"המצב על סף פיצוץ": המשטרה העלתה כוננות בירושלים ובקו התפר

משרד הבריאות הפלסטיני דיווח על 10 הרוגים ומעל 100 פצועים בפעילות כוחות הביטחון בשכם שנועדה לסיכול פעילות טרור בטווח המיידי. אחרי הסיכומים מול ישראל שהובילו לביטול הגינוי באו"ם, הפלסטינים הודיעו על פניה למועצת הביטחון. בכיר פלסטיני לחדשות 13: "אם זה יימשך כך כל הגזרות יידלקו"

Whatsapp Image 2023 02 22 At 1

לאחר חילופי האש בשכם הבוקר (רביעי), שהביאו למותם של 10 פלסטינים ולפציעת כ-100 נוספים, במערכת הביטחון נערכים לתגובה פלסטינית. במשטרה הודיעו כי יעלו את הכוננות בירושלים וביישובי קו התפר ובכיר פלסטיני אמר לחדשות 13: "המצב על סף פיצוץ, אם זה יימשך כך כל הגזרות יידלקו". כמו כן, הפלסטינים הודיעו על פניה למועצת הביטחון בבקשה לפעול נגד ישראל. זאת, כמה ימים בלבד לאחר שבוטלה הצבעה על גינוי ישראל במועצה.

במשטרה קיימו היום הערכת מצב מיוחדת שבה הוחלט על העלאת רמת הכוננות שתכלול עיבוי מערכי הביטחון השוטף בדגש על יישובי קו התפר, ירושלים וערים מרכזיות נוספות. כל זאת מתווסף לתגבור במזרח ירושלים, שם הכריזו הפלסטינים על שביתה שתתקיים מחר.

בשיחה עם חדשות 13 אמר בכיר פלסטיני כי "המצב על סף פיצוץ. הלך הרוח בגדה המערבית  הוא של ייאוש ותחושת נקם בישראל. הצעירים הפלסטינים רואים רק הלוויות ועימותים. אם זה יימשך כך כל הגזרות יידלקו - עזה, גדה ומזרח ירושלים". עוד הוסיף הבכיר: "הרשות הפלסטינית צפויה להעביר מסר לאמריקנים שירסנו את פעילות ישראל לפני שהמצב ייצא משליטה".

Whatsapp Image 2023 02 22 At 1
המחבלים שנהרגו בפעילות בשכם היום

מתוך 10 ההרוגים ידוע כי 8 היו מעורבים בטרור ושניים ככל הנראה בלתי מעורבים. בין המחבלים היו חסאם אסלים - המבוקש השלישי בחוליית רוצחיו של עידו ברוך. הוא בן 23 ומשויך לחוליית גוב האריות. אסלים הסתתר במשך שלושת החודשים האחרונים.

פעיל נוסף בגוב האריות שנהרג הוא וליד דחיל, בן 23, ביצע ירי על כוחותינו והיה מעורב במספר פעילויות של התשתית בחודשים ספטמבר ואוקטובר. בנוסף, נהרג מחמד אלפאתח, בן 23, מראשי חוליית גדודי שכם בג'יהאד האסלאמי שהשתתף במספר פיגועי ירי בחודשים האחרונים.

תאמר מינאוי בן ה-33, מוכר כפעיל תשתית גוב האריות עוד מחודשי ספטמבר אוקטובר חוסל גם הוא. מדובר במחבל שהגיע כתגבור למבנה לאחר שחבריו המחבלים קראו לו וגם הוא סוכל בחילופי האש. הרוגים נוספים הם מחמד שעבאן, חמוש שירה על כוחותינו;  מועצב עויץ, מזוהה פתח מגדודי בלאטה, כלוא לשעבר על עברות אמל"ח, הנחת מטען חבלה, ירי ועוד; מחמד עינבוסי - פעיל שנהרג בפעילות. עדנאן סבע חוסין בערה, בן 71, ככל הנראה בלתי מעורב ועבד אלעזיז אשקר, בן 64.

מהומות בשכם
מהומות בשכם | צילום: רויטרס

במפלגת חד"ש-תע"ל הוציאו הודעה חריפה לאירועים וכתבו כי "ממשלת נתניהו השישית מבצעת היום פשע מלחמה בשכם, בהסכמה שבשתיקה של רוב גדול של האופוזיציה. הממשלה הכושלת בעיני הציבור פורקת את התסכול שלה על הקורבנות הזמינים ביותר, הפלסטינים. ממשלת נתניהו מבצעת פשעי מלחמה נגד העם הפלסטיני. חד"ש-תע"ל שבה ומזכירה שעם כיבוש, אין דמוקרטיה. ושאין דמוקרטיה עם פשעי מלחמה".

כזכור, הבוקר נכנסו כוחות הביטחון לשכם לשם מעצר מבוקשים. הכוחות כיתרו בית בקסבה של שכם, בו הסתתרו מבוקשים החשודים במעורבות בפיגוע שבו נהרג לוחם צה"ל, סמ"ר עידו ברוך, ובמקום התפתחו חילופי אש בינם לבין המחבלים. לפי הפלסטינים, המחבלים התבצרו בבית. בג'יהאד האיסלאמי מיהרו לאיים: "זכותנו להגיב על הפשעים בשכם".

קצין בכיר בצה"ל הבהיר היום בעקבות האירועים כי מדובר בפעולה משלימה לפעולה שבוצעה לפני שבוע בה נעצרו המחבלים המעורבים בפיגוע בו נהרג עידו ברוך. "פעולה מאד משמעותית. לפני שבוע עצרנו את שני הרוצחים עם דובדבן, היום חבר החוליה השלישי סוכל".

מהומות בשכם
מהומות בשכם | צילום: רויטרס

"קיבלנו אינדיקציה משב"כ ואמ"ן הבוקר על האיתור", תיאר הקצין את סדר האירועים, "ימ"מ ושב"כ סגרו על האיתור, ביצענו סיר לחץ על המבנה. הם לא נכנעו וירו מתוך האיתור, מחבל ברח מהחלון, נורה - ונהרג. עוד 2 התבצרו ודירדרנו אמצעים. המבנה קרס על המחבלים, גם סיירת גולני ומגב עשו מעגל חיצוני עם לא מעט חוליות חמושים, אופנועים ורכבים שביצעו ירי על הכוחות".

מוקדם יותר היום הודיעו מג"ב, שב"כ וצה"ל בהודעה משותפת כי "לוחמי הימ"מ של משמר הגבול, לוחמי שב"כ וכוחות צה"ל פעלו בקסבה של שכם לטובת מעצר מבוקשים שמעורבים בתכנון וכוונה להוציא פיגועי ירי בטווח הזמן המיידי, בפיגוע הירי שבו נהרג לוחם צה"ל סמל-ראשון עידו ברוך ז"ל ובפיגועים נוספים שבוצעו לעבר כוחותינו. בחילופי אש שהתפתחו במרחב הפעילות, נוטרלו המבוקשים וחמושים נוספים. אין נפגעים לכוחותינו".