תחקיר ראשוני בצה"ל: הכטב"ם זוהה, לא בוצע יירוט בשל טעות אנוש

בחיל האוויר קיבלו אחריות מלאה על פיצוץ הכטב"ם בתל אביב, ואומרים כי מערכות הגילוי זיהו את המטרה בחלק מנתיב הטיס שלו - אך בשל טעות אנוש לא הופעל כוח ולא בוצע יירוט. במהלך הלילה יורטה מטרה נוספת שהתקרבה לשטח ישראל ממזרח ויורטה מחוץ לגבול המדינה

זמן צפייה: 10:11

בצה"ל מתחקרים הבוקר (שישי) את פיצוץ הכטב"ם בתל אביב, שגרם להרוג ו-9 פצועים, ואומרים כי מדובר ב"אירוע רע שלא היה צריך לקרות". הפגיעה הייתה ישירה, וגרמה לפיצוץ בדירה. בחיל האוויר קיבלו אחריות מלאה את האירוע, ואומרים כי מערכות הגילוי זיהו את המטרה בחלק מנתיב הטיס שלו - אך בשל טעות אנוש לא הופעל כוח ולא בוצע יירוט.

ההערכה היא כי הכטב"ם יוצר באיראן, ושהה כ-9 שעות באוויר - ללא זיהוי. גורם ישראלי אמר לערוץ הסעודי "אל-חדת'" כי נבדק האם השגרירות האמריקנית הייתה המטרה של הכטב"ם. בנוסף לכטב"ם שפוצץ בתל אביב - במהלך הלילה יורטה מטרה שהתקרבה לשטח ישראל מכיוון מזרח ויורטה מחוץ לגבולות המדינה. כמו כן, האמריקנים עדכנו כי יירטו מספר כטב"מים נוספים בדרכם לישראל. הרמטכ"ל הרצי הלוי ביצע הערכת מצב עם חיל האוויר, אגף המודיעין ואגף המבצעים.

לכל העדכונים מהיום ה-287 למלחמה

חיל האוויר תגבר את פטרולי המטוסים הפועלים להגנת שמי המדינה, אין שינוי בהנחיות פיקוד העורף. ראש עיריית תל אביב-יפו, רון חולדאי, הודיע כי הכוננות בעיר עלתה. מפקד מחוז תל אביב, ניצב פרץ עמר קיים יחד עם מפקד מרחב ירקון, תנ"צ יחיאל בוהדנה, הערכת מצב בשטח עם כלל כוחות החירום וההצלה. מהמשטרה נמסר כי בשלב זה כי חבלני המשטרה, ביחד עם כוחות ההצלה והחירום ממשיכים לפעול בזירה ונערכים לפתיחת צירי תנועה.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407191228' autoplay='0' credit='' desc='מגיע מהחוף - ומתפוצץ: תיעוד פגיעת הכטב"ם בתל אביב' poster='' kid='1_ymslkvzz' duration='30']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407190707' autoplay='0' credit='' desc='זמזום הכטב"ם - והפיצוץ בתל אביב' poster='' kid='1_r001o4fb' duration='30']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407190843' autoplay='0' credit='' desc='רגעי פיצוץ הכטב"ם' poster='' kid='1_hml244en' duration='43']

ראש הממשלה בנימין נתניהו קיים הערכת מצב עם ראשי מערכת הביטחון. מוקדם יותר הבוקר ערך שר הביטחון יואב גלנט הערכת מצב מבצעית בהשתתפות הרמטכ"ל הרצי הלוי, ראש אמ"ץ האלוף עודד בסיוק, ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה, רמ"ט חיל האוויר תת-אלוף עומר טישלר וראש חטיבת המחקר באמ"ן תת-אלוף אופיר מזרחי רוזן. בתום הדיון אמר גלנט: "קיימתי הבוקר הערכת מצב כדי לעמוד מקרוב על הצעדים הנדרשים לחיזוק מערכי ההגנה האווירית לאור אירועי הלילה ועל הפעולות המודיעניות והמבצעיות נגד האחראיים לירי ושולחיהם".

"למעלה מתשעה חודשים שמדינת ישראל נמצאת במלחמה בדרום, בצפון ובגזרות נוספות", הוסיף שר הביטחון", "שנת 2024 היא שנת מלחמה בה עלינו להיות ערוכים לכל תרחיש, בכל הזירות, בהגנה ובהתקפה. מערכת הביטחון פועלת כדי לחזק מיידית את כלל מערכי ההגנה, ותבוא חשבון עם כל מי שפוגע במדינת ישראל או משלח טרור כנגדה".

כוחות משטרה הבוקר בזירת הפיצוץ
כוחות משטרה הבוקר בזירת הפיצוץ | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90
הבניין שנפגע מהכטב"ם
הבניין שנפגע מהכטב"ם | צילום: אבשלום ששוני, פלאש 90

הכטב"ם התפוצץ הלילה קצת אחרי השעה 3:00 ברחוב שלום עליכם פינת בן יהודה בתל אביב, בקרבת הקונסוליה האמריקנית, ובמהלך סריקות בזירת האירוע אותר באחד הבניינים באזור גבר בשנות ה-50 לחייו ללא רוח חיים. צוות מד"א קבע את מותו, ופינה לבתי החולים איכילוב בתל אביב ו-וולפסון בחולון בסך הכל תשעה נפגעים, בהם ארבעה נפגעי רסיסים והדף - גבר כבן 37 ואישה כבת 47 שנפגעו בביתם, וכן צעירה כבת 25 וגבר כבן 30 שנפצעו כשהיו ברחוב. בנוסף פונו חמישה נפגעי חרדה. רכב עלה באש, וחמישה צוותי כבאות והצלה הגיעו למקום וכיבו את הדליקה.

החות'ים בתימן קיבלו אחריות על שיגור הכטב"ם וטענו: "ביצענו פעולה שיעדה תל אביב, כאות סולידריות עם אחינו הפלסטינים. השתמשנו בכטב"ם חדש בשם 'יפו', המסוגל לחדור את מערכות היירוט של האויב, ונמשיך לכוון לעורפם. יש לנו בנק מטרות, כולל מטרות בטחוניות וצבאיות חדשות".

זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

שר האוצר בצלאל סמוטריץ מסר: "המלחמה אליה יצאנו נכפתה עלינו על ידי המפלצות של חמאס והוציאה מהמחילות את גרורותיה של איראן. ‏באיזור בו מבינים רק כח ועוצמה, אין לנו פריווילגיה לסיים את המלחמה ללא ניצחון מוחלט בכל הזירות והסרת האיום הנשקף מהם. ‏אזרחי ישראל ראויים לשקט וביטחון ואנחנו מחויבים לכך. ‏יחד בע"ה ננצח".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר מסר: "הקו האדום נחצה כבר מזמן עוד בצפון! כשמכילים ירי על קרית שמונה ושדרות, מקבלים ירי על תל אביב. כך בדיוק התנהלה ״הקונספציה״ בעזה במשך שנים. ״מידתיות״ ו״הכלה״ הן מילים מגונות כשמדובר בביטחון המדינה. אפשר וחייבים לשנות את הקונספציה. בדיוק כמו הרפורמה שביצעתי בבתי הכלא לסיום קייטנות המחבלים, למרות התנגדות חלק ממערכת הביטחון. בדיוק בגלל זה אני מתעקש להיות סביב השולחן בקביעת מדיניות ישראל".

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מסר: "מי שלא מונע טילים על קרית שמונה ואילת, שלא יתפלא שמקבל אותם בתל אביב. האירוע החמור שאירע אמש הוא תוצאה ישירה של מדיניות ההכלה והכניעה שממשיכה להוביל ממשלת הקונספציה שמסרבת להתעורר מאירועי השבעה באוקטובר. המזרח התיכון הוא הג’ונגל הכי אכזרי שקיים על פני האדמה, ובג’ונגל הזה חייבים להתנהל אחרת. זה פשוט גדול עליהם".

יו"ר הימין הממלכתי, ח"כ גדעון סער, מסר: "הלילה בת"א - תקלה חמורה שעלתה במחיר כואב. המפתח, עם השלכה לכלל המרחב, היה ונשאר: הכרעת החמאס בעזה".

זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: אריק מרמור, פלאש 90

פראמדיק מד"א רועי קליין והחובשים יואל רוזנטל ואשר גריידר סיפרו: "הגענו במהירות למקום וראינו המולה והרס כתוצאה מפיצוץ, התחלנו לבצע סריקות והגיעו אלינו 4 פצועים, 2 מהם נפצעו בבית, גבר כבן 37 ואישה כבת 47, ו- 2 אחרים צעירה כבת 25 וגבר כבן 30 נפצעו כשהיו ברחוב, הם היו בהכרה מלאה וסבלו מפציעות מרסיסים בכתף ובגפיים ואחד סבל מפגיעת הדף, הענקנו להם טיפול ראשוני ופינינו אותם לבית החולים במצב קל. בהמשך הסריקות באחד המבנים אותר גבר כבן 50 מחוסר הכרה, הוא סבל מפציעות חודרות, ביצענו בדיקות רפואיות , הוא היה ללא סימני חיים ובתוך זמן קצר נאלצנו לקבוע את מותו".

זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: תיעוד מבצעי מד"א
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב
זירת פיצוץ הכטב"ם בתל אביב | צילום: דוברות המשטרה

דן שמואל, ראש סניף איחוד הצלה בתל אביב, סיפר: "הייתי בסמיכות למקום ונשמע פיצוץ. תוך מספר שניות התקבל דיווח על חפץ שהתפוצץ על בנין, הגעתי לזירה יחד עם חובשים נוספים ונתקלנו במספר נפגעים שסבלו מרסיסים ומחרדה, הענקו להם סיוע ראשוני בזירת האירוע ולאחר מכן הם פונו להמשך טיפול בבית החולים".

במשטרה קוראים לתושבים להישמע להנחיות פיקוד העורף, להימנע מהגעה לזירות ולא להתקרב או לגעת בשרידי רקטות העשויים להכיל חומרי נפץ ולדווח על כך ללא דיחוי למוקד 100 של משטרת ישראל.