דיווח: חמינאי הורה לצבא איראן להיערך למלחמה עם ישראל

ב"ניו יורק טיימס" דווח כי המנהיג העליון האיראני הורה לכוחות המזוינים במדינתו להיערך למלחמה ולהכין תגובות שונות למתקפה הישראלית הצפויה - בהתאם לחומרתה. עם זאת, גורמים איראניים מסרו כי טהראן עשויה להבליג במקרה שלא ייגרם נזק משמעותי במסגרת תקיפת צה"ל

זמן צפייה: 00:23

המנהיג העליון של איראן עלי חמינאי הורה לכוחות המזוינים במדינתו להיערך למלחמה עם ישראל, במידה וזו תחליט להוציא לפועל מתקפה רחבת היקף בשטח הרפובליקה האסלאמית - כך דווח הלילה (שישי) בעיתון האמריקני "ניו יורק טיימס".

לפי הדיווח, המתבסס על מספר מקורות איראניים, טהראן עשויה להבליג ולא להגיב לתקיפה הישראלית הצפויה, אם זו תהיה מצומצמת ותכוון נגד בסיסיים צבאיים ומחסני טילים של משטר האייתוללות. גורמים ביטחוניים וצבאיים ששוחחו עם ה"ניו יורק טיימס" בעילום שם הדגישו כי איראן מכינה מספר תגובות אפשריות נגד ישראל, אך הדגישו כי אופי התגובה והיקפה ייקבעו בסופו של דבר על בסיס חומרת התקיפה של צה"ל.

במקרה שישראל תבחר לתקוף מתקני גרעין, מתקני אנרגיה או לפגוע בבכירים איראניים, חמינאי הורה להוציא לפועל תגובה קשה. גורמים איראניים מסרו כי תקיפה ישראלית שתגרום לנזק משמעותי תגרור תגובה שעלולה לכלול שיגור של אלף טילים בליסטיים, לצד החרפת התקיפות נגד ישראל מצד שלוחותיה של טהראן ברחבי המזרח התיכון.

דגל איראן ומתקן נפט
דגל איראן ומתקן נפט | צילום: רויטרס
תרגיל חיל האוויר ברקע איומי איראן
תרגיל חיל האוויר בחודש אוגוסט, על רקע המתיחות עם איראן | צילום: דובר צה"ל

ב"טיימס" הבריטי דווח אתמול כי הדלפת מסמכי הפנטגון, המפרטים את ההכנות לתגובה הישראלית באיראן, הביאו לדחיית התקיפה. לפי הדיווח, ישראל מודאגת כי הדלפת המסמכים עלולה לסייע לאיראן לצפות מספר דפוסי תקיפה, ובעקבות זאת בכירים ישראלים נאלצו להיערך מחדש - ולתכנן תוכנית חלופית לתגובה נגד משטר האייתוללות.

במערכת הביטחון הכחישו את הפרסום ואמרו כי "היו כמה חלונות זמן מאז מתקפת הטילים ב-1 באוקטובר, והתקיפה לא יצאה לפועל משיקולים שונים. נבחר את הזמן הנכון לתקוף". במקביל, דיווחים בארה"ב שלפיהם המתקפה תכלול מטוסים רבים וחמיושים מדויקים למתקנים צבאיים. כמו כן, גורמים בישראל הדגישו כי "התיאום עם ארה"ב לקראת התקיפה מלא".

אנתוני בלינקן ובנימין נתניהו בפגישה בירושלים
אנתוני בלינקן ובנימין נתניהו בפגישה בירושלים

תיאום התקיפה עם ממשל ביידן הושלם לפני כיומיים, במהלך ביקורו של מזכיר המדינה האמריקני אנתוני בלינקן בארץ. במהלך פגישתו הארוכה עם ראש הממשלה בנימין נתניהו בלשכתו בירושלים, בלינקן ביקש כי ישראל תמתן את תגובתה על מתקפת הטילים שבוצעה נגדה, אך הבהיר שוושינגטון מגבה את ירושלים ומכבדת את זכותה להגן על עצמה.

על פי המסמכים שהודלפו מהפנטגון בנוגע לתוכניות הישראליות, התקיפה בשטח הרפובליקה האסלאמית תכלול, להערכות האמריקנים, שימוש נרחב במטוסי קרב חמושים בטילי אוויר-קרקע מדויקים וארוכי טווח, שישוגרו בבת אחת לעבר מטרות שונות - בכדי לעקוף את מערכות ההגנה האיראניות.