מנהל שיפא ועשרות עזתים שוחררו ממעצר, השרים זועמים: "באיזו סמכות?"

כפי שנחשף בחדשות 13, ישראל החלה בהליך שחרור עזתים כדי לפנות מקום בכלא למחבלי נוח'בה. מוחמד אסו סלמייה, מנהל בית החולים בעיר עזה, שוחרר ממעצר אחרי 8 חודשים לצד עשרות עזתים נוספים. סערה פרצה בקרב שרי הממשלה, כאשר שיקלי ביקש הבהרות מגלנט, ובן גביר כתב: "הגיע הזמן לשלוח את ראש שב"כ הביתה". לשכת גלנט: "הנושא באחריות שב"כ ושב"ס". משרד רה"מ: "זהות המשוחררים - החלטת גורמי ביטחון"

זמן צפייה: 05:32

כפי שנחשף בחדשות 13, ישראל שחררה הלילה (שני) כ-50 עצורים עזתים בחזרה לרצועת עזה, ובראשם ד"ר מוחמד אבו סלמייה, מנהל בית החולים שיפא שנעצר בתחילת המלחמה לפני כשמונה חודשים. סערה פרצה בקרב שרי הממשלה בעקבות הדיווח, כאשר השר עמיחי שיקלי ביקש הבהרות משר הביטחון יואב גלנט, והשר לביטחון לאומי איתמר בן גביר כתב: "הגיע הזמן לשלוח את ראש שב"כ הביתה".

"הוא עושה מה שהוא רוצה, וגלנט איתו על מלא", הוסיף בן גביר, "שמים פס על הקבינט והממשלה". השרה אורית סטרוק כתבה: "שואלת ברצינות: באיזו סמכות?", ואילו שר התקשורת שלמה קרעי כתב: "ישראל צריכה הנהגה ביטחונית חדשה".

השר גלנט מצידו טוען שלא ידע על ההחלטה, ומלשכתו נמסר: "נוהל כליאת אסירים ביטחוניים ושחרורם נמצא תחת השב״כ והשב״ס ואינו כפוף לאישור שר הביטחון". ממשרד רה"מ נמסר: "ההחלטה על שחרור האסירים באה בעקבות דיונים בבג"ץ בעתירה נגד החזקת אסירים במתקן המעצר שדה תימן. זהות האסירים המשוחררים נקבעת באופן עצמאי ע"י גורמי הביטחון על פי שיקוליהם המקצועיים. ראש הממשלה הנחה לערוך בירור מידי בנושא".

ההתכתבות בקבוצת הוואטסאפ של שרי הממשלה
ההתכתבות בקבוצת הוואטסאפ של שרי הממשלה

משב"כ נמסר: "לאחרונה התקבלה החלטה על שינוי ייעודו של מתקן ״שדה תימן״, כך שיוחזקו בו עצורים לתקופות קצרות בלבד. בהתאם לכך נדרשו שב"כ וצה"ל, בהמשך לדיונים שהתקיימו בראשות המל"ל, לפעול לשחרור עשרות עצורים בכדי לפנות מקומות כליאה. מזה כשנה מתריע שירות הביטחון הכללי בכל פורום אפשרי, בכתב ובעל פה, על מצוקת הכליאה והחובה להגדיל את מספר מקומות הכליאה, נוכח הצורך במעצר מחבלים באיו"ש וברצועת עזה. מצוקת הכליאה מובילה לביטול יום יומי של מעצרי חשודים בפעילות טרור, ולפגיעה ישירה בביטחון המדינה. גם הלילה בוטלו מעצרים ובכללכם מעצר מבוקשים המתכננים פעילות טרור כנגד אזרחי ישראל".

"לצערנו, פניות אלה, בכתב ובעל פה, שהועברו לכלל הגורמים הרלוונטיים, ובראשם המשרד לביטחון לאומי, האמון על כך, לא הועילו, ובפועל לא גדל מספר מקומות הכליאה באופן ההולם את הצורך. בהמשך לכך, שב"כ התנגד לשחרר עצורים פלסטיניים משטחי איו"ש, מהם נשקפת מסוכנות מיידית ופעילי נוח׳בה של חמאס המעורבים בלחימה ובפגיעה באזרחים ישראלים. לכן, לאור הצורך המדינתי כפי שנקבע על ידי המל"ל הוחלט על שחרור מספר תחום של עצורים מהרצועה, מהם נשקפת מסוכנות פחותה, וזאת לאחר בחינת המסוכנות הנשקפת מכלל העצורים. על אף שמנהל בית החולים שיפאא עומד בכלל התבחינים אודות רמת המסוכנות הנשקפת ממנו אל מול אסירים אחרים - האירוע יתוחקר. בלית ברירה, ללא פתרון מיידי למצוקת מקומות הכליאה, מעצרים ימשיכו להתבטל ועצורים ימשיכו להשתחרר".

משב"ס נמסר: "לצערנו בשל פרסומים שקריים, אנו נאלצים לחשוף את צו השחרור של מנהל בית החולים בשיפא. בניגוד לטענות השיקריות המתפרסמות בשעות האחרונות, מי שקיבל את ההחלטה לשחרר את מנהל בית החולים שיפא' הוא צה"ל ושב"כ - ולא שב"ס. שב"ס אינו מקבל החלטות על דעת עצמו לשחרר אסירים מכל סוג שהוא, אלא אמון על כליאת אסירים בלבד. בנוסף, מנהל בית החולים לא שוחרר בשל מצוקת הכליאה, העצור שוחרר מתאו בכלא נפחא. לכן, כל טענה בנוגע לכשל בשחרור פוגע במקצועיות וטוהר המידות של לוחמי הכליאה המתמודדים יום יום עם הגרועים שבמרצחים. שב"ס ימשיך וינהג כארגון ממלכתי ולא יגרר לכל שיח שתכליתו הטלת רפש הדדית, ככל שיש מי שמשמיע טענה שיתייצב בשם אומרה".

מחבלי חמאס בכלא
מחבלי חמאס בכלא | צילום: חדשות 13

השר בן גביר מסר: "שחרור מנהל בית החולים שיפא בעזה יחד עם עוד עשרות מחבלים הוא הפקרות ביטחונית. הגיע הזמן שראש הממשלה יעצור את גלנט ואת ראש השב"כ מלנהל מדיניות עצמאית מנוגדת לעמדת הקבינט והממשלה" ‏השר שיקלי מסר: "שחרור מנהל בית החולים שיפא שבמיטותיו עונו ונרצחו אנשינו וששימש כבסיס חמאס, וזאת ללא שום תמורה הוא בלתי נסבל. ההחלטה הזו לא עברה לא את הממשלה ולא את הקבינט ומי שעומד מאחוריה צריך לתת את הדין על החלטה רשלנית ומזיקה לביטחון ישראל". שר הכלכלה ניר ברקת מסר: "שחרור מנהל שיפא הוא ליקוי מאורות מקצועי ומדיני ושיבוש חמור בשיקול הדעת. מישהו חייב לתת דין וחשבון לציבור הישראלי איך מחדל חמור כזה קורה. אני מצפה שייתנו שיקוף מלא לציבור על תהליך קבלת ההחלטות בנושא תוך הפקת לקחים. זהו מהלך שמשדר חולשה גדולה".

השר סמוטריץ' אמר בפתח ישיבת סיעת הציונות הדתית:."פניתי לראש הממשלה בדרישה לערוך תחקיר מיידי על המחדל הזה ולדרוש תשובות מכל האחראים ללא יוצא מן הכלל במטרה להבטיח שדבר מהסוג הזה לא יקרה שוב. אבקש שמסקנות התחקיר יוצגו לקבינט עוד השבוע - כולל נקיטת צעדים כלפי האחראים למחדל".

ראש האופוזיציה יאיר לפיד מסר: "הפרסום הבוקר והבלאגן בממשלה בנושא שיחרור מנהל בית החולים שיפא, הוא המשך ישיר להפקרות וחוסר התפקוד של ממשלת ישראל שמוביל לפגיעה בביטחון אזרחי ישראל. ‏שר הבטחון לא ידע, השר לבטחון פנים לא קשור, חילופי האשמות. הכל מודלף. ככה נראת התפרקות ערכית ותפקודית".

יו"ר המחנה הממלכתי, ח"כ בני גנץ, מסר: "ממשלה שמשחררת את מי שנתן חסות לרוצחי השבעה באוקטובר ושסייע להסתיר את חטופינו עשתה תקלה מבצעית מוסרית ומורלית - ולכן לא ראויה לנהל את מלחמת הקיום שלנו וצריכה ללכת הביתה. מי שקיבל את ההחלטה חסר שיקול דעת - וצריך להיות מפוטר היום. ראש הממשלה, אם תסגור כמה משרדי ממשלה, אני בטוח שיתפנו מקום ותקציב למקומות כליאה. אינך יכול להמשיך לנהל מלחמה בדרך הזו - זו העת לקבוע תאריך בחירות מוסכם".

יו"ר הימין הממלכתי, ח״כ גדעון סער, אמר בישיבת הסיעה: "שחרור החינם של מנהל שיפא הדגים פעם נוספת את עליבות ניהול המערכה על ידי הממשלה. לגופו של עניין – כולנו יודעים שיפא היה מוקד טרור, מקום אליו הובאו חטופים, מקום בו נרצחו חטופים. מקום שלוחמינו נלחמו בו וחירפו את נפשם. ישראל עשתה מאמץ גדול להוכיח לעולם מה באמת היה בשיפא. השחרור הזה הוא גול עצמי להסברה הישראלית, גול עצמי ליעד של פירוק התשתיות השלטוניות של חמאס, גול עצמי למימוש האחריות של אותו 'מנהל' למה שקרה בבית החולים. גול עצמי – לחיבורים. ומה אנחנו עוד רואים שוב? גלגול אחריות. שר הביטחון, שר הביטחון הלאומי וראש הממשלה. כל אחד גלגל אחריות, אף אחד לא ידע. כל אחד מאשים את השני. ידעתם? חמור מאוד. לא ידעתם? עוד יותר חמור. איך אתם מנהלים את המערכה הזו? קודם כל בגלגול אחריות – למעלה, למטה, לצדדים. אלופי העולם בגלגול אחריות".

יו"ר ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, מסר: "נוכחנו לגלות שמנהל בית החולים שיפא הוא לא דוקטור, הוא דוקטור מנגלה, וההחלטה לשחררו היא הפקרה מוסרית, ביטחונית וערכית".

יו"ר מפלגת העבודה יאיר גולן מסר: "ממשלה שלא יודעת לנהל מלחמה, שמשחררת אסירים ללא כל תמורה כשבעזה עדיין מוחזקים 120 חטופים, היא ממשלה שצריכה לסיים את דרכה באופן מיידי. כאוס וחידלון ממשלתי בחסות בן גביר ונתניהו".

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

כזכור, בשבוע שעבר פורסם לראשונה בחדשות 13 כי לשכת ראש הממשלה המליצה, באמצעות המל"ל, לשחרר 120 מחבלים מרצועת עזה שנתפסו במהלך המלחמה, כדי לפנות מקום בבתי הכלא בארץ ל-120 מחבלי נוח'בה שמוחזקים במתקן הכליאה בשדה תימן - מה שעורר ביקורת קשה במערכת הביטחון.

הסיבה לצורך בפינויים משדה תימן היא העובדה כי בג"ץ קיבל את טענת ארגוני השמאל שתנאי הכליאה שם "לא מספקים". בג"ץ דרש מהמדינה לפרט את תנאי כליאתם. בעקבות כך, בדיון חשאי ביקשו במטה לביטחון לאומי מצה"ל, שב"כ ושב"ס לגבש רשימה של 120 מחבלים עזתים שנתפסו במסגרת המלחמה אך אינם משתייכים לכוח הנוח'בה, למשל כאלה שהיו שותפים בביזת יישובי העוטף ב-7 באוקטובר, ולשחרר אותם כדי לפנות את מוקמם בכלא, כדי לספק מקום הולם יותר ל-120 מחבלי הנוח'בה.

בישיבת הקבינט האחרונה, שעות אחרי שנחשף המהלך המתוכנן בחדשות 13, שאל נתניהו את נציג המל"ל האם המהלך נשקל ואכן יש כוונה לשחרר מחבלים לעזה בשל מצוקת מקום, ונציג המל"ל השיב לו בחיוב: "נערכת עבודת מטה בנושא הזה".

הרס בביה"ח שיפא
הרס בביה"ח שיפא אחרי מבצע צה"ל | צילום: רויטרס

מנהל בית החולים שיפא נעצר לפני כשמונה חודשים, ומדובר צה"ל נמסר אחרי פעילות הכוחות במרחב בית החולים כי "הממצאים מוכיחים באופן חד משמעי את שיטת הפעולה של חמאס שפועל באופן שיטתי מתוך בתי החולים". עוד נמסר: "ארגון הטרור בונה מתחמי תת-קרקע מתחת לבתי החולים תוך ניצול תשתיות בית החולים, ומנהל מהם לחימה. הוא מאחסן אמצעי לחימה רבים במוקדים שונים במבני בית החולים ומשתמש במרחב בית החולים וסביבתו כמפקדת טרור תוך שימוש ציני במערכת בתי החולים. זוהי הוכחה נוספת לשימוש שעושה ארגון הטרור חמאס בתושבי רצועת עזה כמגן אנושי, בדגש לחולים ורופאים".

בתחילת המלחמה נחשף תיעוד ממצלמות בית החולים שיפא ב-7 באוקטובר, בו נראו מחבלים מובילים בכוח חטופים - אזרחים נפאלים ותאילנדים - שנחטפו משטח ישראל אל המוסד הרפואי. כמו כן, ניתן לראות בתוך בית החולים רכבים צבאיים שהובאו מישראל במהלך הטבח ב-7 באוקטובר. דובר צה"ל, תא"ל דניאל הגרי, חשף בהצהרה הערב כי רב"ט נועה מרציאנו "נרצחה בבית החולים שיפא על-ידי מחבלי חמאס".

הוריה של מרציאנו כתבו הבוקר בפייסבוק: "נועה, הופקרה לפני השבעה באוקטובר, בכך שלא הקשיבו לה. היא הופקרה בשבעה באוקטובר כשלא באו להציל אותה. היא הופקרה גם אחר כך כשלא עשו מספיק בכדי להחזיר אותה הביתה בחיים. והנה עכשיו, שבעה חודשים לאחר שקברנו אותה, מדינת ישראל מחליטה לשחרר את מי שאחראי במישרין או בעקיפין לרצח שלה. סליחה ילדה שלי, שאפילו עכשיו ממשיכים להפקיר אותך. את השחרור של מי שיש לו חלק ברצח של הבת שלי אני מוכן לקבל רק כחלק מעסקת חטופים. לא ככה".

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2319112035' autoplay='0' credit='דובר צה"ל' desc='התיעוד משיפא' poster='' kid='1_pugdcwi1' duration='12']

בחודש מרץ פתח צה"ל בפשיטה נוספת על בית החולים שיפא, ולפי צה"ל, 200 מחבלים חוסלו ויותר מ-500 מחבלים נעצרו - בהם בכירים ו"מוקדי ידע" בארגוני הטרור. לצד אמצעי לחימה רבים, הכוחות איתרו מסמכים מודיעיניים ברחבי שיפא. בין היתר, אותר מסמך ובו מפורטים שמות המחבלים הנמצאים במרחב, לצד תוכנית לאבטחת הבכירים מביניהם. במסמך נוסף מפורטים פרוטוקולים של פגישות שקיימו מחבלים בבית החולים.