הסלמה בשכם: במערכת הביטחון מרוצים מהפעילות - אך חוששים מפיגועי נקמה

לאחר הפעילות במהלכה נהרגו 11 פלסטינים, בהם 9 חמושים, במערכת הביטחון מאמינים שהפעילות הייתה נחוצה ונוהלה היטב - אך שהיא עלולה להצית את השטח בדומה לאירועי החודש האחרון לאחר הפעילות בג'נין. הפלסטינים פנו לאו"ם ובאיחוד האירופי ומשרד החוץ האמריקני הביעו דאגה מהמצב

זמן צפייה: 05:16

במערכת הביטחון מרוצים מהפעילות שהייתה הבוקר (רביעי) בשכם במהלכה נהרגו 11 פלסטינים - 9 מהם חמושים מעורבים בטרור. עם זאת, בצה"ל ובמשטרה מצפים לתגובה שתגיע ככל הנראה בדמות שיגור רקטות מרצועת עזה או פיגועים בירושלים ובשטח ישראל. הפעולה אף עלולה להצית את השטח, במיוחד בתקופה רגישה שלפני הרמדאן.

בשעות האחרונות הודיעו הפלסטינים על אדם נוסף, בן 66, שמת לאחר שנפגע משאיפת גז מדמיע במהלך הפעילות - ומניין ההרוגים עלה בכך ל-11, מהם שניים בלתי מעורבים. בנוסף, נפצעו, לפי משרד הבריאות הפלסטיני, כ-100 בני אדם.

Whatsapp Image 2023 02 22 At 1
הלווית אחד המחבלים בשכם | צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90

לפני כחודש היה אירוע דומה בו נהרגו 11 פלסטינים בג'נין. עוד באותו הלילה נורו רקטות מרצועת עזה ובימים שאחרי אירעו הפיגוע בנווה יעקב והפיגוע בעיר דוד. במערכת הביטחון למדו מהניסיון ומאמינים שגם הפעם תגיע תגובה או לפחות ניסיון לתגובה.

מטרת הפעילות הבוקר הייתה תפיסה של כמה מבוקשים אך האירוע התדרדר והגיע להרוגים רבים - שרובם הם מחבלים לא ספק. ברקע, המפכ"ל קובי שבתאי הזהיר היום שאין לו מספיק שוטרים לקראת חודש הרמדאן. ובתזמון לא-מקרי, צה"ל סיים היום תרגיל של היתקלות דו-זירתית ביהודה ושומרון ובעזה.

מהומות בשכם
מהומות בשכם | צילום: רויטרס

המגמה ברשות הפלסטינית היא ללבות את הלהבות ולהמשיך להסית לפיגועים. הפלסטינים מכוונים לרמדאן ומשתמשים בתקופה הרגישה לעודד לפיגועים. חמאס מאיים בפיגועים והרשות הפלסטינית אומרת שישראל טבחה באזרחים. יש תאים של הג'יהאד אסלאמי בשכם.

הרשות הפלסטינית פנתה למועצת הביטחון של האו"ם היום בבקשה לדון במעשי ישראל. באיחוד האירופי הוציאו הודעה ובה כתבו כי האיחוד "מצר על מותם של אזרחים. האיחוד האירופי מודאג מאוד מהאלימות הגואה בגדה המערבית". גם משרד החוץ האמריקני הביע דאגה מכך שהאירועים היום "יפגעו במאמצים לרגיעה".

Whatsapp Image 2023 02 22 At 1
שריפת צמיגים בעזה | צילום: עטיה מוחמד, פלאש 90

במשטרה קיימו הערכת מצב מיוחדת שבה הוחלט על העלאת רמת הכוננות שתכלול עיבוי מערכי הביטחון השוטף בדגש על יישובי קו התפר, ירושלים וערים מרכזיות נוספות. כל זאת מתווסף לתגבור במזרח ירושלים, שם הכריזו הפלסטינים על שביתה שתתקיים מחר.

בתוך כך, בשיחה עם חדשות 13 אמר בכיר פלסטיני כי "המצב על סף פיצוץ. הלך הרוח בגדה המערבית  הוא של ייאוש ותחושת נקם בישראל. הצעירים הפלסטינים רואים רק הלוויות ועימותים. אם זה יימשך כך כל הגזרות יידלקו - עזה, גדה ומזרח ירושלים". עוד הוסיף הבכיר: "הרשות הפלסטינית צפויה להעביר מסר לאמריקנים שירסנו את פעילות ישראל לפני שהמצב ייצא משליטה".

Whatsapp Image 2023 02 22 At 1
הלווית אחד המחבלים בשכם | צילום: נאסר אשתייה, פלאש 90

כזכור, הבוקר נכנסו כוחות הביטחון לשכם לשם מעצר מבוקשים. הכוחות כיתרו בית בקסבה של שכם, בו הסתתרו מבוקשים החשודים במעורבות בפיגוע שבו נהרג לוחם צה"ל, סמ"ר עידו ברוך, ובמקום התפתחו חילופי אש בינם לבין המחבלים. לפי הפלסטינים, המחבלים התבצרו בבית. בג'יהאד האיסלאמי מיהרו לאיים: "זכותנו להגיב על הפשעים בשכם".

קצין בכיר בצה"ל הבהיר היום בעקבות האירועים כי מדובר בפעולה משלימה לפעולה שבוצעה לפני שבוע בה נעצרו המחבלים המעורבים בפיגוע בו נהרג עידו ברוך. "פעולה מאד משמעותית. לפני שבוע עצרנו את שני הרוצחים עם דובדבן, היום חבר החוליה השלישי סוכל".

מהומות בשכם
מהומות בשכם | צילום: רויטרס

"קיבלנו אינדיקציה משב"כ ואמ"ן הבוקר על האיתור", תיאר הקצין את סדר האירועים, "ימ"מ ושב"כ סגרו על האיתור, ביצענו סיר לחץ על המבנה. הם לא נכנעו וירו מתוך האיתור, מחבל ברח מהחלון, נורה - ונהרג. עוד 2 התבצרו ודירדרנו אמצעים. המבנה קרס על המחבלים, גם סיירת גולני ומגב עשו מעגל חיצוני עם לא מעט חוליות חמושים, אופנועים ורכבים שביצעו ירי על הכוחות".