מהומות וניסיון לינץ' במשפחה במזרח י-ם: "נס שנשארנו בחיים"

י', אשתו ושלושת ילדיהם שנסעו לקבר רחל דרך בית חנינא נרגמו באבנים: "חבטו באוטו, חלונות נופצו". נורו זיקוקים, פחים הוצתו ובקבוקי תבערה הושלכו. 2 קציני משטרה נפצעו קל. 9 נעצרו. אבו מאזן: "לא נקבל את המצב, נשקול מחדש את ההסכמים עם ישראל"

זמן צפייה: 06:17

מהומות והפרות סדר קשות התרחשו הלילה (בין רביעי לחמישי) במספר גדול של שכונות במזרח ירושלים: בבית חנינא, סמוך לפסגת זאב, נרגם באבנים רכב של משפחה יהודית, שבו נסעו שלושה ילדים, המשפחה הצליחה להיחלץ. גם במספר מקרים נוספים דווח על השלכת אבנים על עבר כלי רכב.

כמו כן, במוקדים רבים ברחבי מזרח ירושלים נורו לאורך שעות הלילה זיקוקים ברחובות ואל עבר בתי מגורים, וכמו כן, הוצתו פחים והושלכו בקבוקי תבערה. שני קציני משטרה נפצעו קל, ככל הנראה מהשלכת מטען צינור. 9 חשודים נעצרו בלילה. בינתיים, יו"ר הרשות הפלסטינית אבו מאזן התייחס להידרדרות הביטחונית: "לא נקבל את המצב, נשקול מחדש את ההסכמים עם ישראל".

[brightcove_iframe video_id='news-part-2210130803' autoplay='0' credit='' desc='פעילות המשטרה במזרח ירושלים' poster='' kid='1_7dcrfadl' duration='']

י', אב המשפחה שניצלה מלינץ', סיפר לחדשות 13 אמש: "יצאנו בנס. היינו יכולים להיות במצב שחס ושלום אי אפשר היה לדבר עם מישהו. הלכנו להתפלל בקבר רחל אמנו. עברנו דרך בית חנינא. נכנסנו לכביש, ואז אחרי 150 מטר סגרו את הכביש והמון ערבי חסם את הדרך. אחרי כמה שניות קלטתי מה קורה: התקרבתי וניסיתי לעבור דרכם. קפאתי במקום. חתכתי עם האוטו ימינה ומישהו מהם עם קרן לייזר ירוקה סימן את הרכב שלנו ופתאום הם קפצו עלינו.

"אחרי שהם התחילו לזרוק אבנים הבנתי מה עלול לקרות. חבטו באוטו, הכו בו. החלון שליד אשתי התנפץ. נזרקה עוד אבן. אני תוך כדי נוסע וניסיתי לברוח מהם. במושב של הילדים החלונות מושחרים. בנס החלון לא נשבר. היו שם שלושה ילדים – הקטן בן חמישה חודשים. זה ממש כמו סרט אימה. ייקח לנו זמן לעכל את זה. זה נס שנשארנו בחיים. הם היו חמומי מוח".

הפרות סדר במזרח ירושלים
הפרות סדר במזרח ירושלים | צילום: דוברות המשטרה

כאמור, כוחות משטרה ומג"ב פעלו אמש במספר מוקדי הפרות סדר והתפרעויות אלימות במזרח ירושלים, ושני קציני משטרה נפגעו באורח קל בעת שפעלו בעיסאוויה להדיפת המתפרעים. המשטרה בודקת חשד שהפציעה נגרמה כתוצאה ממטעני צינור שהושלכו לעברם .

לפנות בוקר, פשטו הלוחמים ויחידת המסתערבים של מג"ב ירושלים על בתיהם של 9 חשודים במעורבות בהתפרעויות האלימות. החשודים נעצרו והועברו לחקירה במשטרת ישראל. בסילוואן, חשוד יידה בקבוקי תבערה לעבר הכוחות ולעבר ניידת , הלוחמים הגיבו בירי, לא זוהו פגיעות ולא היו נפגעים.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2210130635' autoplay='0' credit='' desc='מהומות בשכם' poster='' kid='1_e84ekt04' duration='']

בנוסף, גם בקבר יוסף שבשכם נפתחה אש הלילה אל עבר המתפללים שהגיעו למקום. לא היו נפגעים ולא נגרם כל נזק.המתפללים היהודים, נזכיר, הגיעו למקום באישור, כשהם מלווים בכוחות אבטחה כבדים של צה"ל.

כמו כן, מוקדם יותר אמש, פתחו חמושים בירי אל עבר כוחות הביטחון סמוך למעבר הגבול בקלנדיה. גם באירוע הזה לא היו נפגעים בקרב כוחות משמר הגבול, המאיישים את העמדה במקום. הכוחות פתחו ביסריקות באיזור הירי - אך היורים לא נתפסו. בתוך כך, הפלסטינים מדווחים כי כוחות צה"ל עצרו בלילה שני צעירים מבני משפחת תמימי - משפחתו של מבצע הפיגוע במחסום שועפאט שבו נהרגה נועה לזר ז"ל.

הפרות סדר במזרח ירושלים
הפרות סדר במזרח ירושלים | צילום: דוברות המשטרה

מאות מפגינים פלסטינים התעמתו עם כוחות הביטחון במחנה הפליטים שועפאט. בחמאס וברשות הפלסטינית המשיכו בהסתה כדי שהמהומות והעימותים יזלגו אל מערב העיר. לפי שעה הדבר לא קורה, וכוחות המשטרה ומשמר הגבול פועלים להשתלט על העימותים. הן בחמאס והן ברשות הפלסטינית רוצים ליצור זיקה בין כל הגזרות הפלסטיניות. הם קוראים לצעירים לצלם את העימותים ולהעלות אותם לרשת כדי ללבות את ההסתה.

שטרת ישראל עצרה במהלך הלילה 9 חשודים נוספים שהיו מעורבים בהפרות סדר אלימות שהתרחשו אמש במזרח ירושלים. ביממה החולפת נעצרו ע״י המשטרה 23 חשודים בגין הפרת הסדר הציבורי והתפרעויות אלימות

מהמשטרה נמסר כי "בשעות הערב החלו הפרות סדר אלימות במספר רב של שכונות וכפרים במזרח העיר ירושלים ובעוטף ירושלים. הפרות סדר אלו, כללו ידויי בקבוקי תבערה ואבנים, ירי זיקוקין, שריפות פחים וצמיגים, חסימות צירים במזרח העיר וטופלו ופוזרו על-ידי כוחות המשטרה ומשמר הגבול. התפרעויות אלימות אלו שבוצעו על-ידי פורעים רעולי פנים ממזרח ירושלים - כוונו בעיקר לעבר כוחות המשטרה, ובחלק מהמקרים גם לעבר משתמשי הדרך. בהפרות סדר שהיו בעיסאוויה נפצעו שני קציני משטרה באורח קל ופונו לקבלת טיפול רפואי. הפרות הסדר במזרח ירושלים נמשכו לתוך הלילה ופוזרו על-ידי המשטרה.

"כוחות המשטרה ומג"ב שפעלו במוקדים השונים במשך שעות ארוכות השתמשו במגוון אמצעים לפיזור הפרות הסדר, לרבות פגיעות מדויקות במחוללי הפרות הסדר ומיידי אבנים. הפרות סדר אלימות אלו שנמשכו לתוך הלילה ושהתרכזו בכפרים ושכונות במזרח ירושלים פגעו גם בתשתיות, בתים ורכוש של תושבי מזרח העיר, כך למשל בקבוק תבערה שיידו לעבר הכוחות הוביל לשריפת בית בעיסאוויה.

"ביממה החולפת נעצרו על-ידי המשטרה 23 חשודים, תושבי מזרח ירושלים, בגין הפרת הסדר הציבורי, ידויי אבנים, השלכת בקבוקי תבערה ותקיפת שוטרים - מרביתם בהפרות סדר שהיו בעיסאוויה, מחנה הפליטים שועפאט וא-טור ובגין וכמחציתם קטינים. במהלך פעילות שוטרי מחוז ירושלים ולוחמי מג"ב, נעצרו בשעות הלילה במזרח ירושלים תשעה חשודים בשנות ה-20 לחייהם - תושבי עיסאוויה".