גניבת האמל"ח בבסיס בצפון: "פערים באבטחה, ריבוי התרעות שווא"

מהתחקיר הראשוני עולה כי "קיים מענה לא מספק בתחום אחסון התחמושת" במחנה "צנובר" שנפרץ וממנו נגנבו כ-70 אלף כדורים ו-72 רימוני מטול. המסקנות יוצגו בפני מפקד פיקוד הצפון תוך חודש. בינתיים - הוא הנחה לנקוט צעדים מיידים

בסיס צנובר ברמת הגולן
בסיס צנובר ברמת הגולן | צילום: חדשות 13

מפקד פיקוד הצפון, אלוף אורי גורדין, קיים היום (ראשון) תחקיר ראשוני בעקבות גניבת האמל"ח בפריצה למחנה "צנובר" ברמת הגולן. מפקד אוגדה 210, תת-אלוף ציון רצון, הציג למפקד הפיקוד את עיקרי התחקיר הראשוני באירוע הפריצה. מהתחקיר עולה כי ישנם פערים באבטחה וריבוי התרעות שווא.

גורדין ציין כי מהתחקיר הראשוני עולה שישנם פערים בתשתית האבטחה במחנה, ריבוי של התרעות שווא ומענה לא מספק במתחם אחסון התחמושת. באשר לפער בתשתית אבטחת המחנה, קיימת תכנית לטיפול, שעתידה לצאת אל הפועל במהלך השנה הקרובה.

עוד בתחקיר עלה כי מיד לאחר האירוע, חברו כוחות לביצוע סריקות נרחבות וספירות מלאי. מפקד הפיקוד ציין לחיוב את שיתוף הפעולה הבין-ארגוני בין צה״ל, משטרת ישראל ושב״כ מיד לאחר האירוע, אשר עתיד להימשך גם בימים הקרובים.

כאמור, הנחה מפקד הפיקוד על הקמת ועדת מומחים בראשות מפקד חטיבה 4, אלוף-משנה מיקי שרביט, אשר תתחקר ותבדוק את כלל הגורמים והכשלים שאפשרו את אירוע גניבת התחמושת. ממצאי התחקיר יוצגו למפקד הפיקוד בתוך כחודש. עוד ייבחן נושא ריכוז התחמושת במחנה, ותיבנה יכולת התרעה מוקדמת.

בסיכום התחקיר הנחה מפקד הפיקוד על מספר צעדים מיידים, בהם תרגולי אבטחה בכלל היחידות בפיקוד הצפון וקיום הערכת מצב ייעודית נוספת בנושא הגנת מחנות.

נזכיר כי משטרת ישראל הודיעה הבוקר על מעצרם של שישה בני אדם החשודים במעורבות בגניבה. כל החשודים הובאו בפני בית המשפט, שנענה לבקשת המשטרה והאריך את מעצרם עד ליום שלישי הקרוב.

אירוע הגניבה התגלה לאחר שבמהלך הלילה שבין שישי לשבת בוצעו בבסיס ספירת מלאי בבונקרים, וממנה עלה כי ישנו חוסר של כ-73 אלף כדורים מסוג 5.56, וכן כי נגנבו כ-72 רימוני מטול נפיץ. לא נגנבו כלי נשק מסוג כזה או אחר.