בתום מצוד: נלכדו המחבלים שביצעו את הפיגוע בדרום הר חברון

בפעילות משותפת של שב"כ, צה"ל ומג"ב נעצרו שני פלסטינים קרובי משפחה תושבי חברון בחשד לביצוע פיגוע הירי אתמול בכביש 60, בו נרצחה הגננת בת שבע ניגרי. השניים קשרו עצמם לפיגוע, הנשק ששימש אותם נתפס

זמן צפייה: 04:04

שני פלסטינים, קרובי משפחה מחברון, החשודים בביצוע פיגוע הירי אתמול בדרום הר חברון נעצרו הבוקר (שלישי) על ידי לוחמי ימ"מ, בפעילות משותפת של שב"כ, צה"ל ומג"ב. הנשק בו נעשה שימוש בפיגוע נתפס גם הוא, והמחבלים קשרו עצמם לפיגוע, בו נרצחה הגננת בת שבע ניגרי בת ה-40 מבית חגי. מבית החולים סורוקה בבאר שבע נמסר הבוקר כי חל שיפור במצבו של אריה לייב גוטליב בן ה-39, שנפצע באורח קשה בפיגוע, והוא בהכרה מלאה ונושם בכוחות עצמו, אך צפויים לו ניתוחים נוספים.

שר הביטחון יואב גלנט הנחה הבוקר את מתאם פעולות הממשלה בשטחים, האלוף רסאן עליאן, לשלול ולמנוע היתרי כניסה לישראל מבני משפחות המחבלים שביצעו את הפיגוע ונעצרו הלילה, ואמר: "מערכת הביטחון פועלת בכל האמצעים העומדים לרשותה לסיכול הטרור ביהודה ושומרון. בהנחייתי, נשללה מתחילת השנה כניסתם של אלפי פלסטינים, שקרובי משפחתם ביצעו והכווינו פעולות טרור נגד כוחות הביטחון ואזרחים ישראלים. לצד המאמץ המבצעי, נמצה את הדין ונגבה מחיר יקר מהמחבלים, משולחיהם ומסביבתם התומכת".

במהלך הלילה פעלו כוחות הביטחון במבצע מעצרים נרחב, ומלבד שני המחבלים שביצעו את הפיגוע נעצרו 30 מבוקשים נוספים ברחבי יהודה ושומרון. בפעילות בכפר אזבבדה הסמוך לג'נין הושלכו מטענים לעבר הכוח שהגיב בירי וזוהתה פגיעה. לפי דיווח פלסטיני, הצעיר עות'מאן עאטף אבו חרג' מהכפר זבאבדה מת מפצעיו לאחר שנפגע מאש צה"ל. לא היו נפגעים לכוחות הביטחון. במקביל נמשך המצוד אחר המחבל שביצע את הפיגוע בחווארה ביום שבת.

פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים | צילום: דובר צה''ל
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים
פעילות כוחות צה''ל הלילה בשטחים

הלילה הובאה למנוחות בת שבע ניגרי שנרצחה בפיגוע. מסע הלוויה יצא מרחבת המרכז התורני בבית חגי לכיוון בית העלמין בכפר עציון. שיראל, בתה בת ה-12 של ניגרי, שהייתה עמה ברכב ולא נפגעה, ספדה לה: "אמא, אני רוצה לתת לך חיבוק פעם אחרונה, אני תמיד אתגעגע אלייך, אני יודעת שאת שומרת עליי גם מלמעלה".

"הבוקר יצאנו לקניות בירושלים", סיפרה שיראל, "עלינו על הרכב של אריה ולפתע שמעתי שלוש יריות. ראיתי שהחלונות בוערים לגמרי. התקשרתי למד"א ואמרתי שיורים עלינו. כולם טפלו בך והחזירו לך טוב. אני מבקשת ממך אמא שתשמרי עלי ועל אבא, ואל תעזבי אותי, תתפללי שיבוא המשיח. אני בטוחה שטוב לך שם. אני אוהבת אותך והילדים שלי ידעו איזה אימא לביאה הייתה לי".

בתה של בת שבע ניגרי סופדת לאימה
בתה של בת שבע ניגרי סופדת לאימה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

אלי, בעלה של בת שבע, ספד לה בהלווייתה: "בת שבע יקרה אהובה שלי. איך אפשר להמשיך עכשיו, כל התוכניות, כל החלומות. אני מתגעגע אלייך, אוהב אותך. אני לא כותב הרבה. תשמרי עלינו מלמעלה, על הילדים שלנו. את הארמון שבנינו ביחד לא ניתן לפרק. מודה לך על 18 שנים של אהבה בלתי פוסקת".

הלווייתה של בת שבע ניגרי
הלווייתה של בת שבע ניגרי | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

עמוס, אחיה של בת שבע, ספד לה: "זכיתי לגדול איתך ובשנים הראשונות לחלוק חדר איתך. תמיד היית אחות גדולה. בתצ'י, היית השראה לכולנו. אוהבת אדם ובעיקר מלאכים קטנים. זכית להקים בית עם בעל אוהב. כל אחד ואחד, נגעת בכולם. בתצ'י אני אוהב אותך, תמסרי ד"ש לאבא. נוחי על משכבך, אוהבים וכבר מתגעגעים".

אליה, אחותה של בת שבע, הספידה גם היא: "בת שבע שלי, אני נתגעגעת ומרוסקת. את האחות הכי טובה שאפשר לקבל. את השראה אמיתית. את כולך לב וטוהר, וזה כל כך ברור שאם מישהו צריך ללכת מאיתנו ראשון זאת תהיי את. הוכחת תמיד כמה כוחות יש לך. כל מקום שהגעת הארת אותו. כמה שיחות היו לנו וכמה בכי, ועברנו יחד את הפרידה מאבא לפני 3 שנים. אני מתגעגעת, אני רוצה עוד חיבוק. את האחות הכי הכי הכי. מבטיחה שנשמור על אמא ואלי ושיראל. כשאת מגיעה למעלה תמסרי לאבא נשיקה ותגידי להקב"ה שדי. הלוואי ובזכותך העם שלנו יתאחד. תשמרי עלינו, אוהבת אותך ומתגעגעת".

בני משפחתה של בת שבע ניגרי בהלווייתה
בני משפחתה של בת שבע ניגרי בהלווייתה | צילום: חיים גולדברג, פלאש 90

חני ברוק, מפקחת גני הילדים באפרת מטעם משרד החינוך, סיפרה כי בת שבע ניגרי הייתה "גננת שכולה לב ונתינה, מסורה ומחבקת", וסיפרה: "היא הייתה בדרך לפגוש חברות ולהכין את הגן לקראת פתיחת השנה. בת שבע אהבה את הילדים בכל רמ"ח אבריה ושס"ה גידיה. בכל פעם שנכנסתי אליה לגן היא קיבלה אותי במאור פנים, בהכרת הטוב, בחיוך שתמיד ליווה אותה. ילדי הגן היו בשבילה היו הכול. היא תמיד חיבקה ונתנה מה שהיא יכולה לילדים, לצוות, להורים. זו אבידה גדולה לכולנו".

בת שבע ניגרי שנרצחה בפיגוע ואריה לייב גוטליב שנפצע קשה בכביש 60 בדרום הר חברון
בת שבע ניגרי שנרצחה בפיגוע ואריה לייב גוטליב שנפצע קשה

מוקדם יותר אתמול, ראש הממשלה בנימין נתניהו ושר הביטחון יואב גלנט הגיעו לזירת הפיגוע וסיירו במקום. ראש הממשלה הצהיר: "אנחנו נמצאים בעיצומה של מתקפת טרור שמעודדת, ממומנת ומוכוונת על ידי איראן וגרורותיה. אנחנו פועלים מסביב לשעון, כל המפקדים והחיילים כדי להשיג את המרצחים ומי שמנסים לרצוח את אזרחי ישראל. עד היום השגנו את כולם וגם נשיג את אלה. צריך להבין שחלק ניכר מגל הטרור הזה בא כתוצאה מהכוונה חיצונית".

שר הביטחון גלנט אמר במהלך הסיור: "השינוי המשמעותי ביותר שקורה, קשור למימון האיראני ולנשק הרב שנמצא בשטח, כולו בהכוונה של איראן שמחפשת כל דרך לפגוע באזרחי ישראל. אנחנו נגיע למחבלים ונעשה פעולות נוספות שיבטיחו את הביטחון של אזרחי ישראל וגביית מחיר ממי שאחראי לכך".

רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בזירת הפיגוע בדרום הר חברון
רה''מ נתניהו ושר הביטחון גלנט בזירת הפיגוע בדרום הר חברון | צילום: אריאל חרמוני, משרד הביטחון

הרמטכ"ל רא"ל הרצי הלוי ביקר בזירת הפיגוע גם כן, והוא קיים במקום תחקיר ראשוני והערכת מצב יחד עם ראש השב"כ רונן בר, מפקד פיקוד המרכז האלוף יהודה פוקס ומפקד אוגדת יהודה ושומרון, תת-אלוף אבי בלוט. האלוף פוקס קיים לפני כן תדריך לעיתונאים בזירה, שלח תנחומים למשפחת ניגרי ששכלה את בת שבע בפיגוע וכן למשפחת ניגרקר שאיבדה שלשום אב ובן בפיגוע בחווארה, ואמר: "אנחנו בהסלמה וגל טרור שלא ידענו מזה זמן רב".

"צה"ל וכוחות הביטחון פועלים מדי יום בהגנה וסיכול טרור, ועושים זאת בקסבאות ובמחנות הפליטים", אמר האלוף פוקס, "אלפי לוחמים ואנשי שירות, מג"ב ומשטרה, מנסים להקדים את האויב ולסכל אותו, וברוב המקרים מקדימים. השבוע לא הצלחנו. נרדוף את האויבים מחווארה ומחברון ועם שולחיהם. נעשה כל מאמץ להגן ותחושת ביטחון לתושבי מדינת ישראל. נלמד מהאירועים ונתחקר נשתפר ונפיק לקחים כדי להביא הגנה למדינת ישראל".

הרמטכ''ל הרצי הלוי בזירת הפיגוע בדרום הר חברון
הרמטכ''ל הרצי הלוי בזירת הפיגוע בדרום הר חברון | צילום: דובר צה''ל
הרמטכ''ל הרצי הלוי וראש שב''כ רונן בר בזירת הפיגוע בדרום הר חברון
הרמטכ''ל הרצי הלוי וראש שב''כ רונן בר בזירת הפיגוע | צילום: דובר צה''ל

בהערכת המצב שקיימו אתמול בצה"ל הוחלט על תגבור של גדוד ושתי פלוגות באוגדת יהודה ושומרון. הכוחות תוגברו כבר אתמול, והם יסייעו בהגנה על הגזרה, במאמץ סגירת המעגל על המחבל ויתווספו לסד"כ התגבור הקיים באיו"ש. ברקע המצב הביטחוני, ישיבת הקבינט הוקדמה ותתקיים היום.