מבצע "מגן וחץ": המתיחות בדרום נמשכת, בצה"ל מתכוננים להמשך

בתום יום של ירי מסיבי עם תגובת הג'יהאד האסלאמי לחיסול הבכירים בארגון, בצה"ל ממשיכים כל עוד אין הפסקת אש רשמית. בעזה יש נכונות להפסקת אש אך ארגוני הטרור מעוניינים בהישג בדמות פגיעה בעורף הישראלי

זמן צפייה: 04:15

לאחר ירי מסיבי של רקטות היום (רביעי) לעבר ישראל וכן תקיפות נרחבות של חיל האוויר בעזה, מבחינת מבחינת צה"ל המבצע נמשך כל עוד אין הפסקת אש רשמית. כלומר, הלילה הקרוב לא יהיה שקט בדרום והירי יכול להתחדש בכל רגע.

בתקיפות חיל האוויר, צה"ל פגע בבתים ריקים וגם השתמש בנוהל "הקש בגג" כדי לא לפגוע בחפים מפשע. צה"ל התאמץ ופעל לצמצום נפגעים במהלך כל היום. זאת, בניגוד לסיון שנלקח בחיסול הבכירים. גם בתקיפות אנשי הג'יהאד האסלאמי, הותקפו רק חוליות שעמדו לבצע שיגור. עם זאת, מצד ישראל יש ניסיון לסיים את הסבב כי יש תחושה שככל שעובר הזמן - ההישג נשחק.

כיפת ברזל באשקלון
כיפת ברזל באשקלון | צילום: רויטרס

במקביל, בעזה נכונים להפסקת אש אך מחפשים הישג כלשהו, בעיקר בדמות פגיעות רציניות בעורף הישראלי. בעזה יצאו הודעות שמחה של פגיעות בשדרות - אך בסוף למרבה המזל לא היו נפגעים. כך או כך, המצרים הציבו גבול ולוחצים על ארגוני הטרור לעצור.

צה''ל תוקף ברצועת עזה בתגובה
צה''ל תוקף ברצועת עזה בתגובה

שני הצדדים במשא ומתן מתבצרים בעמדתם. ארגוני הטרור לא מוכנים להתחייב על ניתוק הקשר בין יהודה ושומרון לבין עזה וישראל לא מוכנה להתחייב על הפסקת מדיניות חיסולים. הפסקת האש מתבססת על שקט תמורת שקט. חמאס נשאר בצד לאורך המבצע ומספר הנפגעים אצלו היה הנמוך בכל הסבבים האחרונים.

[brightcove_iframe video_id='vod-news-vod-the-main-edition-clips-part-1005232036' autoplay='0' credit='' desc='' poster='' kid='1_po19j7hu' duration='']

על פי ההערכות, ממשלת נתניהו לא תביא לשקט ארוך טווח ו"תעשה סדר" - כפי שהממשלות בשנים האחרונות לא עשו. ההערכה היא שהממשלה לא תיתן פתרון שורש, נתניהו מאוד זהיר בהפעלת כוח ואינו נחשב "הרפתקן". מצד שני, הקואליציה לא תאפשר לו ללכת למהלך מדיני משמעותי, כמו מהלך מול הרשות הפלסטינית. לממשלה אין יכולת ונכונות פוליטית לעשות מהלך מדיני משמעותי והמשמעות לתושבי הדרום היא המשך הסבבים והמבצעים שיקנו שקט זמני בכל פעם.

פגיעת רקטות בעזה
פגיעת רקטות בעזה | צילום: רויטרס

בתוך כך, האופוזיציה יישרה קו במהלך המבצע, נתנה גיבוי מלא והביעה אפס ביקורת על התנהלות הממשלה. היום התקיימה פגישה בין ראש האופוזיציה יאיר לפיד לבין יו"ר המחנה הממלכתי בני גנץ. השניים דיברו על המשך הגיבוי לממשלה והוסיפו בהמשך על ענייני המשא ומתן על המהפכה המשפטית שהתקיים אתמול ויימשך מחר.