לבקשת רוסיה: מועצת הביטחון תדון בחיסול הבכיר האיראני בדמשק

בתקיפה המיוחסת לישראל סמוך לשגירירות האיראנית בבירת סוריה נהרגו 7 קציני משמרות המהפכה, בהם מפקד כוח קוס בסוריה ובלבנון. נשיא איראן איים: "המתקפה בדמשק לא תעבור ללא תגובה". בצה"ל ובמערכת הביטחון נמצאים בכוננות גבוהה, מחשש לנקמה איראנית

זמן צפייה: 01:39

לבקשת רוסיה, מועצת הביטחון של האו"ם תדון הערב (שלישי) בשעה 22:00 בחשד לתקיפה אווירית ישראלית בלב דמשק, בה חוסל מוחמד רזא זהדי (חסן מהדווי), מפקד כוח קודס בסוריה ובלבנון, לצד שישה קצינים נוספים ממשמרות המהפכה. בהודעה של הנציגות האיראנית למועצת הביטחון נכתב כי "איראן שומרת לעצמה את הזכות לנקוט בפעולה נחרצת בתגובה למתקפה של ישראל על השגרירות בדמשק". בערוץ "אל-מיאדין" המזוהה עם חיזבאללה דווח כי המועצה לביטחון לאומי באיראן קיימה הלילה ישיבה בנוכחותו של הנשיא איברהים ראיסי, ובה "התקבלו ההחלטות המתאימות". הבוקר אמר ראיסי: "על הציונים לדעת כי לא ישיגו את מטרתם. המתקפה על הקונסוליה האיראנית בדמשק לא תעבור ללא תגובה".

גורמים ישראלים אישרו אמש ל"ניו יורק טיימס" כי ישראל עומדת מאחורי הפעולה, כאשר בצה"ל ובמערכת הביטחון נמצאים הבוקר בכוננות גבוהה, מחשש לנקמה איראנית. לפי הדיווחים, לצד הגנרל האיראני הידוע בכינוי "חסן מהדווי" נהרגו בתקיפה על המבנה הסמוך לשגרירות האיראנית בדמשק שישה קצינים נוספים במשמרות המהפכה. רוסיה גינתה באופן רשמי את התקיפה וכינתה אותה "בלתי מקובלת".

בחיזבאללה פרסמו הלילה הודעה כתובה ובה מבכה הארגון את מותם של הקצינים, ובה נכתב כי "בעוד אנו מתאבלים על השהיד היקר עם אחיו הקדושים אנו בטוחים כי דמם הטהור יצמיח נחישות נוספת לדרך ההתנגדות נגד האויב השחצן וצמא דם שלא שבע מדמם של מספר רב של ילדים ונשים בעזה. הפשע הזה לא יעבור אם יקבל עונש ונקמה"

זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק
זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק

חיסולו של הגנרל האיראני הוא משמעותי במיוחד, והוא צפוי לגרור תגובה מצד טהרן. רזא זהדי, בן 60, ליווה את הלחימה האיראנית בישראל במשך כשני עשורים, ועצם חיסולו בסמוך לשגרירות האיראנית עשוי להוות חריגה מהכללים הדיפלומטיים. בדרגתו הוא מקבילו האיראני של מזכ"ל חיזבאללה חסן נסראללה, והוא בכיר יותר מרמטכ"ל ארגון הטרור השיעי-לבנוני.

זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק
זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק
זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק
זירת התקיפה סמוך לשגרירות האיראנית בדמשק

במקביל לחיסול הדרמטי ובצל החשש מתגובת הציר האיראני, הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי אישר תוכניות בפיקוד הצפון להמשך הלחימה. עם זאת, בישראל מעריכים בשלב זה כי בחיזבאללה לא מעוניינים לפתוח במלחמה בעקבות התקיפה בדמשק, אך הארגון עשוי להגדיל את טווחי הירי שלו לישראל בתגובה. במידה וישראל אכן עומדת מאחורי התקיפה, רזא זהדי הוא הגורם הבכיר ביותר במשמרות המהפכה שחוסל על ידה.