"זירת קרב, סכנת חיים": סיור לילי בחבית הנפץ של ירושלים

כמעט בכל לילה מתייצבות פלוגות מג"ב מול עשרות מתפרעים, שכבר לא מסתפקים ביידויי אבנים וגם לא בבקבוקי תבערה, אלא במטעני צינור. עבור עוברי האורח זו סכנת נפשות. ההידרדרות הביטחונית מאיימת להתלקח - והחשש המרכזי הוא שהאלימות תגיע גם לערים המעורבות • תיעוד המיוחד

זמן צפייה: 12:38

מזרח ירושלים בערה השבוע כפי שלא בערה זמן רב. הלילות נראו כמו שדה קרב: נשק חי, בקבוקי תבערה, זיקוקים ומטעני צינור. עוצמת ההתפרעויות הפתיעה גם את מערכת הביטחון. בשכונות, שגם בימי שיגרה סובלות מאלימות, פשע וסמים ומשבר אמון עמוק עם המשטרה והמדינה - שלא ממש נמצאת שם - התלקחה האלימות ביתר שאת. "זו זירת קרב", אומר אחד התושבים.

בתמונות מעיסאוויה, שאליה הגיע צוות חדשות 13 כדי להבין מה חושב הרחוב הפלסטיני על הימים האחרונים במחנה הפליטים שועפאט והפיגוע הרצחני שבו נהרגה החיילת נועה לזר, הוא נקלע להתפרעויות הקשות, שאותן אפשר להגדיר כלא פחות מליל קרב. המתפרעים כבר לא מסתפקים ביידויי אבנים וגם לא בבקבוקי תבערה. עכשיו כבר מדובר על השלכת מטעני צינור - כלי נשק חם שמסכן חיים. בזמן שצוות חדשות 13 נמצא במקום - אין כמעט משתתפים בהצגה הזו, חוץ מהשוטרים והמתפרעים. מחמוד, נהג אגד שחזר מעבודתו, אמר: "זו סכנה בשבילי ללכת עכשיו. אני חושב כל הזמן על הילדים שלי, על אשתי".

זירת הפיגוע בירושלים
זירת הפיגוע במחסום שועפאט בירושלים | צילום: דוברות המשטרה

הסכנה להיפגע כאן ממשית. פלוגת תגבור של משמר הגבול מגיעה כדי לשמור על הסדר. מדובר בתמונות שמזכירות פתיחת ציר בקסבה בחברון.  הלילות הקשים במזרח ירושלים מעלות את הדריכות בקרב כל גורמי הביטחון. החשש המרכזי הוא שהאלימות תגלוש לתחומי הקו הירוק ולערים המעורבות. במזרח ירושלים הכול מורכב ומסובך: זה מתחיל בהר הבית ובמסגד אל-אקצא, שבכל רגע יכול להבעיר את כל המזרח התיכון - ונמשך במחנה הפליטים שועפאט - האזור המורכב ביותר בישראל, אולי אפילו בעולם.

התושבים באזור, בעלי תעודת זהות כחולה, הם בעלי זכות הצבעה לעירייה - אבל לא לכנסת. עיסאוויה היא כנראה השכונה הקשה מכולן במזרח ירושלים, בה אי האמון בין התושבים למשטרה הוא העמוק ביותר. כבר שנים ארוכות שהתושבים מתלוננים על כך שהמדינה מתנערת מהמקום שבו הם חיים: תחנות סמים באין מפריע, ארסנל של נשק באין מפריע - לכל רוכש; כנופיות רצחניות שסוגרות חשבונות באמצע הרחוב - ואיש לא נוקף אצבע. תושבי השכונה, ברובם, רוצים חיים שקטים ורגועים. "הילדים גדלים בפשע", אומר אחד התושבים. "הוא נלחם מאז שהוא קטן. נלחם בשביל לחיות".

הפרות סדר במזרח ירושלים
הפרות סדר במזרח ירושלים | צילום: דוברות המשטרה

על רקע ההזנחה הזו, ברור כיצד מתפתחת כאן האלימות הלאומנית הקיצונית: לוואקום הזה נכנס חמאס ומסית את הצעירים. הרשתות החברתיות גועשות. הם מבקשים לייצר זיקה ברורה בין מזרח ירושלים לשטחים: כשג'נין ושכם בוערות - גם הם צריכים לפעול. גם במערב ירושלים קבוצות של נערים יהודים יוצאות באופן מאורגן כדי להתעמת עם ערבים, והם לא מתביישים בזה והם מצהירים על כך בגלוי. הם מבלים כך את לילות חמישי באופן קבוע. השוליים הקיצוניים של עיר הבירה, כך נראה, כבר תופסים מקום בולט הרבה יותר.

כשמחברים את כל הדבר הזה לנעשה לצפון הגדה מקבלים זירת אירועים קשה ומטרידה במיוחד: רגע לפני חג שמחת תורה והסדרי התפילה בהר הבית - ניתן רק לקוות שהלהבות לא יעלו מעבר למה שכבר נראה.