ארה"ב מאשרת: מרוואן עיסא, סגנו של מוחמד דף, חוסל

אחרי סימני השאלה והספקות, היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן אישר כי בכיר חמאס חוסל בשבוע שעבר, בתקיפה ישראלית במחנה הפליטים נוסיראת שבמרכז הרצועה. סאליבן התייחס גם לשיחה של נתניהו וביידן מוקדם יותר, ואמר כי הנשיא מודאג שעדיין לא הוצגו תוכניות לפעולה ברפיח: "פעולה ללא אסטרטגיה תיצור כאוס"

זמן צפייה: 01:22

אחרי כל סימני השאלה, הבדיקות והספקות - הגיע האישור הרשמי: היועץ לביטחון לאומי של ארה"ב ג'ייק סאליבן מאשר הערב (שני) שמרוואן עיסא,סגנו של ראש הזרוע הצבאית של חמאס מוחמד דף, חוסל בתקיפה ישראלית ברצועת עזה בשבוע שעבר. הדברים נאמרים לאחר שנשיא ארה"ב ג'ו ביידן וראש הממשלה בנימין נתניהו שוחחו מוקדם יותר, בין היתר על הנושא הזה.

עוד דיבר סאליבן על פעולה צבאית אפשרית ברפיח, ואמר כי פעולה שכזו "תהיה טעות בלי אסטרטגיה ברורה, ותיצור כאוס". סאליבן טען כי ביידן מעוניין במשלחת ישראלית שתגיע לוושינגטון ותדון על הנושא. עוד הדגיש היועץ לביטחון לאומי כי הנשיא אמר לנתניהו שהעולם וארה"ב עדיין לא ראו תוכנית מסודרת לפעולה ברפיח, וכי הדבר מעורר דאגה.

לדבריו, הנשיא הדגיש בשיחה את חשיבות ישראל בשבילו. כמו שאמר בנאום מצב האומה. ישראל התקדמה מאוד, ואנחנו תומכים בחיסול עיסא, אך במקביל האזרחים ברצועת עזה מתים, מדובר בשיא של כל הזמנים.

דובר צה"ל חשף תיעוד חדש של מוחמד דף
תיעוד חדש של מוחמד דף. ארה"ב הכריזה כי סגנו חוסל | צילום: דובר צה"ל

בשבוע שעבר, בלילה שבין שבת לראשון, הפציצו מטוסי קרב ישראליים מבנה במחנה הפליטים נוסיראת, בעקבות מידע מודיעיני שהתקבל ולפיו ייתכן שעיסא נמצא במקום. בעבר ניסתה ישראל להתנקש בעיסא - אך ללא הצלחה.

מרוואן עיסא, סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס וממייסדי הארגון, אינו נוהג להופיע בפומבי לרוב. בנו, מוחמד עיסא, חוסל בתקיפה אווירית של חיל האוויר לפני כחודשיים, ואחיו, וואיל עיסא, חוסל במהלך מבצע שומר החומות.

ב-2011 עיסא היה גורם משמעותי בעסקת גלעד שליט, במסגרתה שוחררו 1,027 אסירים פלסטיניים. סגן ראש הזרוע הצבאית של חמאס הופיע בפומבי באופן נדיר בועידת חמאס ב-2015, בה טען שחמאס מעוניין להכפיל את כוחו באמצעות שיפור יכולותיו לייצר רקטות באופן עצמאי.

בפברואר 2020 דווח כי ישראל תכננה להתנקש ביחיא סינוואר ובמרוואן עיסא, אך גורמי מודיעין מצריים שכנעו להימנע מכך. עוד באותה השנה נכנס עיסא לרשימת הטרוריסטים המבוקשים בידי ארצות הברית, וב-2023 נוסף לרשימת הטרוריסטים המבוקשים בידי המועצה האירופית - בשל פעילותו בחמאס.