ביהמ"ש גזר שנת מאסר על אח של המחבל מהפיגוע בברקן

אמג'ד נעאלווה, אחיו של אשרף נעאלווה, שרצח את קים לבנגרונד וזיו ח'גבי באזור התעשייה בשומרון, ירצה שנת מאסר ושנה נוספת על תנאי. זאת, לאחר שהורשע באי מניעת הפיגוע ושיבוש הליכי חקירה

זמן צפייה: 00:26

בית המשפט הצבאי בשומרון גזר היום (רביעי) שנת מאסר בפועל ושנה נוספת על תנאי על אמג׳ד נעאלווה, אחיו של אשרף נעאלווה, המחבל שביצע הפיגוע באזור התעשייה בברקן בחודש אוקטובר, שבו נרצחו קים לבנגרונד וזיו ח'גבי.

נעאלווה הורשע באי מניעת אחזקת רובה הקרלו של אחיו, וכן בשיבוש הליכי חקירה בכך שמחק את צילומי מצלמות האבטחה בבית המשפחה לאחר הפיגוע. השופטת דחתה דרישת המשפחות השכולות שיפצה אותן כספית.

לכתבות נוספות בנושא >> 

"לא עצרה בעד בנה": אם המחבל מברקן הורשעה באי מניעת הפיגוע

הפיגוע בברקן: המחבל התכוון לחטוף ישראלים ולדרוש שחרור אסירים

אח המחבל מברקן הורשע באי מניעת החזקת נשק ובשיבוש הליכים

היורה מברקן נמלט מהזירה
היורה מברקן נמלט מהזירה | צילום: חדשולת עשר

במהלך הדיון בבית המשפט התפתחה מהומה בין הצדדים. לטענת ארגון חוננו, עורך הדין המייצג את נעאלווה החל לקלל את משפחת הקורבנות, הוצא מהאולם, חזר אליו ואז ירק לכיוון המשפחה.

עו"ד חיים בלייכר מארגון חוננו, המייצג את משפחות הנרצחים, אמר כי "נדרוש שהתביעה תערער על הכרעת הדין וקולת העונש". "מדובר באח של מחבל רצחני שחי איתו בבית, ידע שהוא מחזיק נשק וידע על אזהרת המחבל מחיפוש בבית של צה"ל. בנוסף, לאחר הפיגוע ניסה הנאשם למלט את סרטוני הצילום כדי שהמחבל ושותפיו לא יתפסו וימשיכו להוות סכנה ואיום".

לא מדובר בנאשם תמים כלל וכלל. החוק ביהודה ושומרון קובע שעל חשד סביר יש חובת דיווח לצה"ל ואם הדיווח לא נעשה - עוברים על עבירה של אי מניעת הפיגוע. כל אדם סביר מבין שחשד סביר היה כאן, אם לא מעבר לזה. הענשת סביבת הטרור והרתעתה זהו תנאי הכרחי לעצירת הפיגועים. לצערנו בית המשפט נכשל כאן במשימה זו ואנו נדרוש שהתביעה תערער על כך ותפעל לתקן את המעוות".

זיו חג'בי וקים לבנגרונד-יחזקאל הנרצחים בפיגוע במפעל המחזור בברקן
זיו חג'בי וקים לבנגרונד-יחזקאל הנרצחים בפיגוע במפעל המחזור בברקן | צילום: באדיבות המשפחה

לפני כחודש בית המשפט הרשיע את נעאלווה, אז השופטת קבעה כי ביום הפיגוע הורה אמג'ד לאשתו להוציא את כרטיס הזיכרון ממצלמות האבטחה בביתם על מנת להקשות על רשויות החוק להשיג תיעוד להימצאותו של הנשק בבית. על כך הורשע בשיבוש הליכי המשפט של אחיו.

כמו כן, לפני כשלושה חודשים הורשעה גם אמו של נעאלווה בעבירת אי מניעת הפיגוע. בהחלטת בית המשפט נכתב כי "מעשיה של האם, אשר הזהירה את בנה ודיווחה לאב, לא היה להם כוח ממשי למנוע ממי שנחוש לאבד את חייו תוך כדי פגיעה בישראלים ומחזיק בידו נשק, מלבצע את זממו. זאת ועוד, הנאשמת לא ביקשה מהאב לקחת את נשקו של הבן או לדווח עליו, ולא בדקה עמו מה עשה בעניין. לא היה במעשיה באופן סביר כדי למנוע את ההוצאה לפועל של מזימת בנה, ועל כן יש להרשיעה בעבירה המיוחסת לה".

נוסף לכך, בית המשפט הרשיע בחודש אפריל פלסטיני בן 17 באי מניעת פיגוע ונגזר עליו שמונה חודשי מאסר. על פי כתב האישום, הקטין ואשרף, המחבל שביצע את הפיגוע, נפגשו מספר פעמים, ושלושה חודשים לפני הפיגוע סיפר נעאלווה לקטין על כוונתו לבצע פיגוע ירי בברקן, המקום בו הוא עבד. המחבל התייעץ עם הקטין ואף ביקש ממנו להצטרף אליו. בן ה-17 בירר עם נעאלווה מהיכן ישיג את הנשק אך סירב להצטרף לפיגוע.

חודש לאחר מכן, נעאלווה הציג לקטין תמונת נשק מאולתר והסביר לו כי רכש אותו לפתרון בעיות בעתיד, אך שלל כי הנשק ישמש אותו לטובת ביצוע הפיגוע. יום לפני הפיגוע השניים נפגשו שוב, אז אמר המחבל לבן ה-17 כי אביו ישוחרר מהכלא הישראלי. הקטין שאל כיצד, אך נעאלוה לא השיב תשובה ברורה ורק ביקש ממנו להתפלל עבורו.

זירת פיגוע הירי בברקן
זירת פיגוע הירי בברקן | צילום: דובר צה''ל

כזכור, באוקטובר 2018 נכנס נעאלווה למפעל "אלון" שבאזור התעשייה בברקן, ירה למוות בקים לבנגרונד-יחזקאל וזיו חג'בי שהיו במקום ופצע אישה נוספת באורח בינוני - ונמלט. מתחקיר הפיגוע כי המחבל נכנס עם רובה הקרלו בתוך תיק הגב ולא נבדק בש.ג. של אזור התעשייה ברקן. עוד עולה מהתחקיר כי המחבל ירה לעבר עובד נוסף כדור אחד במנוסה, אך היה לו מעצור ברובה הקרלו. בתגובה, ירה העובד לעבר המפגע באמצעות אקדחו, אך הוא החטיא והמחבל ברח. ראש המועצה האזורית שומרון, יוסי דגן, הוסיף כי אחת הנפגעות נמצאה כפותה באזיקונים.

בתום חודשיים של מצוד אחר המחבל, כוחות הביטחון חיסלו בחודש דצמבר את נעאלווה במהלך ניסיון מעצר. זאת, לאחר שאותר במקום מסתור במחנה הפליטים עסכר שבשכם כשהוא חמוש. קצין בכיר בצה"ל אמר כי המחבל פעל כפגע בודד והוא קיבל סיוע לא מתוכנן: "לאחר הפיגוע, המחבל קיבל הרבה סיוע בדיעבד, שלא תוכנן. הוא לא נשען על תשתיות סדורות. נעאלוה נעזר בסייענים רק לאחר הפיגוע".