ביום שישי ל-5,000 בלבד, המספר המאושר בכל יום שישי רגיל. פריצה להר מתבצעת בשנים האחרונות רק באישור ראש הממשלה, וכל דרישותיו של בן גביר נדחו.

גורם מדיני אמר הערב לחדשות 13 כי "ראש הממשלה מעוניין לאפשר כניסת בין 40 ל-50 אלף מערביי ישראל להר הבית. נכון לעכשיו לא ברור אם תחול מגבלת גילים גם על ערביי ישראל בדומה לפלסטינים". עוד אמר הגורם מסביבת נתניהו: "לא רק צה"ל ושב"כ מקבלים החלטות ביטחוניות, האחריות על הביטחון בהר הבית היא בידי המשטרה, ויש לה שיקול דעת מכריע בעניין רמדאן".

ההחלטות יתקבלו ברגע האחרון, כ-48 שעות לפני תחילת הרמדאן, ובינתיים ניתן לומר כי הדיון אצל ראש הממשלה התקיים בבלאגן, כאשר כל גורם שיצא מהדיון הבין שורה תחתונה אחרת. גורמים מתוך הממשלה מתחו ביקורת נוקבת על ההתנהלות, ואמרו: "ככה אי אפשר לנהל דיונים בסוגיות הכי רגישות שיש".

מהומות בהר הבית
מהומות בהר הבית (ארכיון) | צילום: רויטרס

כזכור, אמש פורסם במהדורה המרכזית כי ראש השב"כ רונן בר אמר בדיון שהערכת שירות הביטחון הכללי היא כי "החמאס ינסה לקשור את נושא הדת ולגרור את ערביי ישראל אם יהיו הגבלות". על כך אמר לו השר בן גביר: "שמענו את ההערכות שלכם גם לפני 7 באוקטובר באשר לסינוואר ולחמאס". במהלך הדיון דרש בן גביר שיפרצו להר כוחות משטרה על כל הנפה של תמונה של סינוואר או סממן שכזה, אך העמדה הזו לא התקבלה על ידי ראש הממשלה.

ראש שב"כ רונן בר
ראש שב"כ רונן בר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

במהלך הדיון הנחה נתניהו לגבש את ההשלכות הביטחוניות של המהלך, כאשר מערכת הביטחון מתנגדת לכך. שר הביטחון יואב גלנט אמר בדיון: "התרעה אסטרטגית של שב"כ אינה דבר שמוגש כל יום, מציע שנסתכל עליה באחריות". הרמטכ"ל הרצי הלוי הוסיף: "צריכים לקבל החלטות ולהבין מה ההשלכות, ומה יקרה אם נדרש להסית כוחות מעזה ליהודה ושומרון".

עוד סוכם בדיון כי ישראל מתכוונת לומר בצורה ברורה שהיא לא מעוניינת לפגוע בחופש הפולחן ברמדאן, וכן כי תתאפשר כניסה לפלסטינים - עם הגבלות גיל משמעותיות. תתאפשר גם כניסת ערביי ישראל, אך תחת הגבלות כאמור, בניגוד לעמדת מערכת הביטחון.

כיפת הסלע על הר הבית שבירושלים
כיפת הסלע על הר הבית שבירושלים | צילום: רויטרס

לאחר פרסום ההחלטה אמש, נמסר מלשכת נתניהו: "ראש הממשלה קיבל החלטה מאוזנת שמאפשרת את חופש הפולחן במגבלות צורכי הביטחון שנקבעים על ידי גורמי המקצוע. כל פרסום אחר איננו נכון". השר בני גנץ כתב בחשבון הטוויטר שלו: "ההחלטה העקרונית של מדינת ישראל לאורך השנים, וכך גם השנה, היא לאפשר חופש פולחן ברמדאן ולאפשר עלייה להר הבית. נוכח הרגישות הביטחונית, יוטלו מגבלות הנובעות משיקולים ביטחוניים בלבד. המגבלות האלו טרם סוכמו. גורמי הביטחון יגבשו את המלצותיהם בהתאם להערכת המצב ויביאו אותן לדרג המדיני בהמשך".

ההחלטה עוררה זעם ברחוב הערבי ובאופוזיציה, וח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל, מסר בתגובה: "החלטה כהניסטית של נתניהו ופגיעה בוטה בחופש הפולחן. האיש שבוי בידי המחבל המורשע בן גביר בשל מחדל ה7/10. בן גביר ונתניהו מאוכזבים שלא הצליחו לירות במפגינים ערבים ומשוועים לתסיסה. הגיע הזמן שהנשיא ביידן יטיל סנקציות על בן גביר ממשלת פירומנים".