"בפנים אתה מרגיש מלך, בחוץ - רגוע": פרידה מ"אלוף ההפלות"

גיורא רום, מגדולי טייסי הקרב שמת בגיל 78, יירט במלחמת ששת הימים חמישה מטוסי אויב - מהלך שזיכה אותו בתואר "אייס". הוא נפצע - וברח מביה"ח כדי להילחם. במלחמת ההתשה הוא נפל בשבי המצרי. באחרונה תמך במחאת טייסי המילואים נגד המהפכה המשפטית. הלווייתו תתקיים מחר ב-18:30 בסביון

זמן צפייה: 02:59

אלוף במיל' גיורא רום, שהלך בסוף השבוע לעולמו בגיל 78 בתום מאבק במחלת הסרטן, היה מגדולי טייסי חיל האוויר הישראלי. בשנת 1962 הוא התגייס לקורס טיס, ובמלחמת ששת הימים היה כבר טייס מוביל של טייסת המיראז' עם "העטלף". בשלושת הימים הראשונים של המלחמה הוא עשה את הבלתי ייאמן כשהפיל חמישה מטוסי אויב - ארבעה במצרים ואחד בסוריה. האלוף במיל' רום יובא למנוחות מחר (ראשון) ב-18:30 בבית העלמין בסביון.

רום הותיר אחריו אישה ושלושה ילדים. מדובר צה"ל נמסר הערב כי "הרמטכ"ל רב-אלוף הרצי הלוי, פורום המטה הכללי של צה"ל, מפקדי צה"ל וחייליו, מרכינים ראש עם מותו של האלוף (בדימוס) גיורא רום".

נשיא המדינה יצחק הרצוג ספד לו בחשבון הטוויטר שלו: "בכאב ובצער אנו נפרדים מאלוף גיורא רום, מפקד וטייס קרב אמיץ ונועז שהפיל שוב ושוב מטוסי אויב. גיורא, איש שיחה מרתק ואזרח ישראלי מיוחד במינו, הציב כל חייו את מדינת ישראל והעם היהודי בראש מעייניו והותיר אחריו מורשת מפוארת. יהיו זכרו ומורשתו ברוכים לעד".

אלוף במיל' רום הפך ל"אייס" הראשון של חיל האוויר הישראלי - תואר אצולה של קהילת טייסי הקרב בעולם. בעבר הוא סיפר: "באותם ימים לא הייתה את תרבות הסלבס, שמיד אתה מופיע בכל מוספי סוף השבוע. בפנים אתה מרגיש מלך העולם, אבל כלפי חוץ אתה משדר רגיעה מוחלטת". באותה מלחמה הוא אף נפצע ברגלו - אבל ברח מבית החולים וחזר להילחם.

האירוע שעיצב את חייו קרה שנתיים לאחר מכן, במלחמת ההתשה. הוא השתתף בתקיפה במצרים, אך מטוס המיראז' שלו נפגע מטיל של מטוס מצרי, והוא נפל בשבי שממנו שוחרר כעבור שלושה חודשים וחצי עם שבויים נוספים בעסקת חילופים - תמורת כ-70 אסירים מצרים. "הייתה מנטרה שחזרתי עליה אולי מאה פעמים: 'אני טייס, אני קצין בחיל האוויר הישראלי ואני מבקש טיפול רפואי'"", הוא סיפר בעבר. בינואר 1971 הוא שב אל מטוס המיראז' - אותו אחד שבו הופל.

אלוף (מיל') גיורא רום
אלוף (מיל') גיורא רום | צילום: דובר צה''ל

יומיים לפני פרוץ מלחמת יום הכיפורים ב-1973, הוא קיבל את הפיקוד על טייסת הסקייהוק, "הדרקון המעופף", בבסיס תל נוף. זו הייתה טיסתו הראשונה בסקייהוק תחת אש. לאחר עשרות שנים בחיל האוויר ובצה"ל הוא השתחרר ומונה למנכ"ל התשתיות הלאומיות, ובהמשך ליו"ר הרשות לבטיחות בדרכים.

בחודשים האחרונים לחייו, תמך רום לחלוטין במחאת טייסי המילואים נגד המהפכה המשפטית. ההודעה האחרונה שעליה חתם תמכה גם בצד של אי-ההתייצבות לשירות מילואים. בתמונה האחרונה, הוא צולם לצד מפקד חיל האוויר אלוף תומר בר, שבא להיפרד ממנו במיטת חוליו.