נתניהו קיבל את עמדת בן גביר: עליית ערביי ישראל להר הבית תוגבל

פרסום ראשון: על אף האזהרה של שב"כ מתסיסה בקרב ערבים-ישראלים, ראש הממשלה קיבל את עמדת המשטרה והשר לביטחון לאומי, והצפי הוא כי יוחלט להגביל את עלייתם להר הבית במהלך חג הרמדאן. עמדת השב"כ: "חמאס ינסה לקשור את נושא הדת ולגרור את ערביי ישראל אם יהיו הגבלות". נתניהו: "החלטה מאוזנת שמאפשרת את חופש הפולחן"

זמן צפייה: 02:02

פרסום ראשון: על אף אזהרת השב"כ, ראש הממשלה בנימין נתניהו קיבל את עמדת המשטרה והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר, ולחדשות 13 נודע הערב (ראשון) כי הצפי הוא שעליית ערביי ישראל להר הבית במהלך חג הרמדאן תוגבל. ראש השב"כ רונן בר אמר בדיון כי הערכת שירות הביטחון הכללי היא כי "החמאס ינסה לקשור את נושא הדת ולגרור את ערביי ישראל אם יהיו הגבלות". על כך אמר לו השר בן גביר: "שמענו את ההערכות שלכם גם לפני 7 באוקטובר באשר לסינוואר ולחמאס". במהלך הדיון דרש בן גביר שיפרצו להר כוחות משטרה על כל הנפה של תמונה של סינוואר או סממן שכזה, אך העמדה הזו לא התקבלה על ידי ראש הממשלה.

במהלך הדיון הנחה נתניהו לגבש את ההשלכות הביטחוניות של המהלך, כאשר מערכת הביטחון מתנגדת לכך. שר הביטחון יואב גלנט אמר בדיון: "התרעה אסטרטגית של שב"כ אינה דבר שמוגש כל יום, מציע שנסתכל עליה באחריות". הרמטכ"ל הרצי הלוי הוסיף: "צריכים לקבל החלטות ולהבין מה ההשלכות, ומה יקרה אם נדרש להסית כוחות מעזה ליהודה ושומרון".

עוד סוכם בדיון כי ישראל מתכוונת לומר בצורה ברורה שהיא לא מעוניינת לפגוע בחופש הפולחן ברמדאן, וכן כי תתאפשר כניסה לפלסטינים - עם הגבלות גיל משמעותיות. תתאפשר גם כניסת ערביי ישראל, אך תחת הגבלות כאמור, בניגוד לעמדת מערכת הביטחון.

מהומות בהר הבית
מהומות בהר הבית (ארכיון) | צילום: רויטרס

לאחר פרסום ההחלטה, לשכת נתניהו מסרה: "ראש הממשלה קיבל החלטה מאוזנת שמאפשרת את חופש הפולחן במגבלות צורכי הביטחון שנקבעים על ידי גורמי המקצוע. כל פרסום אחר איננו נכון".

השר בני גנץ כתב הערב בחשבון הטוויטר שלו: "ההחלטה העקרונית של מדינת ישראל לאורך השנים, וכך גם השנה, היא לאפשר חופש פולחן ברמדאן ולאפשר עלייה להר הבית. נוכח הרגישות הביטחונית, יוטלו מגבלות הנובעות משיקולים ביטחוניים בלבד. המגבלות האלו טרם סוכמו. גורמי הביטחון יגבשו את המלצותיהם בהתאם להערכת המצב ויביאו אותן לדרג המדיני בהמשך".

ח"כ אחמד טיבי, יו"ר סיעת חד"ש-תע"ל, מסר בתגובה: "החלטה כהניסטית של נתניהו ופגיעה בוטה בחופש הפולחן. האיש שבוי בידי המחבל המורשע בן גביר בשל מחדל ה7/10. בן גביר ונתניהו מאוכזבים שלא הצליחו לירות במפגינים ערבים ומשוועים לתסיסה. הגיע הזמן שהנשיא ביידן יטיל סנקציות על בן גביר ממשלת פירומנים".

ראש שב"כ רונן בר
ראש שב"כ רונן בר | צילום: אוליבייה פיטוסי, פלאש 90

כזכור, אמש פורסם במהדורת השבת כי במהלך שיחות שהתנהלו בימים האחרונים סביב האפשרות להגבלת עליית מוסלמים להר הבית ברמדאן, העבירו בשב"כ אזהרה חריפה לדרג המדיני, לפיה אם יוחלט להגביל גם עלייה של ערבים-ישראלים, בעלי תעודות זהות כחולות - הדבר עלול להוביל לתסיסה משמעותית בקרבם.

"אם ערבים ישראלים עם תעודות זהות כחולות יוגבלו בעלייה להר הבית לקראת חודש רמדאן, זה עלול להוביל לתסיסה", נאמר בדיונים ביטחוניים. "הנפיצות של ערביי מזרח-ירושלים ושל ערביי ישראל בעקבות מהלך כזה עלולה להיות משמעותית יותר מאשר מה שיקרה ביהודה ושומרון". משב"כ נמסר: "אנו מצרים על הדלפות חוזרות ונשנות מדיונים מסווגים".