פשיטה לילית בביה"ח שיפא בעזה, בכיר בחמאס חוסל

סמוך ל-02:30 פשטו כוחות הביטחון על ביה"ח בעזה "בעקבות מידע מודיעיני על הימצאות בכירי חמאס במקום". במבצע חוסל פא'אק מבחוח, ראש מינהלת המבצעים בביטחון הפנים של חמאס. צה"ל: מספר מחבלים נהרגו וכ-80 נעצרו; אין מידע על חטופים במקום. סמ"ר מתן וינוגרדוב, לוחם בנח"ל, נפל בקרב במהלך הפעילות

זמן צפייה: 02:53

כוחות הביטחון פועלים משעות הלילה (שני) בבית החולים שיפא שבעיר עזה - בעקבות מידע מודיעיני על הימצאות של בכירי חמאס במקום. לאחר הכנה של מספר ימים, הפעולה החלה בסמוך ל-02:30 ועד כה נמסר כי יש כ-20 מחבלים הרוגים, וכ-80 עצורים שנלקחו משטח ביה"ח. במבצע חוסל פאא'ק מבחוח, ראש מינהלת המבצעים בביטחון הפנים של חמאס. הלחימה נמשכת, ואין מידע על חטופים במקום.

מצה"ל ושב"כ נמסר כי "במסגרת הפעילות, במהלך הכיתור נפתחה אש על ידי מחבלים מתוך מתחם בית החולים לעבר כוחותינו שהשיבו באש ופגעו במחבלים. כוחותינו ממשיכים לפעול במרחב בית החולים". לפי דיווחים ברצועה, צה"ל תוקף מהקרקע ומהאוויר באזור מתחם בית החולים. רשת אל ג'זירה דיווחה על נפגעים מאש כוחות הביטחון. על-פי דיווחים נוספים, כוחות צה"ל פינו מהמקום את העקורים שמצאו מקלט במתחם בית החולים.

בעקבות מידע מודיעיני של שב"כ ואמ"ן, צה"ל ושב"כ חיסלו את המחבל פאא'ק מבחוח, שהיה אחראי, בין היתר, על סנכרון מנגנוני חמאס ברצועה בשגרה ובלחימה. מבחוח חוסל בחילופי אש עם הכוחות בעודו חמוש ומסתתר בתוך מתחם בבית החולים שיפא אשר ממנו פעל לקידום פעילות טרור. בחדר הסמוך למקום בו חוסל אותר אמל"ח רב, וכן כספי טרור שיועדו לחלוקה לפעילי טרור של חמאס בתוך בית החולים.

פאא'ק מבחוח, חוסל בביה"ח שיפא
פאא'ק מבחוח, חוסל בביה"ח שיפא

במהלך הפעילות, בהובלת אוגדה 162, צוות הקרב החטיבתי 401 ושייטת 13, השתלטו הכוחות על מרכז בית החולים לאחר שכוחות הביטחון כרזו לאזרחים. במקביל, אנשי רפואה הוכנסו לשיפא, יחד עם מים ואוכל למאושפזים במקום. בצהריים צה"ל התיר לפרסום כי סמ"ר מתן וינוגרדוב, לוחם בנח"ל בן 20 מירושלים, נפל בפעילות המבצעית בבית החולים. לוחם צה"ל נוסף נפצע קל ופונה לישראל.

סמ"ר מתן וינוגרדוב
סמ"ר מתן וינוגרדוב | צילום: דובר צה"ל

שר הביטחון יואב גלנט שוחח היום עם לוחמי ימ"ס איו"ש, והתייחס לפעולה בשיפא: "מה שאנחנו רואים כאן ביו"ש קורה גם בעזה, בלילה הזה זה קרה בשיפא. המקום שמחבלי החמאס חשבו שהוא המסתור שלהם והמקום הבטוח הפך במיד, בפעילות מהירה, למלכודת מוות עבור המחבלים באזור שיפא".

"אנחנו במהלך הזה עשינו עוד צעד למיטוטו של החמאס", הוסיף גלנט, "עוד לבנה, עוד מכה, זה ימשיך ויעצים עד שנחסל את ארגון החמאס ואת כל מה שהוא מייצג. לא יהיה שלטון צבאי ולא יהיה יכולת של כוח צבאי-חמאסי ברצועת עזה. ייקח כמה זמן שייקח, אנחנו את הרשע הזה נחסל".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403181642' autoplay='0' credit='שחר יורמן' desc='גלנט: "עשינו עוד צעד למיטוט החמאס"' poster='' kid='1_jkola86p' duration='77']

עוד נמסר מצה"ל ושב"כ: "הכוחות הפועלים במרחב הוכשרו למשימה ותודרכו מראש בעניין החשיבות במניעת פגיעה באזרחים, חולים, צוותים רפואיים וציוד רפואי. גם במהלך המבצע, צה"ל מבטיח את המשך פעילות בית החולים, והביא דוברי ערבית לשטח, כך שיוכלו לקיים שיח עם החולים השוהים בבית החולים. רופאי צה"ל ערוכים לסייע לנזקקים לכך. החולים והצוותים הרפואיים אינם חייבים להתפנות מבית החולים, אך יש מעבר ליציאת אזרחים מהמרחב".

"כמו כן, בהמשך המבצע ולאחר שלא תישקף סכנה לכוחות צה"ל, יימשך המאמץ ההומניטרי לספק מזון, מים ואספקה נוספת לחולים ולאזרחים במתחם. צה"ל ימשיך לפעול בהתאם לדין הבינלאומי ונגד חמאס, הפועל מתוך בתי חולים ותשתיות אזרחיות בדפוס פעולה שיטתי וציני, ללא הבחנה בין האוכלוסייה האזרחית לבין מחבלי הארגון".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2418030658' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='"המודיעין חייב פעולה מיידית": הצהרת דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי' poster='' kid='1_qsnll0k0' duration='0']

[brightcove_iframe video_id='news-part-2418030610' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='ראש מינהלת התיאום והקישור למנכ"ל משרד הבריאות בעזה: "להפסיק מיד כל פעילות טרור"' poster='' kid='1_7ihnbvu1' duration='0']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403170908' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='תיעוד מתוך בית החולים שיפא' poster='' kid='1_3umz69of' duration='33']

ראש מינהלת התיאום והקישור קיים שיחת אזהרה עם מנכ"ל משרד הבריאות בעזה: "אנחנו רואים שחמאס ממשיך את הפעילות הצבאית שלו בתוך בתי החולים. אנחנו מוכנים לספק כל סיוע המוניטרי שיידרש. הבקשה שלנו היא פשוטה, הפסקה מיידית של כל פעילות הטרור בבתי החולים".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403181712' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='אמל"ח שאותר בשיפא' poster='' kid='1_lbe9kpjb' duration='40']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2403181720' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='כספי טרור שאותר בשיפא' poster='' kid='1_rkcarsdf' duration='30']

משרד הבריאות בעזה, הנשלט על-ידי חמאס, פרסם הודעה בלילה שבה הוא מטיל את האחריות לשלומם של הצוותים הרפואיים והעקורים שמצאו מקלט במתחם בית החולים שיפא על ישראל: "מדובר בהפרה בוטה של החוק הבינלאומי ואמנת ג'נבה".

זו הפעם השנייה במהלך המלחמה שבה כוחות צה"ל פועלים בשיפא. גם בנובמבר פשטו כוחות הביטחון על בית החולים, במבצע שהתבסס על "מידע מודיעיני וצורך מבצעי".