ממצאי ועדת החקירה: סבירות גבוהה שאל"מ אסמן מת מדום מלב

צה"ל הציג את מסקנות הוועדה למשפחתו של מפקד חטיבת הנח"ל שהתמוטט במהלך פעילות גופנית, ולפיה לא ניתן לקבוע בוודאות את סיבת המוות. הוועדה המליצה להרחיב את פריסת מכשירי ההחייאה ביחידות צה"ל

זמן צפייה: 04:33

צה"ל הציג אמש (שני) למשפחתו של אל"מ שרון אסמן, מפקד חטיבת הנח"ל שהתמוטט במהלך פעילות גופנית ביולי אשתקד, את ממצאי ועדת החקירה שהוקמה בעקבות מותו. לפי מסקנות הוועדה, לא ניתן לקבוע בוודאות את סיבת המוות, אך ניתן לומר כי בסבירות גבוהה אסמן מת כתוצאה מדום לב.

בראש הוועדה עמד תא"ל גיא חסון, וממצאיה סוכמו על ידי הרמטכ"ל אביב כוכבי. הוועדה מצאה כי רופא חטיבת הנח"ל הגיב במהירות בהגעתו לאסמן, תוך דקות לאחר התמוטטותו, וכי החל בפעולות החייאה מיידיות בסיוע צוות מד"א שהגיע לנקודת האירוע.

אל''מ שרון אסמן
אל''מ שרון אסמן | צילום: דובר צה''ל

לצד הענקת הטיפול הרפואי, הוועדה מצאה כי נכון היה לשלב מכשיר החייאה (דפיברילטור), בשלב מוקדם יותר בתהליך ההחייאה, אך אין במסקנה זו ערבות לכך שמותו של אסמן היה נמנע. הוועדה מצאה פערים בהנחיות לפריסת מכשירי החייאה ביחידות צה"ל, והמליצה להרחיב את פריסתם באופן מיידי. יש לציין כי בחדר הכושר שבו אירע האירוע לא הייתה חובה להציב מכשיר מסוג זה.

בעקבות מסקנות הוועדה, הנחה מפקד זרוע היבשה על הקמת ועדה למימוש המסקנות בהקשרי סקר בריאות המשרתים והכושר הקרבי, זאת מתוך ראיית המצב הבריאותי לצד רמת הכושר הקרבי כחלק מרכזי מכשירותם של מפקדים לוחמים.

הרמטכ"ל כוכבי קיבל את מסקנות הוועדה, והנחה לתקף את הפקודה המגדירה את הצהרת הבריאות התקופתית, להנגישה למשרתים ולחזק את מנגנוני אכיפתה. בנוסף הנחה הרמטכ"ל על ביצוע מעקב אחר אוכלוסיות בעלות גורמי סיכון בריאותיות, ועל הצבת מכשיר החייאה בכל חדר כושר במחנות צה"ל.

הלוויתו של שרון אסמן, אל''מ, בית עלמין צבאי
הלוויתו של אל''מ שרון אסמן

משפחתו של אסמן מסרה בתגובה: "אנחנו מודים לצוות ועדת הבדיקה על העבודה היסודית והרגישה ועל השקיפות ואופן הצגת ממצאי הבדיקה בפנינו. אנו מקווים שהמסקנות ייושמו כדי שניתן יהיה להציל חיים בעתיד. שרון אהב את הצבא וראה בתפקידו כמפקד בצה"ל את שליחות חייו. הוא היה איש של אנשים שהקפיד לראות ולכבד כל אדם באשר והוא והשאיר אחריו מורשת של אומץ לב וערכים. אנחנו מבקשים לחזק את ידיהם של לוחמי ומפקדי צה"ל בעשייה היומיומית למען בטחון מדינת ישראל ואזרחיה. ומבקשים במיוחד לחזק את לוחמי ומפקדי יחידת אגוז בימים הקשים הללו".

אל"מ אסמן מת ב-1 ביולי 2021, לאחר שהתמוטט במהלך אימון כושר קרבי בבסיס חטיבת הנח"ל בבית ליד, יומיים בלבד אחרי שמונה למפקד החטיבה. רופא החטיבה ניסה להציל את חייו ולייצבו, אולם הוא פונה לבית החולים, שם נקבע מותו בגיל 43 בלבד. אסמן הותיר אחריו אישה ושני ילדים.