עשרות התרעות לפיגועים: כוחות הביטחון בכוננות מוגברת עד צאת החג

אחרי שבוע עמוס בהפרות סדר בירושלים, ערב החג עבר בצורה יחסית רגועה, ועל השטחים הוטל סגר שיימשך עד צאת החג. לוחמי צה"ל ומג"ב וכוחות משטרה מתוגברים שומרים על הסדר - בתקווה לסיים את תקופת החגים בצורה שקטה

זמן צפייה: 05:10

הכוננות הגבוהה לפיגועים והפרות סדר בירושלים ובשטחי יהודה ושומרון מעסיקה את כוחות הביטחון גם הערב (ראשון), ובידי מערכת הביטחון עשרות התרעות לפיגועים. על השטחים הוטל היום סגר שיימשך עד מחר בלילה, ובמהלכו לא תותר כניסה של פלסטינים לישראל.

בשכם החליט צה"ל להטיל סגר נושם, ומלבד שלושה מעברים הפלסטינים לא יוכלו לנוע שם בחופשיות. בירושלים היה היום יחסית רגוע, אחרי שבוע מתוח מאוד עם מהומות שלא נראו הרבה מאוד זמן, אך גם שם הכוננות תישאר גבוהה.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-2210162016' autoplay='0' credit='' desc='נצ"מ ארז תבור: "אנחנו בפריסה רחבה מאוד של שוטרים"' poster='' kid='1_3scy1i50' duration='']

נצ"מ ארז תבור, קצין אג"ם במחוז ירושלים, סיפר הערב במהדורה המרכזית: "במהלך כל חגי תשרי אנחנו בפריסה רחבה מאוד של שוטרים. ראינו את האירועים האחרונים שהתרחשו וקיבלו מענה מבחינתנו, וגם עכשיו לקראת שמחת תורה אנחנו בפריסה מאוד רחבה של שוטרים בכל העיר, בבתי כנסת ובנקודות החיכוך".

"הנוכחות הזאת חשובה", הוסיף נצ"מ תבור, "וחשוב לנו האופן שבו האזרחים רואים ומרגישים אותנו. אנחנו גם בנקודות חיכוך אבל לא מזניחים גם את ריכוזי הקהל והשווקים. אנחנו נמצאים גם במערב העיר וגם במזרח העיר עם כוחות מאוד גדולים. גם בהקפות השניות תהיה נוכחות מוגברת, בכוחות גלויים וסמויים".

"אני מעריך שנמשיך גם אחרי החג", סיכם נצ"מ תבור, "אני לא יודע אם באותם כוחות ואותם מימדים, אבל בנוכחות גדולה, ההיערכות שלנו היא גם ליום שאחרי החג, נהיה פה בכוחות מתוגברים ונמשיך לתת את תחושת הביטחון".

שוטרים שומרים על הסדר בירושלים בחגי תשרי
שוטרים שומרים על הסדר בירושלים בחגי תשרי | צילום: דוברות המשטרה

בצל ההסלמה בחודש האחרון ביהודה ושומרון, ראש הממשלה יאיר לפיד קיים היום דיון ביטחוני מיוחד בקריה בתל אביב, בהשתתפות ראש הממשלה החליפי נפתלי בנט, שר הביטחון בני גנץ ובכירי מערכת הביטחון, זאת לאחר דיונים ארוכים שקיים שר הביטחון במהלך הלילה ובכל הימים האחרונים.

גורם מדיני אומר הערב לחדשות 13 כי הגורמים השונים דנו על המשך הפעילות המבצעית של צה"ל ועל הדרכים למניעת הסלמה. מוקדם יותר היום ביקר שר הביטחון גנץ בגוש עציון, ואמר: "אנחנו נמשיך בפעילות מול הטרור", אמר גנץ, "ונרחיב אותה ככל שיידרש ובכל האמצעים - התקפיים, הגנתיים, מדיניים ואזרחיים".

שר הביטחון בני גנץ מבקר בגוש עציון
שר הביטחון בני גנץ מבקר בגוש עציון | צילום: אלעד מלכה

המשטרה דיווחה היום כי לוחמי משמר הגבול בעוטף ירושלים עצרו במהלך סוף השבוע חשוד פלסטיני תושב כפר ספא, שאיים ברשתות החברתיות על לוחמת מאותו הגדוד בו שירתה הלוחמת סמל נועה לזר ז"ל, שנפלה בפיגוע הירי בשועפאט. האיומים של החשוד נשלחו בזמן שהחיילת חברתה לנשק של הלוחמת נועה לזר ז"ל הייתה בהלווייתה.

החשוד נעצר והועבר לחקירה במשמר הגבול עוטף ירושלים. מעצרו של החשוד הוארך בשמונה ימים נוספים בבית המשפט הצבאי עופר. מאז החל חג הסוכות נעצרו למעלה מ-50 חשודים בגין מעורבותם בהפרות סדר, מרביתם קטינים וחלקם נתפסו בשעת מעשה.

פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשועפאט
פלסטינים מתעמתים עם כוחות הביטחון בשועפאט | צילום: ג'מאל עוואד, פלאש 90

בתום הערכת מצב ביטחונית שקיים הבוקר שר הביטחון גנץ, הוחלט על שלילת היתרי הכניסה לישראל של 164 מבני משפחותיהם של גורמי טרור במרחב העיר שכם. בשנה האחרונה נמנעה כניסתם לישראל של למעלה מ-2,500 קרובי משפחה של מחבלים פלסטינים שביצעו פיגועי טרור נגד אזרחי ישראל.

מתאם פעולות הממשלה בשטחים, אלוף רסאן עליאן, אמר על ההחלטה: "מערכת הביטחון פועלת בכל האמצעים העומדים לרשותה לסיכול הטרור ביהודה ושומרון. ידעו המחבלים שמסתתרים בלב האוכלוסיה האזרחית בשכם - שזהותם מוכרת היטב למערכת הביטחון ודרך הטרור שבה הם בוחרים תשליך גם על בני משפחותיהם, שלא יוכלו להמשיך ולהתפרנס בישראל".