איראן השתלטה על ספינה בבעלות ישראלית חלקית במפרץ הפרסי

איראן הודיעה כי השתלטה על הספינה במפרץ הפרסי, והפנתה אותה למים הטריטוריאליים שלה. על סיפון כלי השיט, שפעל תחת דגל פורטוגל וקשור לאיש העסקים עידן עופר, נמצאים כ-25 בני אדם. דובר צה"ל מסר כי "איראן תישא בהשלכות אם תסלים שוב את המצב", והשר כ"ץ הוסיף: "קורא לעולם החופשי להכריז על משמרות המהפכה כארגון טרור"

זמן צפייה: 02:44

בצל ההיערכות לפעולה נגד ישראל, איראן הודיעה היום (שבת) כי כוחותיה השתלטו על הספינה MSC ARIES במצרי הורמוז שבמפרץ הפרסי. על-פי הדיווחים, הספינה שטה תחת דגל פורטוגל ונמצאת בבעלות ישראלית חלקית. עוד דווח כי הספינה הופנתה אל המים הטריטוריאליים של איראן. על סיפון הספינה, שקשורה לאיש העסקים הישראלי עידן עופר, נמצאים ככל הנראה כ-25 בני אדם, רובם הודים. פורטוגל והודו יצרו קשר עם הממשל האיראני.

דובר צה"ל התייחס לאירוע: "איראן תישא בהשלכות אם תסלים את המצב". שר החוץ ישראל כ"ץ התייחס גם הוא: "המשטרה של חמינאי הוא משטר פלילי, התומך בפשעי חמאס ומנהל כעת מבצע בניגוד לחוק הבינלאומי. אני קורא לאיחוד האירופי ולעולם החופשי להכריז מיד על משמרות המהפכה כארגון טרור, ולהטיל סנקציות על איראן".

היועץ הבכיר של מפקד הכוחות המזויינים של איראן, יחיא רחים ספווי, אמר לסוכנות הידיעות האיראנית: "ישראל נמצאת במצב של פחד ודריכות מזה כשבוע. הם עצרו את ההתקפה הצבאית ברפיח והם לא יודעים מה איראן רוצה לעשות. המלחמה הפסיכולוגית, התקשורתית והפוליטית הזאת היא הרבה יותר מפחידה עבורם מאשר המלחמה עצמה, משום שהם מחכים למתקפה בכל לילה. רבים מהם ברחו ועברו למקלטים".

חברת MSC היא המנהלת והמפעילה המסחרית של הספינה, ואחראית לכל פעילויות כלי השיט לרבות תפעול המטען והתחזוקה. החברה אישרה כי כוחות איראנים אכן השתלטו על הספינה.

נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן
נשיא ארצות הברית ג'ו ביידן | צילום: רויטרס

אתמול נשיא ארה"ב ג'ו ביידן הזהיר את טהרן מפני תקיפה אפשרית וחזר על מחויבותו לביטחון ישראל. ביידן נשאל ע"י כתבים מה המסר שלו לאיראן, והשיב: "Don't". הוא הוסיף: "אנחנו נתמוך בישראל ונעזור להגן עליה, איראן לא תצליח", ואמר כי להערכתו, התקיפה תתרחש בהקדם.

במסגרת ההיערכות של ארה"ב, אמש דווח כי האמריקנים החליטו לשלוח תגבורת למזה"ת. בעיתון "וול סטריט ג'ורנל" דיווחו כי ארה"ב הזיזה את ספינות המלחמה שלה באזור, על מנת לסייע בהגנה על ישראל במקרה של תקיפה.

דיפלומטים אמריקנים שנמצאים בישראל הונחו שלא לצאת מהערים הגדולות, כיוון שהן מהגנה טובה יותר נגד מתקפות טילים. בתוך כך, משרד החוץ של הולנד הודיע כי שגרירות המדינה בטהרן תיסגר מחר "כאמצעי זהירות".