חיילים נעצרו בחשד להתעללות במחבל; מפגינים פרצו לשדה תימן

חוקרי מצ"ח הגיעו לבסיס שבו מוחזקים מחבלי נוח'בה ועצרו 9 חיילי מלואים בחשד שהכו וביצעו מעשה סדום באחד מהם. עימותים פרצו במקום - ומפגינים, בהם חברי כנסת, פרצו לבסיס. כוחות משטרה הגיעו למקום. בן גביר: "מביש, לוחמים צריכים לקבל גב". סמוטריץ' תקף את הפצ"רית

זמן צפייה: 00:20

חוקרי מצ"ח הגיעו היום (שני) לבסיס שדה תימן ועצרו תשעה חיילי מילואים מ"כוח 100", החשודים בהתעללות במחבל שמוחזק בבית המעצר במקום. לפי החשד החיילים, שהוצבו במקום על מנת לשמור על העצורים, הכו את המחבל, ביצעו בו מעשה סדום וגרמו לו לפציעות קשות עד כדי שהוא לא מסוגל ללכת ונזקק לטיפול בבית החולים.

בעקבות פשיטת החוקרים התפתחה מהומה גדולה בבית המעצר, וחיילי מילואים התעמתו עם אנשי מצ"ח. בשלב מסוים כמה חיילים התבצרו במבנה, סירבו לשתף פעולה והתנגדו למעצר, חרף אזהרות החוקרים. כמו כן, מוחים רבים הגיעו למקום ופרצו את שער הכניסה לבסיס, ביניהם ח"כ צבי סוכות מעוצמה יהודית. המשטרה הגיעה למקום. מחאות פרצו גם בכניסה לבסיס בית ליד, אליו נלקחו העצורים.

מדובר צה"ל נמסר: "בעקבות חשד להתעללות חמורה בעצור אשר הוחזק במתקן הכליאה בשדה תימן, נפתחה בהוראת הפרקליטות הצבאית חקירה של המשטרה הצבאית". לאחר מכן נמסר כי כוחות צה"ל ומשטרה עוצרים את הפריצה של אזרחים ישראליים לבסיס שדה תימן.

ברקע האירועים והמחאות האלימות, קריאות הסתה חמורות נשמעו ברשתות החברתיות, בהם קריאות נגד הפרקליטה הצבאית הראשית, האלופה יפעת תומר-ירושלמי.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407291631' autoplay='0' credit='' desc='כוחות משטרה מגיעים לשדה תימן' poster='' kid='1_7bt6jmdf' duration='33']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407291743' autoplay='0' credit='' desc='מוחים בכניסה לבית ליד' poster='' kid='1_aovh3yv2' duration='6']

ח"כ סוכות אמר: "לא חוקרים את החיילים עד שחוקרים את המחדלים. אנחנו בעיצומה של מלחמה, אלו אנשים שעזבו את הבית, ועזבו את המשפחה כדי להילחם בשבילנו. אסור בתכלית האיסור להתייחס אליהם כמו מחבלים, כמו אויבים, ולבוא רעולי פנים לעצור אותם בבסיס. כשיחקרו את המחדלים - יהיה אפשר לחקור את החיילים".

הרמטכ"ל, רב-אלוף הרצי הלוי, גינה בחריפות את המחאות בשדה תימן, ואמר: "אירוע הפריצה לבסיס שדה תימן הוא חמור ביותר ומנוגד לחוק. הפריצה לבסיס צבאי והפרת הסדר במקום הן התנהגות חמורה שאינה מקובלת בשום אופן. אנחנו נמצאים במלחמה, ופעולות מסוג זה מסכנות את ביטחון המדינה. אני מגנה בחריפות את האירוע ואנחנו פועלים להשיב את הסדר בבסיס".

"אני נותן גיבוי מלא לפרקליטות הצבאית ולמשטרה הצבאית החוקרת בחקירת כל אירוע המובא לידיעתן", אמר רא"ל הלוי. "זוהי חובתן, ללא קשר לדרגה או תפקיד. דווקא חקירות אלו הן שמגנות על חיילינו בארץ ובעולם ושומרות על ערכי צה"ל. החקירות האלה מתבצעות תוך שמירה על כבוד חיילינו שאנו מפקדיהם".

הסתה נגד הפצ"רית ברשתות עקב חקירת הלוחמים החשודים משדה תימן
הסתה נגד הפצ"רית ברשתות עקב חקירת הלוחמים החשודים משדה תימן

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407291529' autoplay='0' credit='' desc='מוחים פרצו את הגדר בשדה תימן' poster='' kid='1_9w5882ak' duration='10']

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407291531' autoplay='0' credit='' desc='ח"כ סוכות נכנס לתוך הבסיס בשדה תימן' poster='' kid='1_a3afem0v' duration='13']

בעקבות המעצר התעוררה סערה גם במערכת הפוליטית. שר המשפטים יריב לוין כתב: "הזדעזעתי לראות את התמונות הקשות של מעצר חיילים בשדה תימן, בדרך שמתאימה למעצר פושעים מסוכנים. אי אפשר לקבל את זה, גם אם אין ויכוח באשר לחובה לשמור על החוק ועל פקודות הצבא. אסור לשכוח שמדובר בחיילים שעושים עבודת קודש קשה מאין כמוה עבור כולנו, של שמירה על הגרועים שבמחבלים. מה שראינו היום הוא תוצאה נוספת של עיוות ערכי ומוסרי מתמשך שמתחיל מלמעלה, מפסקי דין והחלטות של בית המשפט העליון. רבים רבים משמיעים היום את הדרישה לשינוי המצב מן היסוד. הגיע הזמן שהזעקה הציבורית המוצדקת תמצא אוזן קשבת אצל חברי הכנסת שנמנעו בעבר מלתמוך בביצוע השינויים הדרושים".

השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר הגיב: "המחזה של שוטרי משטרה צבאית מגיעים לעצור את מיטב גיבורינו בשדה תימן הוא לא פחות ממביש. ממליץ לשר הביטחון, לרמטכ"ל ולרשויות הצבא לגבות את הלוחמים וללמוד משירות בתי הסוהר - נגמרו הקייטנות והסבלנות נגד המחבלים. לוחמים צריכים לקבל גב על מלא". בהודעה נפרדת הוסיף השר בן גביר: "אני קורא לפצ"רית להוריד את הידיים מהמילואימניקים. כמו בשב"ס, ככה בצה"ל. ללוחמים שלנו מגיע גיבוי מלא!".

חברו של בן גביר למפלגה, ח"כ אלמוג כהן, הגיב: "עזבתי כעת את הכנסת בדרכי להגיע ולעמוד לצידם של מי ששלחנו למשימה זו. אין בכוונתי לאפשר את מסע הרדיפה המבזה כנגד חיילינו הקדושים".

גם ח"כ לימור סון הר-מלך הודיעה כי תצא מירושלים לשדה תימן, ומסרה: "ברגעים אלה אני עושה את דרכי מהכנסת אל מתקן המעצר שדה תימן על מנת לעמוד לצד הלוחמים שלנו, בעקבות התיעודים שמגיעים מהמקום על מעצרים בקרב לוחמינו השומרים על מחבלי הנוח'בה המתועבים. כמו שהבטחנו, נגבה את הלוחמים שלנו במלחמה הזאת. לא ייתכן שהפצ"רית הכושלת תשתמש בכוחה נגד חיילנו".

מהומה בשדה תימן אחרי מעצר החיילים החשודים
מהומה בשדה תימן אחרי מעצר החיילים החשודים

שר האוצר בצלאל סמוטריץ': "לצערי בשבועות האחרונים אנחנו שומעים על עוד ועוד מקרים בהם חיילי צה"ל נחקרים ונעצרים כאחרוני העבריינים. חיילי צה"ל ראויים לכבוד. חיילי צה"ל לא יעצרו כאחרוני העבריינים. אני קורא לפצ"רית, תורידי את הידיים שלך מהלוחמים הגיבורים שלנו".

שר הפנים משה ארבל: "תפקידם של חיילים הוא להילחם ולנצח במלחמה ולא לשמור על מחבלים בשביל זה השר בן גביר קיבל תקציב עתק לשירות בתי הסוהר. אין לקבל בשום אופן לקיחת הדין לידיים פריצה לבסיסי צה״ל ומניעת תפקודם של גורמי האכיפה. פעולות חמורות אלו עלולות להגביל את פעילותה של ישראל במלחמה".

סיעת ש"ס: "המראות החמורים של שוטרים צבאיים רעולי פנים פושטים על בסיס צה״ל ועוצרים חיילים כאחרוני הפושעים - צריכים להטריד כל אזרח במדינה. חיילנו היקרים המוסרים את נפשם במלחמה קשה מול אויבי החמאס הרצחניים צריכים לקבל את מלא הגיבוי ומלא הכבוד וההערכה".

הציונות הדתית: "אנו מגנים את האלימות כלפי חבר הכנסת צבי סוכות והניסיון הבלתי חוקי למנוע מנבחר ציבור כניסה למקום ההתרחשות כדי לעשות את עבודתו הפרלמנטרית. ההתנהלות של הפצ"רית והפרקליטות הצבאית חצתה מזמן את הקווים. הגיע הזמן להפסיק לכבול את ידי לוחמינו ולנצח!".

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

יו"ר ועדת חוץ וביטחון, ח"כ יולי אדלשטיין, הודיע כי ייכנס מחר דיון דחוף בנושא מעצר הלוחמים והתנהלות הפצ"רית והמשטרה הצבאית. "אני לא אתן יד למראות כמו שנראו היום בבסיס בשדה תימן. מצב בו שוטרים צבאיים רעולי פנים נכנסים לפשיטה על בסיס צה"לי אינו מקובל עליי ולא אסכים שיקרה שנית. חיילנו אינם פושעים והרדיפה הבזויה הזו אחרי לוחמנו אינה מקובלת עליי", מסר אדלשטיין.

יו"ר מפלגת ישראל ביתנו, ח"כ אביגדור ליברמן, כתב: "כל עוד אדם לא הורשע הוא חף מפשע, בטח כאשר מדובר בחיילים ששומרים על המחבלים הנתעבים ביותר. יש דרך לברר כל סוגייה, אך הדרך היא בטח לא בהסתערות על בסיס צבאי ומעצר של מילואימניקים כאילו הם פעילי טרור. צריך לזכור שחיילי צה"ל שומרים על מפלצות אדם, ואם יש טענות, הן צריכות להיות מופנות בראש ובראשונה לממשלת ישראל שכבר עשרה חודשים מתמהמהת ולא מקימה מתקני כליאה, ולא מציבה צוות מקצועי שעבר הכשרה מתאימה לנהל את האירוע הנ"ל.

"כמו כן, חשוב להדגיש כי עד היום שום מחבל נוח׳בה לא הועמד לדין, וראש הממשלה אישית מטרפד את קידום חוק עשיית הדין במחבלי חמאס ועוזריהם (בדומה לחוק עשיית הדין בנאצים), וגם את החוק שמקנה לחיילי צה"ל ואנשי כוחות הביטחון הגנה מפני בית הדין הפלילי בהאג, או כל גוף אנטישמי אחר, בדומה לחוק שקיים בארה"ב", הוסיף ליברמן.

בנו של ראש הממשלה בנימין נתניהו, יאיר, הגיב על המעצרים ממקום מושבו במיאמי, בו הוא שוהה מאז החלה המלחמה. "פרקליטות פושעת ואנטי ציונית", כתב נתניהו הבן.

[brightcove_iframe video_id='news-flash-part-2407291558' autoplay='0' credit='' desc='מהומות בשדה תימן' poster='' kid='1_28k0pcsn' duration='16']

ראש האופוזיציה יאיר לפיד אמר: "הפריצה לשדה תימן היא עבריינות עלובה ומסוכנת של ח"כים שמחלישים ומפרקים את צה"ל, מחלישים ומפרקים את מדינת ישראל, מכרסמים מבפנים את יסודות כוחנו. הפוליטיקאים שהפקירו את החטופים, הפקירו את הבטחון והרסו את החברה הישראלית, הורסים עכשיו את שרשרת הפיקוד. המדינה בסכנה קיומית אם האנשים האלה לא יעופו מהשלטון ומחיינו".

ח"כ גלעד קריב (העבודה) גיבה את חוקרי מח"ש ותקף את השר לביטחון לאומי וחברי מפלגתו: "איתמר בן גביר ועוצמה יהודית מעודדים מרד בתוך הצבא. לא פחות מכך. בדרך הם חושפים את חיילי ומפקדי צה"ל להליכים בינ"ל. הם לא מגינים על חיילי צה"ל - הם מנהלים על חשבונם פוליטיקה זולה.

עוד מסר חבר הכנסת מהעבודה: "הם יכולים לזמן מהיום למחר את מפקדי צה"ל הבכירים לדיון בוועדת חוץ ובטחון על מהלכים כאלה או אחרים. הניסיון להתערב בהחלטות פיקודיות ומשפטיות בתוך הצבא יוביל לפירוק הצבא ולפגיעה ביטחונית חמורה". ח"כ יואב סגלוביץ' (יש עתיד) הצטרף לקריב, ותקף: "״בן גביר, תוריד את הידיים שלך ממערכת אכיפת החוק. להזכירך, הפצ"רית היא קצינה בצה"ל".

יו"ר הדמוקרטים, האלוף במיל' יאיר גולן: "הגענו לזמן הכרעה. מדינת יהודה הפשיסטית או מדינת ישראל הליברל-דמוקרטית. מי שמאפשר לכהניסטים להיכנס לממשלה מגלה עד כמה חמורה התופעה כשהם בוחרים למרוד בצבא. ככל שבוצעו עבירות פליליות על ידי חיילים שפעלו בניגוד לפקודות - חובת הצבא והמדינה לחקור אותם. אסור לצבא לאפשר לתופעות של פלנגות עבריינות לעשות בצבא כרצונם. כרגיל - שתיקת ראש הממשלה מדברת בעד עצמה".

רס"ן במילואים, יאיא פינק, הגיש תלונה במשטרה כנגד השר בן גביר בגין "המרדה כנגד צה"ל ומערכת שלטון החוק": "במדינה דמוקרטית, מחבלים מחסלים בשדה הקרב ומעמידים לדין את מי שנתפס. השר המשתמט מנסה כהרגלו בקודש להמריד ולפרק את צבא העם ועל הדרך לפגוע בכל חייל צה"ל וחושף אותו לתביעות בהאג. מערכת שלטון החוק צריכה לעשות את תפקידה גם כשהדם רותח ולשמור על היותנו מדינה יהודית ודמוקרטית. דורש מהיועמשית לפתוח בחקירה כנגד השר".

עורכי הדין נתי רום ועדי קידר מארגון "חוננו", שהגיעו למחנה בית ליד לאחר שהתבקשו על-ידי משפחות החיילים העצורים להעניק להם סיוע משפטי בטרם החקירות, טוענים כי נמנעת מהם האפשרות לפגוש בחשודים. עו"ד עדי קידר אמר: "אנו נמצאים ביחידה הארצית לחקירות מבצעיות בבית ליד. מזה כשעתיים אנו מבקשים לייעץ לחיילים שפנו אלינו לאחר החקירה השערורייתית והמעצר המבזה אותו חוו, הדבר הזה נמנע מאיתנו. האירוע הזה כולו בהנחיית הפצ"רית ייחקק לדיראון עולם. מדובר בביזיון שצריך להיפסק, אנו דורשים מהרשויות הרלוונטיות לגרום להליך זה להסתיים במהרה".

מוחים בכניסה לבית ליד
מוחים בכניסה לבית ליד

השתלשלות האירועים החלה לפני כשלושה שבועות, כשמחבל חמאס שנעצר בעזה על-ידי צה"ל ונלקח לבסיס שדה תימן אושפז בבית החולים סורוקה בבאר שבע במצב קשה, לאחר שהוכה ועבר לפי החשד התעללות מינית במסגרתה הוחדרו חפצים לגופו. הוא עבר ניתוח מציל חיים, ולאחר מכן נפתחה חקירה של המשטרה הצבאית החוקרת בהנחיית הפרקליטות הצבאית.

הבוקר הגיעו מספר חוקרי מצ"ח לבסיס שדה תימן, ולקחו לחקירה עשרה משרתי מילואים ששמרו על מחבלי הנוח'בה בבסיס. לפי החשד הם השתתפו בתקרית האלימה כלפי אותו מחבל. הם עיכבו את הלוחמים לחקירה, ולפתע החלו לצלם אותם ולתעד את המעצרים וההתנגדות למעצר מצד אותם חיילי מילואים, שאמרו כי אינם מוכנים ללכת עם חוקרי מצ"ח לשום מקום.

באותם רגעים החל "משא ומתן" בין הצדדים, וחוקרי מצ"ח הבינו כי הם נכנסים לאירוע שהוא מתוקשר ומצולם - והחליטו להיזהר ולעטות על פניהם מסכות קורונה מחשש שיזוהו. הדבר, כאמור, הסלים את המצב ואת הביקורת נגד המהלך בשל העובדה שהיו רעולי פנים. בתוך דקות, סרטוני המעצר והעימותים בין החוקרים לחיילים העצורים בשדה תימן הופצו ברשתות החברתיות - ותפסו תאוצה כמו אש בשדה קוצים בקבוצות וואטסאפ וטלגרם שונות.

מוחים רבים וחברי כנסת ממפלגות ימין, ביניהם כאמור ח"כ צבי סוכות, החלו להגיע לבסיס ולפרוץ לשטחו תוך עימות עם השומרים בכניסה. המפגינים הגיעו עד למתקן המעצר של מחבלי הנוח'בה בבסיס. לפני ההסתערות על שדה תימן, מצ"ח הספיקה לקחת את חיילי המילואים שנעצרו לחקירה ביחידה לחקירות מבצעיות בבסיס בית ליד.

חרבות ברזל מחבלים נעצרים מחוץ לבית חולים בעזה חמאס צה"ל שב"כ
מחבלים נעצרים בעזה | צילום: דובר צה"ל

לפני שבועיים, בג"ץ הוציא צו על תנאי במענה לעתירות נגד הפעלת מתקן המעצר שדה תימן, המורה למדינה להסביר האם החוק מאפשר להמשיך ולהחזיק עצורים במקום.

במסגרת העתירה טענו הארגונים העותרים כי הפגיעות הקשות בזכויות העצורים הופכות את שלילת החירות במתקן לבלתי חוקתית ואינן מאפשרות להמשיך ולהחזיק בו עצורים. "מדיניות הממשלה הפכה את שדה תימן ל"אקס טריטוריה" שבה אין דין ואין דיין, חור שחור שבו מוחזקים עצורים בתנאים תת-אנושיים, ללא כל פיקוח חיצוני וללא כל אפשרות לבקר את הנעשה במתקן", נכתב בעתירה.

תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן"
תיעוד מתוך מחנה המעצר "שדה תימן" | צילום: צילום מסך, מתוך CNN

בחודש מאי, רשת CNN האמריקנית פרסמה תחקיר אודות הנעשה במחנה שדה תימן. התחקיר התבסס על עדויות של 3 ישראלים שעבדו במתקן, שכונו ב-CNN "חושפי שחיתויות", וכן על ראיונות עם יותר מ-12 פלסטינים שהוחזקו במחנה - ומשרטט מעשי אלימות קשים כלפי עצורים, השפלות וטיפול רפואי לקוי.

התחקיר נפתח בתמונה שצילם ישראלי שעבד במתקן. בתמונה, שלדבריו, "לא יוצאת לו מהראש", נראים גברים בחליפות אימון אפורות, יושבים על מזרונים דקים מאחורי גדר תיל, כשעיניהם מכוסות. לפי אותו ישראלי, נאסר על העצירים לזוז, לדבר או להוריד את כיסויי העיניים, ואילו השומרים הונחו "לבחור אנשים בעייתיים ולהעניש אותם". חושפי השחיתויות מסרו לרשת כי במספר מקרים, עצירים שהוחזקו במתקן כשהם אזוקים 24/7 - נאלצו לעבור כריתות גפיים.

לפי ממצאי התחקיר, "שדה תימן" מחולק לשניים - מתחם שבו מוחזקים כ-70 עזתים, ובית חולים שדה שבו שוהים עצורים פצועים, כאשר הם קשורים למיטותיהם, לבושים בחיתולים ומוזנים בכפייה. הפלסטינים שמגיעים למתקן מוחזקים בו באופן זמני. אלה שבחקירתם עולה כי הם מחבלים - מועברים לידי שב"ס, ואלה שנשלל לגביהם החשד - משוחררים בחזרה לרצועה.